ادامه کشمکش میان آمریکا و پاکستان

 آمریکا هر چند به صورت ظاهری در حال خروج نظامی از افغانستان است اما به دنبال آن است تا در یکی دیگر از کشورهای منطقه پایگاهی را برای نظامیان خود دست و پا کند.

جمع‌آوری اطلاعات و عملیات ضدتروریستی در افغانستان به چالش مهمی برای مقامات دولت جدید آمریکا پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور تبدیل شده است. در همین رابطه یکی از کشورهای مورد نظر آمریکا برای حضور نظامی پاکستان است. واشنگتن در صدد است تا بواسطه کمک‌های مالی خود به اسلام آباد، پاکستان را به نوعی با این خواسته خود همراه کند.

در همین رابطه «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد که ارتش این کشور در صورت مخالفت دولت پاکستان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا برای عملیات در افغانستان قرار نخواهد داد.

مقامات پاکستان بارها تاکید کرده‌اند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان به آمریکا برای ادامه عملیات ضدتروریستی پایگاه نظامی نخواهند داد.

عمران‌خان بارها مخالفت خود برای همکاری با آمریکا در عملیات ضدتروریسم را عنوان کرده و بسیاری اعتقاد دارند که پذیرش حضور سیا یا نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان نوعی خودکشی سیاسی برای وی خواهد بود

در این راستا، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در واکنش به گزارش‌ها مربوط به واگذاری پایگاه هوایی در خاک این کشور به آمریکا، گفته است: اسلام‌آباد قطعاً به سیا اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای عملیات ضدتروریستی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده کند.

عمران‌خان تاکید کرده است که پاکستان اجازه هیچ گونه عملیات از خاک این کشور علیه افغانستان را نخواهد داد.

عمران‌خان بارها مخالفت خود برای همکاری با آمریکا در عملیات ضدتروریسم را عنوان کرده و بسیاری اعتقاد دارند که پذیرش حضور سیا یا نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان نوعی خودکشی سیاسی برای وی خواهد بود.

یک رسانه آمریکایی در واکنش به این اظهارت مقامات پاکستان نوشته است که به رغم این اظهار نظر عمران‌خان، مقامات آمریکایی امیدوار هستند که به صورت پنهانی بتواند با ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به برای انجام عملیات ضدتروریستی به توافق برسند.

در همین راستا ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا زمانی که در یک سفر اعلام نشده به پاکستان سفر کرد با عمران خان دیدار نداشته و تنها با سازمان اطلاعات پاکستان دیدار کرده است.

جیک سالیوان، پیش از این از گفتگوی سازنده با پاکستان درباره عدم تبدیل شده افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم خبر داده بود، هرچند وی جزئیاتی بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

مقامات آمریکایی از جمله رئیس سیا برای متقاعد کردن پاکستان با خواسته خود، درباره قدرت‌گیری مجدد داعش و القاعده در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی در این کشور هشدار داده و گفته‌اند که خارج شدن نیروهای خارجی قدرت سیا برای جمع‌آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در افغانستان را به شدت کاهش خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.