سربازان انگیسی‌ افغانستان را ترک کردند

کشورهای عضو ائتلاف ناتو چندی پیش توافق کردند ماموریت خود در افغانستان را پس از آنکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درخواست پایان طولانی ترین جنگ واشنگتن را مطرح کرد، خاتمه دهند. بایدن ۱۱ سپتامبر امسال را به عنوان موعد خروج نیروهای ناتو قید کرده بود اما کلید عملیات چند هفته‌ای است که آغاز شده است. سربازان ایتالیایی و آلمانی هفته پیش افغانستان را ترک کرده و آخرین نیروهای آمریکایی هم تا پس فردا (یکشنبه) از این کشور خارج می‌شوند.

این درحالیست که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان دیروز در اظهار نظری حضور ناتو در این کشور را یک شکست نظامی نامید که منجر به گسترش تروریسم شده است. به گزارش دیلی میل، وی بیان داشت: کشور اکنون در شوک به سر می‌برد. به اوضاع نگاه کنید، همه‌جا هرج‌ومرج و درگیری است و ملت افغانستان در رنج به‌سر می برند. ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا چطور کشور را به این وضع کشاند.

کرزی تصریح کرد: آنهایی که ۲۰ سال پیش به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم به اینجا آمدند نه تنها در پایان آن شکست خوردند بلکه افراط گرایی در سایه ان‌ها شکوفا شده است. من به این می‌گویم یک شکست نظامی.

توبیاس الوود رئیس کمیته پارلمانی دفاعی انگلیس هم در اظهار نظری خروج نظامی ناتو را در شرایطی که احتمال حملات تروریستی در افغانستان می‌رود زیر سووال برد و افزود که شرایط کنونی «با موفقیتی که انتظارش را می‌رفت فاصله زیادی دارد.»

چندی پیش شبکه افکار سنجی شبکه اسکای نیوز نشان داد که اکثر مردم انگلیس جنگ افغانستان را یک عملیات بی‌نتیجه و غیر سودمند می‌دانند. در این نظر سنجی مردم انگلیس یاد آور شدند که به‌رغم صرف میلیاردها پوند در جریان این عملیات، خشونت‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد و همچنان هزاران نفربر اثر حملات تروریستی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان جان می‌دهند

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۹) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.