کف نشینی نرخ سود بین بانکی در هفته اول تابستان

افزایش نرخ سود در دو بازار /تصویر نرخ های سود

کدخبر: ۴۲۳۵۶۱
بازارهای مالی در این هفته روندی نوسانی را به ثبت رسانده اند. در بررسی این بازارها مشاهده می شود نرخ سود وام مسکن و بازار ثانویه اوراق روندی صعودی را نسبت به هفته قبل به ثبت رسانده اند
افزایش نرخ سود در دو بازار /تصویر نرخ های سود

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هفتگی نرخ سود بازار های مالی در نخستین مقطع 7 روزه تابستانی در 1400، نشان از دو افزایش یک کاهش و یک تثبیت داشته است. از مهمترین خصیصه بازارهای مالی در این هفته ها نوسان زیاد قیمتها و به تبع آن نرخ سود ها بوده است. در یکی از پرنوسانترین این بازار ها در هفته نخست تابستان بازار اخذ وام جهت خرید مسکن بوده است. دراین بازار ضمن ثبت رکورد کمترین نرخ در یک ماه گذشته اما در نهایت هزینه اوراق روندی صعودی گرفته و از حد ثبت شده در پایان هفته گذشته عبور کرد.

صعود دوباره نرخ سود وام مسکن در اول تابستان

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض نمایند. هر کدام از این اوراق هزینه ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می شود. اعتبار این اوراق 500 هزار تومان بوده که با این اعتبار مجردها می توانند با سقف خرید 280 ورق نهایتا 140 میلیون تومان وام برای خرید مسکن اخذ کنند.

در صورتیکه این سقف برای متاهلین 480 ورق و 240 میلیون تومان تعیین شده است.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می تواند نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه دو تیر ماه این متغیر در حد 20.6 درصد بود در این هفته با وجود آن که روند کاهشی تا میانه هفته ادامه پیدا کرد اما این روند شکل صعودی گرفته و در انتها به سطح 20.8 درصد رسید. به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل خود نسبت به پایان هفته قبل گران تر شده است.

همچنین در اکوایران ببینید : نفت جیب مردان سعودی را پر کرد

نرخ سود برای استقراض شبانه

در صورت برخورد جدی بانکها به کسری نقدینگی، مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. این بازار را بازار شبانه می گویند. در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این دادو ستد البته با فاصله زمانی کوتاه و نرخ سود مشخصی انجام میشود. در صورتی که در این بازار بانک وام دهنده بانک مرکزی باشد نرخ سود وام در حد 22 درصد خواهد بود. به این عملیات اعتبارات قاعده مند گفته می شود. در هر هفته ای که این عملیات انجام می شود نرخ سود بین بانکی در اثر حجم بالا با نرخ سود سقف نرخ بهره بین بانکی را بالاتر می برد. در این هفته عملیات بسطی در این بازار صورت نگرفت و در نهایت منجر شد تا نرخ سود در سطح 18.12 درصد قرار بگیرد.

روند کاهشی نرخ سود در این هفته ها در ادامه عدم ثبت معاملات در اعتبارات قاعده مند صورت گرفته است.  این عمل موجب شده تا نرخ سود روندی نزولی داشته و در هفته اول تابستان به کمترین میزان خود در دو هفته اخیر دست پیدا کند.

نرخ سود

ثبات نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. 

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در رسیدن به نرخ تورم هدف اثرگذار خواهد بود. بنابراین این بازار می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات بازار باز با آنکه در چهارمین هفته متوالی بسطی در این بازار صورت نگرفت در سطح 19.8 درصد ثابت ماند. 

کاهش نرخ سود در تامین کسری بودجه دولت

دولت برای تامین کسری بودجه خود ازسال 99 بازاری را راه اندازی کرد تا از این طریق بتواند بخشی از کسری خود را تا پایان سال جبران کند. 

بانکها ونهادهای سرمایه ای به عنوان بازیگران در این بازار اوراق پیشنهادی دولت را خریداری کرده و دولت درآمد حاصل از فروش در این بازار را در راستای تامین کسری بودجه خود هزینه می کند.

خصیصه های اوراقی که برای خریداران جذابتر است نرخ سود و تاریخ سررسید آنهاست. به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت تمایل خواهند داشت.

در همین خصوص نرخ سود موزون در فروش هفتگی اوراق بدهی دولتی در سطح 21 درصد قرار گرفت که 0.3 درصد از نرخ سود هفته قبل پایینتر بوده است. بررسی اوارق خریداری شده نشان میدهد آن چه در این هفته برای معامله گران این بازار مهم بوده تاریخ سررسید نزدیکتر بوده است چرا که آراد 85 تاریخ سررسیدی معادل با 15 ماه داشته که کمترین سررسید در بین اوراق عرضه شده برای فروش بوده است.

بازار ثانویه اوراق بدهی؛ تجمع اوراق در نرخ سود برابر

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله به پایینتر از 21 درصد تنزل پیدا کرده و تا سه ساله در بالاتر از 21 درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی اوراق درهمه سررسیدها پس از آنکه در روز سه شنبه 8 تیر ماه در رقم 21.9 درصد متمرکز شدند دوباره از هم جدا شده و روندی واگرا را به ثبت رساندند.

درهمین خصوص نرخ بازدهی اوراق با سررسیدهای یک ساله در همان سطح 21.9 درصد باقی ماند. مقایسه این متغیر با موقعیت مشابه خود در هفته گذشته نشان از رشدی کمتر از یک واحد درصد داشته است.

اوراق با سررسیدهای دو ساله نیز در مسیر نوسانی افزایش پیدا کرده و در با 0.4 واحد درصد افزایش نسبت به هفته قبل در نهایت در روز چهارشنبه این هفته در سطح 21.8 درصد به ثبت رسید.

اوراق با سررسیدهای سه ساله سومین دسته از اوراق خرید و فروش شده در بازار ثانویه به حساب می آیند. اما این دسته از اوراق برخلاف دو شکل دیگر از سطح 22.4 درصد با روندی نزولی در سطح 22.3 درصد قرار گرفتند. 

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید