وزیر بهداشت: روزگار غریبی است، نگذاشتیم هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که نظام بهداشتی درمانی ایران پس از انقلاب توانست شاهکاری خلق کند،گفت: نگذاشتیم هیچ بیمار کرونایی پشت درب بیمارستانها سرگردان شوند.

دکتر سعید نمکی در ادامه سفر خود به دارالعباده با حضور در پویش سراسری «ره سلامت»، با بیان این که نیازهای نظام پیشگیری و بهداشت تقریباً در حال اتمام است، اظهار کرد: امروز روزگار غریبی است و قضاوت این که جمهوری اسلامی ایران اعم از روحانیون، مردم و کسبه مختلف چگونه با کرونا مقابله کردند باعث افتخار مردم ایران است.

وی با بیان این‌که مدافعان سلامت در اوج تحریم ها با اقتدار به جنگ کرونا رفتند، افزود: کادر درمان ما در شرایط نابسامان کشور نه تنها در برابر شیوع کرونا کوتاه نیامدند

وزیر بهداشت سرمایه گذاری در حوزه سلامت را منطقی‌ترین سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: در سال گذشته با اقدامات انجام شده ۱۴ هزار تخت به تخت های بیمارستانی کشور اضافه شده است.

نمکی اضافه شدن ۱۵۰۰ خانه بهداشت به ظرفیت بهداشتی کشور را از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت در شیوع کرونا عنوان کردو گفت: تولید واکسن ایرانی کرونا از دیگر دستاوردهای ایران اسلامی در بحث مقابله با شیوع کروناست.

وی گفت: از روز اول صحبت من این بود که ما با تکیه بر یک و نیم تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت نمی‌توانیم یورش این ویروس را مهار کنیم و به جای اینکه بنشینیم و ویروس به سراغ ما بیاید، باید به سراغ ویروس برویم وگرنه می‌مانیم.

وزیر بهداشت گفت: بدون استفاده از ظرفیت ۱۷ هزار خانه بهداشت و با بیش از ۲۳ هزار سرباز خط مقدم جبهه سلامت به عنوان بهورز و استفاده از مراکز جامع سلامت شهری، روستایی و حاشیه‌های شهر، نمی‌توانیم از هجمه این ویروس و فوج بیماران در بیمارستان‌ها جلوگیری کنیم.

نمکی با بیان اینکه اینجا تنها کشوری است که کسی پشت در بیمارستان سرگردان نشد افزود: نه فقط بیمار مبتلا به کوید، بیمار غیرکووید هم در هیچ کجای کشور رد نشد و حتی آی سی یو جدا برای بیماران غیرکووید در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: این است که بیان می‌شود میزان مرگ‌ها در پیک چهارم کرونای کشور در یزد حداقل نصف پیک‌های قبلی بود و این موضوع به معنای فیلتر شدن ویروس با وجود چند برابر شدن قدرت سرایت، ابتلا و مرگ و میر است.

وزیر بهداشت افزود: امروز سازمان جهانی بهداشت از مدل ایران به عنوان یکی از مدل‌های برتر حرف می‌زند و این منطقی‌ترین و پربهره‌ترین سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری است که در نظام شبکه بهداشتی درمانی انجام شد.

نمکی گفت: نظام بهداشتی درمانی ایران پس از انقلاب توانست شاهکاری خلق کند که ما مرگ و میر نوزادان، پوشش واکسیناسیون، مرگ و میر زنان به دلیل عوارض بارداری و زایمان، مشکلات ناشی از سوء‌تغذیه و آنچه که به عنوان آفت‌های اصلی نظام بهداشتی درمانی کشور بود را به حداقل‌های ممکن کاهش دهند.

وی افزود: امروز وقتی شاخص‌های استان یزد را نگاه می‌کنیم می‌بینم که یزد شاخص‌های کشورهای مرفه اسکاندیناوی را دارد و این شاخص مربوط به یک شاخص استان کویری گسترده به نام یزد نیست بلکه پیشرفته‌ترین شاخص‌های کشوری است که همه کشورش اندازه یک استان ما جمعیت دارد و درآمد سرانه آن ۵۰ هزار دلار است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: زیرساخت مناسب و مردان و زنان بی‌نظیر را دو شاخص اصلی دانست که سبب به وجود آمدن این شاخص‌ها شده  و این افتخار بزرگی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

نمکی خاطرنشان کرد: در طول دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل بود اما آوارگی و بیچارگی به مردم تحمیل نشد، اما اگر خاموشی در بیمارستان‌ها به وجود می‌آمد فاجعه‌ای در سطح ملی می‌بود کما اینکه به دلیل خاموشی ۴۵ ثانیه‌ای در یکی از بیمارستان‌ها، نزدیک بود یک فاجعه به وجود آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.