پیشنهاد آمریکا به سوئد درباره پاتریوت‌ها جنجالی شد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این پیشنهاد در جریان سفر اخیر کریستوفر کاوولی، فرمانده ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا برای بازدید از این سامانه دفاعی در شهر هالمستاد سوئد مطرح شد.

کاوولی به روزنامه "داجنز نیهتر" گفت: این واقعیت که سوئد پاتریوت را به دست می‌آورد، فرصتی را برای آن فراهم می‌کند تا در صورت تمایل سوئد به جامعه‌ای از ارتش‌ها که دارای پاتریوت هم هستند و توانایی ایجاد شبکه‌ای از سیستم‌های دفاعی را دارند، ملحق شود. این به معنای یک فرصت بسیار قدرتمند است.

در همسایگی سوئد، چنین شبکه‌ای می‌تواند شامل اعضای ناتو از جمله آلمان، لهستان و هلند و همچنین ایالات متحده باشد. از نقطه نظر نظامی، چنین ارتباطی مزایایی مانند اطلاعات راداری کاملتر در مورد تهدیدات هوا و موشک‌های بالستیک شلیک شده به سوئد ارائه می‌دهد.

با این حال، این ژنرال آمریکایی و کارل انجل‌برکتسن، رئیس ستاد ارتش سوئد تاکید کرده‌اند که ارتباط با شبکه پاتریوت‌ها منحصرا یک تصمیم سیاسی در سوئد است.

رئیس کمیته دفاعی پارلمان سوئد از حزب میانه‌روهای لیبرال محافظه‌کار تاکید کرد این مساله هنوز رسما مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، میانه‌روها قویا از ارتباط سامانه‌های پاتریوت با منطقه دریای بالتیک حمایت می‌کنند.

این مقام سوئدی توضیح داد: این گامی طبیعی است که ما پاتریوت را به دست آوریم و باید آن را با توجه به سیاست دفاعی سوئد مبتنی بر امنیت در همکاری با سایر کشورها مشاهده کرد. همچنین محافظت از پیوند فرا اقیانوس اطلس و تعمیق همکاری‌های دفاعی با ایالات متحده یکی از اهداف کلیدی سوئد است.

او خاطرنشان کرد که روسیه در سال‌های اخیر ظرفیت خود را برای نبردهای دوربرد تقویت کرده است، که این بدان معناست که سوئد باید توان دفاعی خود را ارتقا دهد. به گفته این مقام، همکاری قوی‌تر سوئد با کشورهای همسایه و آمریکا احتمالا به عنوان یک بازدارنده مقابل یک جنگ عمل خواهد کرد.

در مقابل، دموکرات‌های ناسیونال محافظه‌کار سوئد که مخالف خرید پاتریوت‌ها بود، با چنین دیدگاهی مخالف است. سخنگوی دفاعی دموکرات‌های سوئد تاکید کرد: من یک "نه" قاطع می‌گویم. ما هیچ اطلاعات یا تحلیلی از عواقب چنین رویکردی دریافت نکرده‌ایم. چه کسی این مسئله را کنترل خواهد کرد، آیا این کشورهای ناتو هستند که تصمیم خواهند گرفت که ما چه زمانی از سیستم‌های خود استفاده خواهیم کرد؟ در صورت بروز درگیری یک ابرقدرت، ما به طور خودکار به جنگ می‌پیوندیم. این کاری است که دولت انجام می‌دهد.

جنجال پیشنهاد آمریکا به سوئد در مورد پاتریوت‌ها

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.