نقص توانایی شناختی بایدن صحت دارد؟/ پاسخ پزشک سابق کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پزشک سابق کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ خواستار آن شد که دموکراتها با پیروی از درخواستهای قبلی خودشان توانایی شناختی جو بایدن به جهت خدمت در عالی ترین مقام آمریکا را با شرکت در معاینه، ارزیابی کنند.

به دنبال بالا گرفتن گمانه‌زنی در خصوص توانایی ذهنی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ ادعا کرد، یک آزمون معاینه ۳۰ بندی برای سنجش کارکرد ذهنی موسوم به ارزیابی شناختی مونترال را با موفقیت گذرانده است.

رونی جکسون، نماینده جمهوریخواه تگزاس در مصاحبه با فاکس نیوز روز شنبه گفت: چپ افراطی و رسانه‌های جریان اصلی متقاضی بودند که آن استاندارد جدید برای هر کسی که قرار است کشور ما را رهبری کند و قرار است فرمانده کل قوای ما و رئیس دولت ما باشد، قرار بگیرد. من فقط می گویم در این مقطع با آنها موافقم . ما باید این کار را انجام دهیم.

جکسون به اجرای این معاینه برای دونالد ترامپ در آغاز سال دوم ریاست جمهوری این رئیس جمهور سابق آمریکا پرداخته بود.

جکسون اظهار کرد: وقتی من پزشک کاخ سفید متعلق به دونالد ترامپ بودم، رسانه ها حمله کردند چون به غلط ادعا کردند آزمون معاینه شناختی که ترامپ در آن موفق شد "ّبیش از حد آسان" بوده است. خب اگر این سنجش آنقدر که این رسانه ها گفتند آسان بوده چرا جو بایدن همان آزمون را نداده و نتایج معاینه او منتشر نمی شود؟ او دارای نقص شناختی است.

این پزشک سابق کاخ سفید با اشاره به میزان فزاینده کسانی که شایستگی جو بایدن برای رئیس جمهور بودن را زیر سوال می برند بیان کرد: من فکر می کنم او هر روز نشان میدهد که یک اتفاقی در شرف وقوع است. لازم نیست پزشک باشید تا به رفتار او نگاه بیندازید و ببینید که یک اتفاق نگران کننده دارد رخ می دهد.

به گفته جانسون، در حالی که بایدن بسیار گاف می دهد، این رئیس جمهور آمریکا در موارد فزاینده‌ای "سردرگم" به نظر می‌رسد.

این نماینده جدید ایالت تگزاس خاطر نشان کرد: می توانید به گذشته برگردید-از این مرد ۴۰ سال نوار وجود دارد-او همواره گاف داده و چیزهایی گفته اما اینها متفاوت هستند، او سردرگم است، او گمراه است. به گفته جکسون، بایدن "به شکلی موقر پیر نشده است".

وی افزود: همه ما کسانی را میشناسیم که ۱۰۰ سال سن دارند و هوش و حواس خوبی دارند و ما کسانی را میشناسیم که در اواسط دهه ۶۰ عمرشان هستند و به برخی مشکلات شناختی مبتلا شده‌اند و من فکر می کنم او جزو آن دسته است.

رونی جکسون تاکید کرد با وجود آنکه کاخ سفید در ماه ژوئن خبر برنامه شرکت جو بایدن در معاینه پزشکی "در اواخر سال جاری میلادی" را اعلام کرده، مشخص نشده که آیا آزمون شناختی در این سنجش سلامت گنجانده خواهد شد یا خیر.

وی افزود: من فقط از آنها تقاضا دارم وقتی دارید این معاینه پزشکی را انجام می‌دهید ارزیابی شناختی را هم در آن بگنجانید. تا جایی که به من مربوط می شود سابقه استاندارد قرار داده شده و آنها لازم است که از آن پیروی کرده و همین کار را کنند.

او از سابقه‌ای که دونالد ترامپ با شرکت در معاینه پزشکی ایجاد کرده وبه گفته او به جای سنجش آی.کیو به معاینه مسائل مرتبط با سن و سال نظیر زوال عقل و زوال شناختی پرداخت، تحسین کرد.

رونی جکسون یکی از ۱۴ قانونگذار جمهوریخواهی است که پیشتر با امضای نامه‌ای خواستار آن شدند که بایدن ۷۸ ساله در معاینه شناختی شرکت کند. این نامه به چند مورد از لغزشهای بالقوه حافظه از جمله فراموشی نام وزیر دفاع دولتش و موارد دیگر اشاره کرد. ترامپ نیز مکررا از بایدن به عنوان جانشینش خواسته تا در این معاینه شرکت کند.

جکسون در ۱۷ ژوئن به فاکس نیوز گفت: ما دیگر نمیتوانیم این وضعیت را تحمل کنیم. او به لحاظ جسمی و شناختی شایسته این که اکنون رئیس جمهور ما باشد نیست.

بایدن در تاریخ ۱۸ مارس به اشتباه از معاونش کامالا هریس به عنوان "رئیس جمهور هریس" یاد کرد.

همچنین درباره سلامت جسمی جو بایدن هم نگرانی هایی به ویژه بعد از دوبار لغزیدن پایش به هنگام بالا رفتن از پلکان هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری در ماه مارس مطرح شده است.

بایدن اخیرا همچنین در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید رفتار عجیب از خود نشان داده و مکررا به سمت میکروفن خم می شد تا پاسخهاش به پرسشهای مطبوعات را نجوا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.