درخواست مهم روسیه از آژانس انرژی اتمی

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش درباره اهمیت تداوم فعالیت های راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نوشت: تفاهم نامه فنی میان آژانس و تهران هنوز به شکل رسمی تمدید نشده است. با توجه به این وضعیت دشوار، مهم است که اطمینان حاصل شود دوربین ها در تاسیسات هسته ای به فعالیت خود ادامه دهند و فیلم های ثبت شده، حفظ شوند. این امر به اجتناب از مشکلات در آینده کمک خواهد کرد. 

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که دولت ایران اسفندماه سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی سه‌ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات آن تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.

این توافق سه‌ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد که این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳تیر به پایان رسید. گفته می‌شود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو بار با ایران برای تمدید این مهلت تماس داشته ولی پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

اولیانوف همچین در پیام توییتری دیگری در واکنش به اظهارات کاظم غریب آبادی همتای ایرانی اش درباره سفر قریب الوقوع معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی به ایران، گفت: ادامه ارتباط و گفتمان میان ایران و آژانس اهمیت زیادی دارد، به ویژه در این برهه که می توانیم انتظار احیای کامل برجام و لغو تحریم ها را در آینده ای نزدیک داشته باشیم. 

نماینده ایران در آژانس ضمن تایید سفر معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در این باره گفته بود: این سفر در چارچوب فعالیت های پادانی معمول است.

 غریب آبادی در توییتی اظهار کرد: آپارو معاون مدیرکل آژانس هفته جاری به ایران می آید.

وی ادامه ادامه داد: آپارو هم چنین یکی از بازرسان مصوب برای ایران است و بازدید وی در راستای فعالیت های معمول پادمانی و در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است. اگر چه با آژانس در تماس مداوم هستیم اما هیچ برنامه گفت وگویی برای وی در تهران پیش بینی نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.