دردسر ساز شدن نسخه هندی واکسن آسترازنیکا برای انگلیسی‌ها

هم زمان با اجرایی شدن طرح گذرنامه مسافرتی کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا، میلیون‌ها انگلیسی که نسخه هندی واکسن آسترازنیکا را دریافت کرده‌ با محدودیت‌های مسافرتی تازه‌ای روبرو شده‌اند.

آژانس دارویی اروپا هنوز واکسن آسترازنیکا را که درکارخانه سرم هند تولید شده، به رغم اینکه سندی دال بر کاهش اثر بخشی آن وجود ندارد، به رسمیت نشناخته است. در نتیجه سر میلیون‌ها انگلیسی که این واکسن را دریافت کرده‌اند برای تردد به اتحادیه اروپا بی کلاه مانده است.

پروفسور آدام فین از دانشمندان مشاوره دهنده به دولت انگلیس در زمینه کرونا می‌گوید که نباید مردم را به دلیل دریافت نسخه هندی واکسن کرونا نگران کرد. به اعتقاد او موضوع آژانس دارویی اروپا یک مشکل اداری است.

دیروز (پنجشنبه) طرح گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ در اروپا اجرایی شد. این گذرنامه بهداشتی به دو شکل کاغذی و دیجیتال در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و حاوی یک کد QR با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته است که نشان می‌دهد صاحب آن با یکی از محصولات دارویی مورد تایید اتحادیه اروپا واکسینه شده،‌ به تازگی از ابتلا به کووید شفا یافته و یا نتیجه تازه‌ترین آزمایش کرونای وی منفی است.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، دارندگان این گواهینامه هنگام سفر بین ۲۷ کشور عضو و چهار کشور دیگر اروپایی ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن اشتاین که به این برنامه پیوسته‌اند دیگر نیازی به قرنطینه شدن یا انجام تست‌های متعدد و مکمل را نخواهند داشت.

کلیه کشورهای یاد شده ملزم هستند داشتن گواهینامه مسافرتی کووید را که سبب یکپارچکی مقررات بهداشتی برای مسافران ورودی می شود  از روز پنجشنبه اول ماه ژوئیه به مدت دوازده ماه اجرایی کنند.

بر اساس این طرح تنها واکسن‌های مورد تائید آژانس دارویی اروپا از جمله فایزر، مدرنا، جانسون‌اندجانسون و واکسن آسترازنیکا که در اروپا تولید شده پذیرفته می‌شود. به گزارش نشریه دیلی تلگراف کد نسخه هندی واکسن آسترازنیکا که در کارت واکسیناسیون افراد ظاهر می‌شود با شماره‌های ۴۱۲۰Z۰۰۱، ۴۱۲۰Z۰۰۲ و ۴۱۲۰Z۰۰۳ مشخص است.

وزارت بهداشت انگلیس آمار دقیقی از افرادی که نسخه هندی واکسن آسترازنیکا را زده‌اند ارائه نداده است اما تخمین زده می‌شود که حدود ۵ میلیون واحد از این ماده وارد کشور شده است. یک سخنگوی وزارت کشور انگلیس بدون اشاره به این مساله می‌گوید که گذرنامه انگلیسی کووید-۱۹ یک ابزار کلیدی برای نشان دادن وضعیت واکسیناسیون شهروندان است.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که افزایش گونه جهش یافته دلتا از ویروس کرونا همچنان بسیاری از کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند. دلتا،‌ تازه‌ترین نوع جهش یافته ویروس کرونا که پیش‌تر در هند و اکنون در انگلیس،‌ رو به ازدیاد گذاشته، اگر شرایطی بحرانی در کشورهای عضو ایجاد کند می‌تواند «ترمزی اضطراری» برای اجرای طرح گذرنامه مسافرتی اروپا محسوب شود.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.