شریک جدید تجاری ایران از کجا می‌آید؟

ایران در طول ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود برای آینده‌ تجاری‌اش را با محوریت افزایش همکاری با کشورهای همسایه بنا خواهد کرد.

در کنار عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که اصلی ترین شرکای تجاری ایران در سال‌های گذشته به شمار می‌روند، از آبان سال ۹۸، عضویت در اتحادیه اورسیا، باعث شده راهی جدید برای تبادلات تجاری با همسایگان شمالی فراهم شود.

با وجود شیوع کرونا، ایران توانسته در سال‌های گذشته روند افزایش تجارت با اوراسیا را ادامه داده و در کنار روسیه، حالا ارمنستان نیز برنامه ریزی خود برای افزایش تجارت با ایران را گسترده‌تر کرده و این موضوع در سفرهای اخیر مقامات اقتصادی این کشور به ایران خود را نشان داده است.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان که به ایران سفر کرده، در دیدار با مقامات ایرانی بر لزوم توسعه همکاری‌های دو جانبه تاکید می‌کند. حمید زادبوم در دیدار با واروس سیمونیان معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران و ارمنستان و مناسبات سیاسی عمیق و گرم دو کشور اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی دارد تا اجلاس کارگروه مشترک صنعتی، معدنی و تجاری به منظور شناسایی دقیق موانع و مشکلات پیش روی تجارت دوجانبه و اتخاذ تصمیمات مناسب و موثر جهت رفع آنها برگزار شود.

 وی با تقدیر از همکاری طرف ارمنی برای برگزاری شایسته نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان در خردادماه سال جاری، تداوم برگزاری رویدادهای تجاری در قلمرو دو کشور و اعزام و پذیرش هیأت های تجاری را برای معرفی هرچه بهتر توانمندی های صادراتی و همچنین تبادل اطلاعات مربوط به نیازهای بازار دوطرف ضروری دانست.  

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین رفع موانع غیر تعرفه ای و کاهش هزینه های لجستیکی و حمل و نقلی را در کنار بسط دامنه شمول موافقت نامه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را عاملی مهم در افزایش سطح روابط تجاری دو کشور ارزیابی نمود و خواستار طرح این موضوعات در جلسات کارگروه مشترک شد.

 سیمونیان، معاون وزیر و اقتصاد ارمنستان، نیز با استقبال از برگزاری هرچه سریع تر کارگروه مشترک صنعتی، معدنی و تجاری، آمادگی خود را برای انجام مذاکرات کارشناسی در جریان برگزاری نشست های کارگروه مشترک صنعت، معدن و تجارت بین دو کشور اعلام کرد.  

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ضمن تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت های مغفول تجارت بین دو کشور، گفت: ارمنستان با توجه به عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین مرز مشترک زمینی با ایران، علاوه بر بازار هدف، به عنوان پل ارتباطی برای تجار ایرانی با اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود و لازم است فرصت‌های تجاری قابل دسترسی، ارزیابی و پیگیری شود.

وی هم چنین در این نشست بر حمایت ارمنستان از انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا تاکید کرد.

خاطرنشان می‌سازد، بر اساس جدید ترین آمار اعلام شده از سوی دولت ارمنستان، ارزش تجارت دوجانبه این کشور با ایران در دوره چهار ماهه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳۶ میلیون دلار بوده که نشان از رشد ۳۵ درصدی تجارت دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

شافعی، رئیس اتاق ایران در دیداری جداگانه با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، با اشاره به نوع روابط حاکم بین ایران و ارمنستان گفت: این روابط از سطح خوبی برخوردار بوده است؛ ما با ارمنستان سابقه زیست طولانی داریم و سال‌ها کنار هم زیست کرده‌ایم. ارمنی‌ها در ایران به دلیل اخلاق و تلاششان از احترام خاصی برخوردارند. تا آنجایی که اطلاع داریم کشورِ دوست، ارمنستان بعد از استقلال در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی به لحاظ رشد اقتصاد ممتاز است. توسعه بخش خصوصی در ارمنستان با سرعت قابل‌توجهی انجام‌شده و اقتصاد ارمنستان در طول این مدت تحول فوق‌العاده‌ای داشته است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موقعیت و مشخصات اقتصاد ارمنستان گفت: اقتصاد ارمنستان اقتصادی آزاد است و این باعث شده که از رشد خوبی برخوردار شود. اقتصاد ارمنستان با سرعت خوبی به سازمان تجارت جهانی پیوسته و جایگاه خوبی پیداکرده است. ارمنستان در اوراسیا حضوری اثرگذار داشته و تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیاست که با ایران مرز مشترک دارد. بنابراین برای ما آر نظر روابط اقتصادی، ارمنستان موقعیت منحصربه‌فرد دارد.

شافعی تصریح کرد: ایران و ارمنستان روابط همه‌جانبه، نزدیک و طولانی دارند؛ اگرچه روابط اقتصادی هم‌پای روابط سیاسی جلو نرفته است. باید در حوزه روابط اقتصادی هم همسان‌سازی رخ دهد.

او تأکید کرد: زمینه همکاری مشترک میان دو کشور از تنوع بالایی و ظرفیت قابل‌توجهی برخوردار است. حوزه معدن، توسعه دام‌پروری و کشاورزی از این زمینه‌هاست. در مورد همکاری معدنی شاید بتوانیم در حوزه مس و طلا کار کنیم؛ حوزه منسوجات، پوشاک، ساختمان‌سازی، خدمات فنی و مهندسی ظرفیت قابل‌توجهی برای همکاری دارد. حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت با توجه به موقعیت گرجستان و ارمنستان می‌تواند به توسعه زیرساخت و راه‌های زمینی کمک کند. سیاست‌های تشویقی ارمنستان برای سرمایه‌گذاری قابل‌توجه است و می‌شود همکاری دوجانبه داشت. اتاق مشترک ایران و ارمنستان از اتاق‌های فعال است و می‌تواند به آماده شدن این بسترها کمک کند. ما از همکاری دوجانبه و توسعه همکاری اقتصادی استقبال می‌کنیم.

بعد از آن واروس سیمونیان، معاون وزیر اقتصاد کشور ارمنستان گفت: روابط همه‌جانبه با ایران برای ارمنستان اهمیت بالایی دارد و ما برای عملی شدن توافق‌ها اینجا هستیم. ما به جایگاه مثبت ایران در منطقه اهمیت قائل هستیم و ایران را کشوری دوست در همکاری‌های دوجانبه می‌دانیم.

او ادامه داد: اما این اشاره درستی است که سطح روابط اقتصادی دو کشور هم‌سطح روابط سیاسی نیست و باید برای ارتقای آن تلاش کنیم. این علامت و هشداری است تا سطح روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم و بین این دو موازنه برقرار باشد.

سیمونیان ادامه داد: ما در این روزها سعی کردیم موانع و مشکلات را شناسایی کنیم. برای رفع موانع باید به توسعه زیرساخت‌ها اقدام کنیم تا درنتیجه آن همکاری منطقه‌ای را توسعه دهیم. ارمنستان بعد از فروپاشی نظام کمونیسم به سازمان تجارت جهانی ملحق شده است. البته این روند آسان نبوده و پیش‌فرض‌هایی داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.