طلایی: اصلاح طلبان اهل بده بستان هستند نه اصولگرایان

مرتضی طلایی از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که رئیسی از کسی درخواست کمک نکرده است که در زمان چینش کابینه در قبال آنها تعهدی داشته باشد یا سهمی به آنها بدهد.

ابراهیم رئیسی با اجماع طیف های مختلف اصولگرایی وارد میدان رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری شد، اجماعی که برای او پیروزی به همراه داشت اما سوال این روزهایِ بعد از پیروزی این است که آیا این طیف های مختلف از کابینه آینده سهم خواهی خواهند کرد؟ آیا رئیسی به اصولگرایان سهمی از کابینه اش را خواهد داد؟

مرتضی طلایی از چهره های سیاسی اصولگرا و از اعضای شورای وحدت بر این باور است که رئیسی هیچ تعهدی به هیچ یک از گروه های سیاسی ندارد و دولتش را دولت کار و فعالیت خواهد کرد نه دولت سیاسی.

طلایی با تاکید براینکه رئیسی دستش برای چینش کابینه بسته نیست، گفت«با رویکردی که رئیسی در انتخابات ورود پیدا کرد امروز دستش برای چیدن کابینه بسته نیست.»

او در این گفتگو از فرصت ها و تهدیدات پیش روی دولت رئیسی هم در این گفتگو روایت کرد.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با مرتضی طلایی از چهره های اصولگرا  را می خوانید؛ 

*******

*آقای طلایی! فرصت ها و تهدیدهای پیش روی دولت رئیسی در ۴ سال پیش رو از نگاه شما چیست؟

به نظر می رسد یکی از فرصت های خوبی که در اختیارشان است همراهی خوب مجموعه درونی مدیریتی ساختار کشور اعم از مجلس، قوه قضاییه و دیکر ارکان کشور است. این فرصت خوبی برای دولت است که بتواند از آن استفاده کند و بدون مشکلات کمتری کارهایش را دنبال کند.

مردمی که پای صندوق آمدند انگیزه همکاری با دولت را دارند

نکته دوم، همراهی مردم است به هر حال بعد از این اتفاقات، مردمی که پای صندوق آمدند و رأی دادند انگیزه همکاری با دولت را برای شرایط پیش رو دارند بنابراین استفاده از ظرفیت مردم یکی دیگر از فرصت هایی است که می تواند دراختیار دولت آقای رئیسی مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر شرایط رو به جلو پیش برود، آقای رئیسی کابینه اش را تعیین کند؛ به بیان دیگر انتخاب کابینه یک فرصت برای ایشان است بدین گونه که آقای رئیسی کابینه ای را انتخاب کنند که کابینه ای جوان، کارآمدِ خلاقِ توانمندِ موفق را تشکیل بدهند حتما می تواند برای پیشرفت کارهایشان موثر است. در مجموع از این قبیل فرصت ها برای ایشان وجود دارد.

علاوه بر این فرصت‌ها، تهدیداتی همچون کارشکنی‌ها، مانع تراشی‌ها و مشکلاتی از قبیل بدهکاری هایی که از وضعیت موجود به جای مانده، وجود دارد که نمی توان به آسانی از کنار آن عبور کرد. عبور از مشکلات نیز به این راحتی نیست و نمی تواند نادیده گرفت همین مسائل همان تهدیداتی است که برای ایشان وجود دارد مشکلاتی که در سیاست داخلی، خارجی، مسائل اقتصادی، تقبل بدهی های دولت، تورم افسارگسیخته‌ای که وجود دارد هر کدام از اینها چالش و مشکلی برای دولت آقای رئیسی است در نتیجه به سادگی نمی توان از کنار این مشکلات عبور کرد بلکه باید برای آن چاره اندیشی کرد، راهکار پیدا کرد تا بتوان این تهدیدات به فرصت های طلایی تبدیل شود.

رئیسی بر جنگ اقتصادی، کرونا و تحریم ها اشراف دارد

*چقدر شرایط سخت جنگ اقتصادی، کرونا، تحریم ها و ..می تواند رئیسی را وارد چالش و دست انداز کند؟

این ها به عنوان مشکلات و چالش ها وجود دارد چیزی نیست که الان به وجود آمده باشد یا در آینده بخواهد ایجاد شود اینها چالش هایی است که آقای رئیسی بر آنها اشراف دارد و در همه دوره هایی که خودشان در قوه قضاییه بودند از نزدیک با این موضوعات در ارتباط بودند بنابراین به نظر بنده این چالش ها و مشکلات، علی رغم اینکه وجود دارد، اینگونه نیست که قابل مدیریت نباشد از نگاه بنده این چالش ها قابل مدیریت است.

آقای رئیسی در گفت و گوی اخیرشان از ایرانیانی که خارج از کشور هستند و سرمایه گذاری می‌کنند دعوت کردند و به نوعی امنیت آنها را ضمانت کردند و از آنها دعوت کردند تا بیایند در کشور حضور پیدا کنند. این شاید یکی از هوشمندانه ترین سیاست هایی بود که ایشان اتخاذ کردند تا امنیت بازگشت ایرانیان و سرمایه های آنها را در خارج از کشور فراهم کند اگر این اتفاق رقم بخورد و این امنیت به نوعی منتقل و منعکس شود  که دیگر کسی ، بابت آن دغدغه ای نداشته باشد و از سوی دیگر فضایی برای رونق گردشگری در کشور ایجاد شود که گردشگران خارجی بتوانند وارد ایران شوند و سفر داشته باشند فکر می کنم از جمله فرصت های خوبی است که می تواند در برابر چالش ها، دولت را یاری دهد اگر گردشگری در ایران رونق پیدا کند از نگاه من یک تحول و رونق را در کشور شاهد خواهیم بود.

رئیسی خود را وامدار و بدهکار کسی نمی داند

*نگاه شما به سهم خواهی هایی که نسبت به کابینه آقای رئیسی وجود دارد چیست؟ چقدر می تواند دردسرساز شود؟

الان که چیزی به چشم نمی خورد تاکنون من حداقل در فضاهایی که بوده ام نشنیده ام کسی به دنبال سهم خواهی باشد اساسا به نظر می رسد شیوه ای که آقای رئیسی انتخاب و ورود پیدا کردند همین بود که ایشان در مقابل کسی، خودشان را متعهد و بدهکار نشان ندادند این مهمترین نکته ای است که ایشان در زمان ثبت نام در انتخابات اعلام کردند مبنی بر اینکه ستادهای ایشان را مردم تشکیل می دهند و کارشان را هم با مردم دنبال می‌کنند. به بیانی دیگر ایشان سیاستی را اتخاذ کرد که خودش را وامدار و بدهکار کسی نداند.

نشنیده ام کسی ادعای سهم خواهی کرده باشد

*یعنی می‌گویید آقای رئیسی آزادانه درباره کابینه‌اش تصمیم خواهد گرفت؟

به نظر می رسد که ایشان دنبال چنین چیزی هستند اینکه در آینده چه اتفاقی رخ دهد را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم با چنین رویکردی، آقای رئیسی در انتخابات ورود پیدا کردند که دستشان برای چیدن کابینه شان بسته نباشد تاکنون هم نشنیده ام کسی ادعای سهم خواهی کرده باشد و بگوید ما در موفقیت آقای رئیسی نقش داشتیم.

دست رئیسی برای چینش کابینه باز است؟ /چالش سهم‌خواهی از دولت آینده

کابینه رئیسی سیاسی نخواهد بود /رئیسی نماینده یک گفتمان است نه جریان

*پیش بینی شما چیست؟ کابینه‌ آقای رئیسی، یکدست اصولگرا است یا فراجناحی یا ...؟

کابینه آقای رئیسی، کابینه ای با روحیه کار و فعالیت است کابینه سیاسی و جریانی نخواهد بود. اینکه بگوییم یک جریان، کابینه را تشکیل داده و یا یک جریان به قدرت رسیده، این گونه نیست چراکه انتخاب آقای رئیسی، انتخاب یک جریان سیاسی نبود بلکه انتخاب یک گفتمان بود شاید به همین دلیل این موفقیت را باید مدیون مردم باشیم و متعلق به مردم بدانیم نه متعلق به جریان‌های سیاسی.

نگرانی بابت کابینه جناحی، حزبی و جریانی موضوعیت ندارد

آن جریانات سیاسی که از آقای رئیسی حمایت  و او را همراهی کردند با نگاه مسئولیت پذیری و انجام وظیفه و تکلیف خودشان برای نجات کشور، برای رفع مشکلات کشور و کمک به رفع مشکلات مردم، عمل کردند همه اینها در کنار هم می تواند نویددهنده یک دولت کار و خدمت خواهد بود. نگرانی بابت کابینه جناحی، حزبی و جریانی موضوعیت ندارد.

 

کابینه رئیسی باید ثبات و آرامش و امنیت شغلی را به وجود آورد

*راهکار شما برای دولت آینده  خصوصا در بُعد چینش کابینه در این شرایط چیست؟

کابینه باید مبتنی بر تعهد، تخصص، جوانگرایی و استفاده از حداکثر ظرفیت های درونی دستگاه ها باشد و یک ثبات، آرامش و امنیت شغلی را برای بدنه کارشناسی و نیروهایی که در دستگاه های مختلف در حال فعالیت هستند به وجود آورد که سرعت انتقال دولت و تثبیت دولت را کم کند چون الان به طور طبیعی در ماه های آینده که دولت جابه جا شود ما درگیر این بی ثباتی و ناامنی هستیم.

به هر حال سیاست های این دولت می تواند بسیار تعیین کننده باشد از این منظر که به هر حال بدنه کارشناسی، بدنه مدیریت میانی و پایین بدانند که دولت می خواهد کار کند از این رو آنها هم انگیزه پیدا کنند و برای پیشرفت کارها کمک کنند. از نگاه بنده این یکی از راهبردهایی است که می تواند به سرعت دادن به استقرار دولت کمک کند.

تندرویی و کُندرویی در دولت رئیسی محلی از اعراب ندارد

* تندروها مانور زیادی بر حضور آقای رئیسی می دهند، با توجه به مشی آقای رییسی فکر می کنید تندروها در دولت آینده جایی برای مانور دادن دارند...

از نگاه بنده، تندروها همان هایی هستند که الان مستقر هستند و آنها این فضا را ایجاد کردند و به نوعی عملیات روانی بود که برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی در زمان انتخابات صورت می‌گرفت. شخصیت آقای رئیسی به دنبال این است که کار صورت بگیرد. تحلیل و تصور  و شناخت بنده از ایشان است. در نتیجه وقتی رئیس دولتی، خودش تمام قد پای کار می ایستد دیگر تندرویی و کُندرویی محلی از اعراب ندارد. شاید در آستانه رویداد بزرگ باشیم بدین معنا که از دولت سیاسی خارج شویم و به سمت یک دولت کار، تلاش و فعالیت و خدمت برویم.

آقای رئیسی از کسی درخواست کمک نکرده است که در قبال آن تعهدی ایجاد کرده باشد حال ممکن است عده ای از جریانات سیاسی که از ایشان حمایت کرده باشند که می تواند براساس وظیفه، شناخت و باورهایشان بوده است الزاما بدین معنا نبود که انتظاری از آقای رئیسی داشته باشند.

مدل حمایتی بده بستان بین اصلاح طلبان رایج است نه اصولگرایان!

 بنده شنیدم در یکی از این گفت و گوهای آقای همتی، در زمان انتخابات با یکی از شخصیت های اصلاح طلب، بحث بر سر این بوده که آن شخصیت در گفت و گویی که داشتند حمایت از آقای همتی را منوط به تعیین وزرا و کابینه می دانستند؛ صحت و سقم آن را نمی دانم و صرفا شنیده‌ام. آقای همتی گفتند بگذارید برای بعد از انتخابات. آن شخصیت گفته که ما این کار را انجام نمی‌دهیم. این مدل حمایت، مدل بده بستان است و عموما بین دوستان اصلاح طلب رایج است.

*یعنی اصولگرایان بری از این گونه مسائل هستند؟

(خنده)

دولت جوان انقلابی محقق خواهد شد

*برخلاف آنچه شما می گویید برخی سهم خواهی ها از دولت رئیسی این روزها مشاهده می شود، 

من بر این باورم که در دولت کار و خدمت، هیچ جریان تندرو کُندرویی نه می تواند سهم بخواهد و نه می تواند مانع و مشکلاتی ایجاد کند اما شرطش این است که دولت ما دولت کار و خدمت باشد نه دولت سیاسی. پیش بینی و تحلیل بنده این است که دولت آقای رئیسی دولت کار و خدمت خواهد بود نه دولت سیاسی. چنین دولتی ، هر کسی رئیس جمهورش باشد و بخواهد کار و خدمت کند از همه ظرفیت ها استفاده می کند برآیند و خروجی این نگاه، انتخاب هر کسی فارغ از گرایشها و جناح های سیاسی است حال ممکن است در آن معتدل، تند و کُند هم در آن باشند.

به عنوان مثال کسی را دارید که انسان توانمند، کارآمد و موفقی در مدیریت گذشته اش بوده یا مسئولیتی داشته، به آن گفته شود تندرو یا کندرو، اما برای مردم می تواند کار کند آیا ما باید چنین فرصتی را از دست بدهیم از نگاه من دولت کار و خدمت، نگاهش این گونه خواهد بود که براساس شناسنامه، کارنامه و برنامه افراد، دولتش را انتخاب می کند و دولت به خودی خود از شعارزدگی و سیاسی کاری و دعواهای جناحی و سیاسی و سهم دادن و سهم گرفتن به دور خواهد بود.

*فکر می کنید خودتان در کابینه رئیسی جای بگیرید؟ کدام وزارتخانه؟

بنده نوکر مردم هستم امیدوارم افتخار نوکری مردم را داشته باشیم بنده خدایی به من گفت شورای شهر نرفتی، گفتم بسیار خب، خدمت فقط در شورای شهر نیست بلکه در آن سوی خیابان در پیاده ها خدمت می کنیم.

* اگر بخواهید چند وزیر کلیدی مثل سیاست خارجی، اقتصاد، اطلاعات، کشور و بانک مرکزی و معاون را به رئیسی پیشنهاد بدهید چه کسانی را نام می برید؟

باید در این باره فکر کنم. نمی توانم اظهار نظر کنم.

* دولت جوان انقلابی مدنظر رهبری به نظر شما در این دولت عینیت پیدا خواهد کرد؟

به نظر من تا حد قابل قبول و قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.