اردن سفیر خود را به تهران می‌فرستد؟

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی با اشاره به برخی تحولات از جمله پیام تبریک پادشاه اردن به رئیسی نوشت که اردن درحال بررسی مساله از سرگیری روابط با ایران و ارسال سفیر جدید به تهران است.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی نوشت: به طور ناگهانی و تنها چند روز پس از برگزاری نشست سه جانبه سران عراق و مصر و اردن در بغداد و ظاهر شدن پادشاه اردن در بارگاه های صحابه پیامبر در جنوب کشورش، خبر پیام تبریک این پادشاه به ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور جدید ایران اعلام شد و این امر در شرایطی بود که رسانه ها روی آن متمرکز شدند.

در این یادداشت آمد ه است: به نظر می رسد که پادشاه اردن پیامی به رئیس جمهور ایران ارسال و برای وی آرزوی موفقیت کرده است و برای ملت ایران نیز آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرده است. پس از این پیام انتظار می رود که روابط دیپلماتیک میان ایران و اردن که طی سال های طولانی قطع شده است، از سرگرفته شود.

این روزنامه فرامنطقه ای می نویسد: برخی کارشناسان متخصص پرونده روابط اردن با عراق و ایران بر این باورند که با توجه به حمایت های آشکار اردن از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ، اردن قصد دارد که سفیر خود را به دمشق بفرستد و در تهران نیز سفیر جدید تعیین کند. انتظار می رود که وزارت خارجه اردن اکنون در حال بررسی مساله ارسال سفیر جدید به تهران به جای عبدالله ابو رمان باشد ؛ کسی که تقریبا بیش از ۵ سال به ماموریت خود نرفته است. همچنین به نظر می رسد که یک هیات از وزارت خارجه اردن همزمان درحال بررسی مساله از سرگرفتن روابط با سوریه و ارسال سفیر به دمشق است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: به نظر می رسد که روابط اردن با کشورهای عضو محور مقاومت در حال بهبودی است ،البته این روند به طور تدریجی و با سرعت کم است . با توجه به عدم تماس اردن با عربستان در سطوح بالا به نظر می رسد که اردن در حال ایجاد روابط سیاسی و دیپلماتیک با سوریه و عراق است به ویژه اینکه منافع اقتصادی و تجاری اردن با عراق اقتضا می کند که این کشور خواسته دیرینه ایران یعنی تعیین سفیر اردن در تهران را برآورده کند.

در این یادداشت همچنین آمده است که اکنون گفت وگوهای گرمی در عمان تحت عنوان احتمال تشکیل برنامه ای برای ایجاد گردشگری دینی و شیعی در جنوب اردن درحال انجام است زیرا بارگاه ها و ضریح های شخصیتی هایی در آن جا وجود دارد که نزد شیعیان ایران و عراق مقدس هستند و این امر می تواند مقدمه ای برای از سرگیری روابط باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.