آمریکا نام ۳ شخص را از فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران خارج کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۳ شخص را از فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران خارج کرد اما گفت این اقدام ارتباطی با سیاست‌های تحریمی ضد ایران ندارد.

وزارت خزانه‌‌داری آمریکا عصر جمعه نام ۳ شخص را از فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران خارج کرد.

در اطلاعات درج‌شده روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۳ شخص دیده می‌شود که قبلاً در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند و اکنون از این لیست خارج شده‌اند.

«دانیل بهزاد فردوس»، «مهرزاد مانوئل فردوس» و «محمد رضا دزفولیان» اشخاصی هستند که به بهانه ارتباط با «گروه صنعتی ماموت» و شرکت «ماموت دیزل» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند و اکنون از این فهرست خارج شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری نوشته خروج اسامی این افراد از فهرست تحریم‌ها ارتباطی با سیاست‌های تحریمی ایالات متحده در قبال ایران ندارد.

این مقام آمریکایی علاوه بر این گفته اقدام آمریکا ارتباطی هم با مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد.

اقدام پیشین خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این روز ۲۰ خردادماه همزمان با قرار دادن اسامی۷ شخص، ۴ شرکت و ۱ کشتی در فهرست تحریم‌ها به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن، اعلام کرد اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا در آن زمان هم اعلام کردند که خروج این اسامی از فهرست تحریم‌ها طبق روال‌های مرسوم در وزارت خزانه‌داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام ندارد.

واکنش ایران

اقدام آمریکا در خردادماه واکنش ایران را در پی داشت و «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه اقدام آمریکا «گزینشی» است گفت که نمی‌توان آن را نشانه حسن نیت از جانب آمریکا دید.

خطیب‌زاده روز ۲۱ خرداد در توییتر نوشت: «خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است. بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از "شکست حداکثری" او دست بکشد.»

اقدام آمریکا، هر چند از سوی ایران گزینشی دیده شد، واکنش نماینده‌های کنگره را در پی داشت که «جو بایدن» را به دلیل عدم مشورت با کنگره مورد انتقاد قرار داده و خواستار توضیح او شدند. 

«کلاودیا تنی»، قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی و شماری از همکاران او در نامه‌ای به جو بایدن خواستار تحقیق کنگره درباره دلیل رفع این تحریم‌ها شده‌اند. آنها نوشته‌اند: «ممکن است در بررسی‌ها مشخص شود وزارت خارجه آمریکا همزمان با انجام مذاکرات غیرمستقیم با تهران، این تحریم‌ها را به عنوان بخشی از امتیازات خود به ایران رفع کرده باشد.»

در این نامه آمده است: «با آنکه مقام‌های دولت بایدن در ابتدا قول دادند تحریم‌ها را تا زمان موافقت ایران با یک توافق هسته‌ای قوی‌تر حفظ کنند، دولت طی‌ ماه‌های گذشته برای نگاه داشتن ایران سر میز مذاکره اقدام به کاهش تحریم‌ها کرده‌اند.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.