دولت جدید چه تاثیری بر نرخ ارز می‌گذارد؟

سید حمید حسینی درباره مسیر نرخ ارز در آینده اظهار داشت: ارز یک کالایی است که اگر مردم احساس کنند در آینده افزایش قیمت خواهد داشت، حتما سپرده‌ها به طرف ارز خواهد رفت.

 

وی افزود: در سال گذشته، دو سه ماه مانده بود به انتخابات آمریکا، گروهی بودند که اعتقاد داشتند که بایدن پیروز انتخابات می‌شود. در کنار آن، پیش‌بینی کردند که نرخ دلار تا ۱۸ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و این اتفاق هم افتاد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: همه اعتقاد داشتند که این اتفاق بیفتد و روندی که وجود داشتند، با توجه به اختیاراتی که رهبری داد و با توجه به جهت‌گیری‌هایی که آمریکایی‌ها داشتند، مذاکرات برجام به نتیجه برسد و هم دولت در پایان کار با شرایط مناسبی دولت را تحویل بدهد و هم این‌که دولت جدید خیالش راحت باشد.

حسینی تصریح کرد: به هر دلیلی به نظر می‌رسد عده‌ای موافق نبودند که توافق برجام پای دولت آقای روحانی نوشته شود و کار را به مسیری بردند که سخت شد. جامعه هم احساس می‌کند که احتمال این‌که به توافق برسیم، سخت است.

ترکیب کابینه آقای رییسی چه تاثیری بر نرخ ارز به جا می‌گذارد؟

وی متذکر شد: مجموعه حرف‌هایی که امروز زده می‌شود، برای مثال امروز کیهان می‌نویسد که آقای رییسی بزن زیر برجام و یا چهره‌هایی که به عنوان شورای امنیت ملی مطرح می‌شوند یا به عنوان وزارت امور خارجه یا افرادی که به تیم ۵ نفره‌ای که می‌خواهند تصمیم بگیرند، اضافه می‌شوند، نشان می‌دهد که کار به این راحتی نیست. اقتصادی هم تورم بالایی دارد، به طور قطع اگر به آینده خوشبین نباشد و احساس نکند مذاکرات برجام به نتیجه می‌رسد و یک جو بدبینی حاکم شود، به جای مطلوبی نمی‌شود.

این فعال اقتصادی متذکر شد: در چنین شرایطی، اولا صادرکننده به امید این‌که نرخ ارز حتما افزایش پیدا می‌کند، دلارهای خود را عرضه نمی‌کند. همان‌طور که گفتم اگر جامعه احساس کند که نرخ دلار بالا می‌رود، شک نکنید که نرخ دلار بالا می‌رود و دوباره خروج از سرمایه آغاز می‌شود.

حسینی گفت: من دوستی دارم که کارهای مهاجرت را انجام می‌دهد. او گفت به شدت دوباره موج مهاجرت در کشور دارد راه می‌افتد. در مجموع شرایط به نظر می‌آید که شرایط مناسب نیست.

وی افزود: من روز اول هم گفتم که آقای رییسی حرف‌های خوبی می‌زند و ایشان در اتاق بازرگانی در مورد اقتصاد آزاد، نظارت دولت و خصوصی‌سازی صحبت کرد. این حرف‌ها خیلی مهم است، ولی جامعه به افرادی که دور و بر آقای رییسی هستند، باور نمی‌کند.

حسینی عنوان کرد: اگر آقای رییسی بتواند با وجود فشارهایی که از جاهای مختلف روی او است، افراد معقول و منطقی را برای کابینه معرفی کند، می‌تواند بازار را آرام کند.وی تصریح کرد: اگر تیم معتدلی معرفی شود، حتما می‌تواند به کاهش قیمت دلار کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.