توافق آمریکا و فرانسه برای کنار زدن حریری

 روزنامه الاخبار لبنان نوشت که تمامی تلاش‌ها برای توافق درباره تشکیل دولتی به ریاست سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان به بن بست رسیده است و صحبت درباره فراهم کردن زمینه کناره‌گیری رسمی او تعیین جانشینش جدی شده است.

طبق این گزارش؛ تنها تحول مهمی که اخیرا رخ داده سفر حریری به "عین التینه "و دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان کشورش و حسن خلیل، نماینده پارلمان به دور از چشم رسانه‌ها است.

منابع مطلع از این دیدار به الاخبار گفتند: مسلم است که تلاش‌ها با هدف تشکیل دولتی به ریاست حریری به پایان خط رسیده و تلاش‌ها برای تعیین نقشه راه پس از کناره گیری او آغاز شده است.

این منابع تصریح کردند: حریری در این دیدار نبیه بری را در جریان تصمیمش برای صرف نظر کردن از تشکیل دولت و تعیین فرد دیگری به جای او قرار داد اما رئیس پارلمان لبنان به او اعلام کرد که این اتفاق تنها در صورتی رخ خواهد داد که درباره یک بسته کامل شامل تعیین جانشین او و تشکیلات و ساختار دولت آینده توافق شود؛ چراکه کناره‌گیری حریری بدون دستیابی به این توافق راه حل بحران سیاسی لبنان نیست.

منابع مذکور همچنین گفتند: تا بدین لحظه هیچ نامی برای جایگزینی حریری به طور جدی مطرح نشده است؛ چراکه نه حریری حاضر به پذیرش فردی است که حامل شروط او نباشد و نه ریاست جمهوری و جریان آزاد ملی لبنان حاضر به پذیرش فردی با شروط سعد حریری هستند.

با این حال، منابع سیاسی برجسته به الاخبار گفتند: توافق اولیه برای مکلف کردن نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان به تشکیل دولت پس از استعفای حریری صورت گرفته است به همین دلیل حریری روز گذشته بدون حضور میقاتی که در خارج از کشور است، با فواد السنیوره و تمام سلام، نخست وزیران پیشین لبنان دیدار کرد و ایده "تلاش برای تبلیغ میقاتی" را به آنها پیشنهاد داد.

این منابع ادامه دادند: میقاتی این مساله را با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها ترتیب داده است و دو طرف به حریری چراغ سبز نشان داده‌اند تا این پیشنهاد را پیش ببرد.

طبق گفته منابع مذکور، السنیوره از پیشنهاد حریری ناراضی بود و تمام سلام نیز موضع نهایی‌اش را اعلام نکرد و اختلاف شدیدی با حریری در این زمینه شکل گرفت.

با این حال، منابع دیگر اشاره کردند که هر توافق درباره جایگزینی حریری به زودی به دست نخواهد آمد و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد چیزی غیر از اتلاف وقت نیست و واقعیت این است که دولت حسن دیاب به اقدامات خود به عنوان دولت پیشبرد امور تا زمان نظارت بر انتخابات پارلمانی آینده لبنان ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.