جنگ سایه تهران-تل‌آویو به روایت نیویورک تایمز

رویارویی دریایی ایران - اسرائیل در اقیانوس هند

کدخبر: ۴۲۴۱۴۴
اقتصادنیوز؛ نیویورک‌تایمز مدعی شد یک کشتی تجاری که پیش از این در مالکیت یک شرکت اسرائیلی بوده، در اقیانوس هند هدف حمله‌ای قرار گرفته که به زعم این روزنامه «جدیدترین سکانس از تقابل منطقه‌ای بین اسرائیل و ایران» محسوب می‌شود.
رویارویی دریایی ایران - اسرائیل در اقیانوس هند

به گزارش اقتصادنیوز؛ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به حمله به یک کشتی تجاری در اقیانوس هند که مالکیت آن چندی پیش از یک شرکت اسرائیلی به شرکتی انگلیسی منتقل شده است، پرداخته است.

به نوشته این روزنامه برخی مقامات امنیتی اسرائیل [بدون ارائه شواهد] ادعا کرده‌اند که احتمالا این کشتی توسط یک پهپاد ایرانی یا کماندوهای ایران هدف قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد: به نظر می‌رسد این حمله، جدیدترین اقدام تلافی جویانه در جنگ سایه ایران و اسرائیل در منطقه است. نیویورک تایمز همچنین نوشت: حمله به این کشتی تجاری که از جده در عربستان سعودی به سمت بندر جبل‌علی در امارات متحده عربی در حرکت بوده، انجام گرفته است.

03israel-ship1-jumbo

این روزنامه همچنین نوشت که کشتی تجاری که روز شنبه هدف حمله قرار گرفت، مدتی است که دیگر متعلق به شرکت دریانوردی زودیاک -یک شرکت اسرائیلی مستقر در لندن- نیست و این شرکت با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که کشتی را به یک موسسه دیگر مستقر در لندن به نام Polar 5 LTD واگذار کرده است.

اسکورت شناورهای اسرائیلی در خلیج فارس

به ادعای مقامات آمریکایی و اسرائیلی، از زمانی که کشتی های اسرائیل در ماه های مارس و آوریل هدف قرار گرفتند، آمریکا تلاش کرده است تا از کشتی های متعلق به اسرائیل در آب های خلیج فارس و مناطق اطراف آن محافظت کند و آنها را اسکورت کند.

جنگ سایه ایران و اسرائیل در آب‌های آزاد

نیویورک‌تایمز همچنین ادعا کرد به نظر می‌رسد این حمله که خسارت چندانی در پی نداشته، آخرین اقدام در جنگ سایه بین ایران و اسرائیل بوده است. یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد مسائل امنیت ملی گفت ، کشتی در صورت صدمه، خسارت کمی متحمل شده و گزارشی از تلفات جانی داده نشده است.

این اتفاق حدود 10 روز پس از آن رخ داد که آژانس انرژی اتمی ایران از خنثی شدن حمله به یک کارخانه تولید سانتریفیوژ در نزدیکی کرج خبر داد اما انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای ادعایی حکایت از آسیب‌ این سایت داشت. مقامات دولتی ایران خسارت وارد شده ز این حمله را اندک اعلام کردند. اسرائیل درباره این حمله خاموش ماند، اما این سایت که یکی از مراکز اصلی ایران برای تولید سانتریفیوژهاست، در لیست اهدافی بود که اسرائیل اوایل سال گذشته به دولت ترامپ ارائه داد.

ادعای نیویورک‌تایمز درباره برخورد دریایی ایران و اسرائیل

به ادعای این روزنامه، اگرچه ایران مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما برخی رسانه های داخلی و یا رسانه های خاورمیانه‌ای همسو با ایران، پوشش گسترده ای از این حادثه ارائه داده اند..

نیویورک تایمز نوشت: اسرائیل و ایران سال‌هاست که در بسیاری از کشورها در سرتاسر خاورمیانه ، زمینی و هوایی با یکدیگر می جنگند و ایران اغلب بدون ورود مستقیم از متحدان منطقه‌ای خود استفاده می کند. اما دو دشمن اخیراً جبهه جدید درگیری‌های خود را در دریاهای آزاد گشوده اند.

به نوشته این روزنامه از سال 2019 ، به کشتی های حامل نفت یا تجهیزات ایرانی از شرق مدیترانه و دریا سرخ حمله شده است که ایران این حملات را منتسب به اسرائیل می‌داند. [هم‌پیمانان] ایران نیز متقابلاً در حملات دریایی علیه اسرائیل شرکت کرده اند. به گفته مقامات اسرائیلی، در مارس و آوریل، کشتی های باری متعلق به اسرائیل زیر آتش هم‌پیمانان ایران قرار گرفتند.

جنگ سایه ایران و اسرائیل در آب‌های آزاد

به ادعای این مقام امنیت ملی اسرائیل، حمله روز شنبه ناشی از یک اشتباه محاسباتی بوده که به گفته این مقام ممکن است بخاطر نقص اطلاعاتی در مورد مالکیت کشتی هدف با نام CSAV Tyndall داشته است.

این مقام اطلاعاتی مدعی شد، آخرین هشدار در مورد حمله احتمالی ایران که از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا آمده بود ، در تاریخ 1 ژوئن بود ، همان روزی که دیوید بارنه، رئیس جدید موساد ، سازمان اطلاعات اسرائیل، روی کار آمد.

جنگ سایه ایران و اسرائیل در آب‌های آزاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید