روحانی: می‌خواستند ما را محاصره اقتصادی کنند و بشکنند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت صمت گفت: امروز هفتاد و هفتمین هفته افتتاح پروژه‌ها را داشتیم که این روز با روز صنعت و معدن مصادف شده بود و طرح‌هایی هم که افتتاح شد در ارتباط با صنعت و معدن کشور بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: معادن ما یکی از نعمت‌های خدادادی است که در اختیار مردم این کشور قرار داده شده، از نفت بگذریم که آن هم یک محصول معدنی ما هست و از زیر زمین استخراج می‌شود، به معنای مصطلح آن و صنایعی که در کنار این معادن قرار می گیرد کار بسیار بزرگی در کشور ما انجام می‌شود و هم از نظر اشتغال و هم از نظر درآمد، ما در این زمینه شاهد تامین نیاز داخلی و صادرات هستیم.

وی افزود: وقتی به سال‌های قبل نگاه می‌کنیم هم در حوزه فولاد و دیگر زمینه ها می بینیم که ما در لیست واردات و صادرات، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه فولاد داشتیم و امروز به لطف خدا ما نیازهای داخل را تأمین می‌کنیم. اینکه کشور ما در حوزه فولاد دهمین و در حوزه مس هفتمین کشور دنیاست که این جای افتخار دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: معادن ما سال‌ها به افرادی واگذار شده بود و معطل مانده بود و این افراد نه خودشان کار می‌کردند و نه معدن را آزاد می‌کردند تا در اختیار دیگران قرار گیرد. در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش‌هایی برای آزادسازی این معادن صورت گرفت و این معادن آزاد شد و امروز این معادن در اختیار کسانی است که می‌توانند به سرعت از این معادن استفاده کنند و بهره‌برداری داشته باشند.

وی افزود: یکی از منابع بزرگ برای اشتغال جوانان ما معادن است. ما معادن زیادی در کشور داریم و رشته‌های مختلف صنعتی و معدنی را داریم و از آنها استفاده می‌کنیم. همان طور که وزیر صنعت اشاره داشت ما در سال 590 میلیون تن از معادن‌مان استخراج می‌کنیم که این یک نعمت بزرگی است.

روحانی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را محاصره کنند و بشکنند و اقتصاد کشور را نابود کنند، البته ظاهر امر طراحی‌هایی که کرده بودند اگر بخش خصوصی و مردم ما و کارگزاران کشور به میدان نیامده بودند، پیش بینی آنها درست بود

رئیس جمهور اظهار داشت: ما سالانه به 50-40 میلیارد دلار پول برای مواد مورد نیازمان و مواد وارداتی نیاز داریم و این مسأله اعم از کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات و تولید ماست و دشمنان ما گفتند وقتی نفت را قطع کنند، ایران دیگر درآمدی ندارد و ایران نمی‌تواند واردات داشته باشد.

وی افزود: اینکه می‌گویند واردات پایین بیاید، واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، جزو واردات منفی است، اما مواد اولیه‌ای که ما به آن نیاز داریم، واردات آن ضروری است. تجهیزاتی که ما به آن نیاز داریم وارداتش امری ضروری است و این ضرورت در بحث کالاهای اساسی نیز هست. بخشی از کالاهای اساسی در داخل کشور ما تولید می‌شود و بخشی از آن وارد می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی ما ارز نداریم چگونه وارد می‌کنیم، دشمنان ما با خود می‌گفتند ایران نمی‌تواند واردات داشته باشد و وقتی نتواند وارد کند، در بازار کمبود خواهد بود و در نتیجه قحطی در ایران خواهیم داشت و وقتی قحطی شد جنگ خیابانی هم متعاقب آن خواهد بود و مردم بیرون می‌ریزند و نظام ساقط می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: طراحی‌شان به ظاهر درست بوده گرچه آمریکایی‌ها عقل زیادی ندارند، اما با همین عقل کم‌شان طراحی‌ای کرده بودند. ترامپ، پمپئو و همین آدم‌های رذلی که همیشه علیه ایران از همان اول هم بودند و در زمانی به قدرت رسیدند.

وی افزود: آمریکا برای این موفق نشد و نتوانست مقاومت ما را بکشند برای اینکه ما برای نفت جایگزین در نظر گرفتیم و به جای نفت محصول دیگری را صادر کردیم و توانستیم ارز را به دست بیاوریم و محصولات مورد نیاز را وارد کنیم و این باعث شد آمریکایی‌ها شکست بخورند. بازار ما کمبود و قحطی نداشت اما گرانی بود و مردم در فشار گرانی قرار گرفتند.

روحانی خاطرنشان کرد: جنگ اقتصادی که ترامپ بر ما تحمیل کرد، از نظر قیمت و تورم فشار زیادی به مردم وارد آورد، اما از نظر خود محصول که آنها به دنبال آن بودند که کالا در بازار نباشد، خواسته آنها محقق نشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما برای فروش نفت جایگزین در نظر گرفتیم و در زمینه گاز توانستیم محصول بیشتری از گاز به دست بیاوریم و تقریبا از 600 میلیون مترمکعب گاز ما به حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در روز رسیدیم و لذا دیگر لازم نبود دیگر گاز وارد کنیم و هم صادراتمان را افزایش دادیم و این یکی از مواردی بود که نه تنها دیگر وارد نکردیم بلکه از صادرات آن هم ارز به دست آوردیم.

وی افزود: در جای دیگر در بحث فرآورده‌ها افزایش داشتیم؛ به عنوان مثال در مورد بنزین ما قبلا بنزین کافی نداشتیم و قبل از دولت یازدهم ما بنزین را از خارج وارد می‌کردیم و مقداری بنزین از پتروشیمی‌ها به دست می‌آوردیم که آلودگی داشته و سلامت مردم را به خطر می‌انداخت.

روحانی خاطرنشان کرد: با طرح‌هایی که انجام شد در زمینه بنزین خودکفا شدیم. ما قبل از دولت یازدهم 50 میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کردیم که الان این میزان به 110 میلیون لیتر در روز رسیده است و تولید بنزین ما امروز به دو برابر رسیده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما روزانه صد میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم، در نتیجه طرحی را اجرا کردیم که مصرف بنزین کاهش پیدا کند و وقتی مصرف بنزین کم شد، بنزین را صادر کردیم.

وی افزود: یکی از جاهایی که ما توانستیم جبران کنیم، صادرات فرآورده بود که البته ما فرآورده‌های مختلفی را داریم که یکی از آنها بنزین است.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دیگری که ما توانستیم در حوزه ارز جبران کنیم برق بود. پیش از این سالانه هزار تا هزار و 700 مگاوات تولید برق افزایش می‌یافت که در این دولت این میزان به بیش از 2 هزار مگاوات رسید که بخشی از این برق تولیدی را صادر کردیم و بخشی از درآمدهای ما از صادرات برق است.

رئیس جمهور اظهار داشت: یک بخش بزرگ صادرات ما به صنعت مربوط می‌شود که اعم از پتروشیمی و صنایع معدنی است که ما در پتروشیمی یک جهش عظیم در تاریخ ایران به وجود آوردیم. فقط در سال گذشته 17 طرح بزرگ پتروشیمی را افتتاح کردیم که در تاریخ ایران چنین چیزی سابقه ندارد و امروز عمده ارز مورد نیاز ما از طریق پتروشیمی تامین می‌شود. در بخشی هم صنایع معدنی برای تامین ارز وارد میدان شدند و به عنوان مثال در حوزه فولاد در سال گذشته 2 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات فولاد داشتیم و ارز آن یا بازگشته و یا با کالای مورد نیاز تهاتر شده است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود آمریکا شکست خورد و ما آن را بیان می‌کنیم کسی نمی‌گوید چگونه شکست خورد. آمریکا چه طرحی برای زمین زدن ما پیش بینی کرده بود و چطور نتوانست موفق شود و یک بخش همین مواردی بود که گفتم و بخش دیگر شرکت‌های دانش بنیان هستند که باید در وقت و جای مناسب توضیحات کامل در این زمینه داده شود.

روحانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان ما را خودکفا کردند، اینکه پس از شیوع کرونا هیچ کس حاضر نشد کیت تشخیص به ما بدهد و ما در عرض یک تا دو ماه کیت تشخیص کرونا را خودمان در داخل تولید کردیم، توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شد. ما در ابتدای شیوع کرونا آزمایشگاه‌های ما برای کرونا دو آزمایشگاه بود که امروز تعداد آن به 400 آزمایشگاه رسیده است که حاصل کار دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان ماست.

رئیس جمهور اظهار داشت:  ما ماسک می‌خواستیم و به ما نمی‌دادند. ماسک N95 برای بیمارستان می‌خواستیم و هیچ کس به ما نمی‌داد و شرکت‌های دانش بنیان ما آن را تولید کردند. کسی به ما ونتیلاتور نمی‌داد.

وی افزود: ترامپ احمق برای ما پیغام داده بود که من حاضرم 4 عدد ونیتلاتور به خاطر کرونا برای شما بفرستم و ما جواب دادیم که اگر تو 40 ونتیلاتور هم نیاز داری ما برای تو می‌فرستیم و همین شرکت‌های دانش بنیان بودند که در تولید ونتیلاتورها ما را خودکفا کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه ما توانستیم در عرض یک سال و نیم تخت‌های ویژه آی سی یو را دو برابر کنیم، گفتنش آسان است. اینکه ما هم در برابر ویروس کرونا و هم در برابر ویروس ترامپ ایستادگی کردیم، کار بزرگی انجام شده که بخشی از این کار به صنعت و معدن مربوط می‌شود. هم صنعت کار بزرگی کرد و هم معدن.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سه ماهه پایانی سال گذشته ما بیش از 9 درصد رشد صنعتی داشتیم و به یکباره حرکت بزرگی در حوزه صنعت ما ایجاد شد. سال گذشته بیش از 7 درصد در صنعت، ما رشد داشتیم.

وی افزود: در سال 99 رشد اقتصادی همه کشورها منفی بوده و میانگین آن از منفی 3 پایین‌تر بوده اما در همین سال رشد اقتصادی کشور ما 3.6 بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: من خیلی دوست داشتم که کاری بکنیم که در کشور ما در کرونا نیاز به تخت آی سی یو وجود نداشته باشد و امروز این امر محقق شده، ما دولت را در حالی تحویل می‌دهیم که تخت آی سی یو را دو برابر کرده‌ایم و ما امسال را با تلاش‌هایی که تا آخر این ماه می‌شود 14 هزار تخت بیمارستانی را تحویل می‌دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما وقتی می‌گوییم دولت تنها دولت نبوده، بلکه بخش خصوصی هم بوده و مهندسین، بخش خصوصی، مردم و همگی به میدان آمدند و افتتاح‌هایی هم که انجام می‌شود مربوط به بخش خصوصی است، همه دست به دست هم دادند و مقاومت و صبر مردم کار بسیار بزرگی بود.

وی افزود: در دوران کرونا یک میلیون و 100 هزار نفر بیکار شدند و این باعث می‌شود که چند میلیون نفر در مشقت قرار گیرند، کرونا اینها را در مشقت قرار داد، جنگ اقتصادی اینها را در مشقت قرار داد، امسال خشکسالی اینها را در مشقت قرار داد. یک سال هم سیل اینها را در مشقت قرار داد و همه اینها بود.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود ما باید نگاه‌مان به داخل باشد، حرف منطقی‌ای است و اصل داخل است، اما بدون نگاه به خارج هم غلط است. همان طور که در اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فرمودند اتکا به درون و برون‌نگر بودن، ما باید درون‌زا و برون‌نگر باشیم و این دو باید در کنار هم باشند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در سه ماهه نخست امسال 10 میلیارد و 213 میلیون دلار جنس وارد کردیم. اگر این 10 میلیارد جنس وارد نمی‌شد، چه وضعی پیش می‌آمد؟ و در همین سه ماه 10 میلیارد و 689 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و این یعنی اینکه تراز صادرات و واردات ما مثبت است و مثبت 476 میلیون دلار است.

وی افزود: سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال صادرات ما 69.2 درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار ضربه بسیار بزرگی به دشمنان ماست، برای چه در وین پای میز مذاکره آمدند؟ و اصرار دارند مسائل حل شود. به خاطر اینکه دیدند ایران شکست نمی‌خورد، مقاوم است و ایستادگی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.