افزایش سقف وام مسکن

در مراسم آیین کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های عمرانی پردیس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودیم که بتوانیم با فراهم کردن سازوکارهای اصولی جریان تولید مسکن در کشور را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم، گفت: این مهم‌ترین تفاوتی بوده است که در این دوره از  وزارت راه و شهرسازی  در سیاست‌ها و رویکردها قابل مشاهده است.

اسلامی ادامه داد: فکر و اندیشه، رویکردها، طرح‌ریزی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهتی بوده است که بتواند این جریان پایدار را به صورت پیوسته تقویت کند تا نتیجه مورد انتظار حاصل شود.

وی گفت: برای آنکه یک سیاست تاثیرگذار باشد، اخذ نتیجه بسیار حائز اهمیت است؛ از روز اول برای تکمیل مسکن مهر با همه کاستی‌هایی که داشت، اهتمام ویژه داشتیم. ما در این دوره مدیریت نتوانستیم هیچ منبع دولتی برای تکمیل مسکن مهر دریافت کنیم، چرا که دیگر ردیفی در بودجه برای این کار وجود نداشت.

اسلامی در ادامه افزود: باید از منابع داخلی خود و با سازوکارهای متفاوت مالی این کار را انجام می‌دادیم؛ نمی‌توانستیم پروژه مسکن مهر را با سرانه‌هایی که ایجاد نشده بود و یا ساختمان‌هایی که دارای نواقص بود ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه مردمی که در این مساکن ساکن می‌شوند، باید بتوانند محل مناسب برای سکونت خود داشته باشند گفت: این افراد باید افزون بر آن لوازمی که پشتیبان زندگی است، مانند امنیت، فضای سبز، بازار و فعالیت‌های گوناگون محله محور را در اختیار بگیرند که بتوانند یک زندگی طبیعی داشته باشند و برای این کار فقط در پردیس ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و این منابع مالی با سویه‌های گوناگون تا به امروز تامین شده است.

اسلامی در ادامه افزود: امیدواریم پردیس با توسعه جدی در علم پارک‌وفناوری که بزرگ‌ترین شهرک دانش بنیان کشور است و امروز بیش از ۳۰۰ هکتار در اختیار آن قرار دارد به یک سکونت‌گاه فاخر و یک محل کسب‌وکار فاخر دانش‌بنیان که محل جذب و رشد نخبگان کشور خواهد بود، تبدیل شده و به عنوان یک شهر کاملا متمایز از سایر شهرهای کشور معرفی خواهد شد؛ با این نگاه سیاست احداث شهرهای جدید را دنبال می‌کنیم. نگاهی که سکونت و فعالیت متناسب و هم‌افزایی را به وجود بیاورد تا شهرهای جدید ما به یک محل تنزل یافته خوابگاهی و شهرهایی که روز مرده است و شب خوابگاه تبدیل نشود. این سیاست و این نگاه نیاز به اهتمام پیوسته داشت و لازم است مصادیق عملی داشته باشد که شاهد حرکت این سیاست در بستر اجرا نیز باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث سازوکارهای مربوط به تولید مسکن ما سه عامل را در این مدت با نگاه ویژه دنبال کردیم گفت: در این دوره برنامه‌ریزی پایدار برای شناسایی متقاضی واجد شرایط انجام شد تا در کانون زندگی متقاضی برای او تامین مسکن انجام شود.

اسلامی در ادامه افزود: نکته مهم این است که تعداد متقاضیان واقعی در فراخوان‌های طرح اقدام ملی مسکن تقریبا ۷۰ درصد ریزش داشته است و  از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۵ مرحله ثبت نام کردند کل واجدان شرایط که استحقاق دریافت زمین و مسکن  را دارند، نزدیک ۵۳۰ هزار نفر بودند و اگر کسی می‌خواهد برنامه‌ریزی کمی برای تولید مسکن انجام دهد، باید به این نکات توجه کند که کدام مکان، در کدام شهر و برای کدام متقاضی باید احداث شود، این امر امروز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در فاز پنجم ثبت نام که ۱۸۳ شهر انجام شد، از ۳۳۰ هزار نفری که ثبت نام کردند، تنها ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند گفت: شناسایی متقاضیان روی بستر نرم‌افزاری و نظام برنامه‌ریزی حرکت می‌کند که مرتب تکرار شود و مسیر خود را پیدا کرده است.

ویزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: سال‌ها بود که وزارت راه و شهرسازی به دلیل تناقضات قانونی نمی‌توانست اراضی خود را دریافت کند، در این چندسال با فقر زمین که یکی از عوامل مهم در تولید و قیمت تمام شده مسکن است، مواجه بودیم زمانی که زمین به دلیل تناقض قانونی از ما دریغ می‌شود، به طور طبیعی وزارتخانه نمی‌تواند جریان سازی برای تولید مسکن انجام دهد و حال با پیگیری ویژه، وزیر جهاد سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی موافقت کردند که ماده ۱۲ قانون زمین شهری اجرایی شود و اراضی را که در محدوده و حریم شهرها است، به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند. اکنون توقف و رکود برای همیشه برداشته شده و ما در این یک سال توانستیم ۲۴۰ هزار هکتار اراضی را که متعلق به ما بوده در اختیار بگیریم.

وی با بیان اینکه باید سازوکارهای مرتبط با قوانین و مقررات مرتبط با قانون و آیین‌نامه‌های دولت و شیوه نامه‌های تولید در مناطق مختلف اعم از شهرهای جدید، بافت‌های فرسوده و سایر مکان‌ها به صورت کاملا معنی‌دار منسجم اصلاح و تکمیل شد گفت: ما اکنون یک شابلون واحد سیاستی و خط مشی مدیریتی را مدون کردیم و بر این اساس، امروز جریان مدیریتی برنامه مسکن را دنبال می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در آخر عنوان کرد: در شورای پول و اعتبار، سقف وام مسکن افزایش یافت؛ نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن تا دو ماه پیش ۲۰ درصد بود که امروز به بالای ۵۰ درصد رسیده است و این گام بزرگی در جهت توانمندسازی مردم برای صاحب خانه شدن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.