ایمانی: رئیسی باید سن کابینه را ۴، ۵ سال کم کند

فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که ما در حوزه جوانگرایی با یک تاخیر بسیار زیانبار در کشور مواجهیم.

ناصر ایمانی تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا، درباره جوانگرایی گفت: واگذاری امور اجرایی و غیراجرایی که باید در دو دهه گذشته به تدریج صورت می گرفت، با مقاومت نسل اول انقلاب مواجه شد و آنها نشان دادند که تمایلی به واگذاری مدیریت‌ها به نسل‌های بعد از خود در یک روند طبیعی و منطقی با انتقال تجربیات ندارند و از آنجا که این اتفاق در یک روند ناگزیر انجام و بهرحال این سد شکسته خواهد شد، برای کشور زیانبار است.

وی هشت سال گذشته را فرصتی از دست رفته در این زمینه دانست و گفت: دولت آقای روحانی در زمینه جوانگرایی بسیار کوتاهی کرد و نتوانست این فرایند را به تدریج انجام دهد و با ما حداقل ۸ سال عقب ماندگی در این زمینه داریم. 

ایمانی تصریح کرد: دولت آقای رئیسی چه بخواهد و چه نخواهد، چاره ای جز انتقال قدرت به نسل دوم انقلاب ندارد و باید در این زمینه دانست که به هر حال سپردن مدیریت به نسل جوان مقداری هزینه دارد و باید بعد از این تاخیرهای خسارت بار، هم پای این هزینه ایستاد و هم تلاش کرد با استفاده همزمان از نسل قدیم و جدید، این هزینه را تا حد امکان کاهش داد؛ همان نکته‌ای که رهبر انقلاب نیز اخیرا به آن اشاره داشتند. 

وی افزود: اگر می‌خواهیم روند انتقال مدیریت کشور به نسل جوان با هزینه کمتری صورت گیرد، نباید افراد باتجربه را در پست‌های صرفا مشاوره‌ای به کار بگیریم بلکه باید استفاده از مسن‌ترها و باتجربه‌ترها برای مدیران نسل جوان، در یک روند برنامه‌ریزی شده، الزام آور شود. 

ایمانی همچنین با اشاره به اینکه مدیریت کشور تنها در کابینه نیست، گفت: در جوانگرایی نباید همه حواس ما متوجه کابینه باشد. کابینه جای بسیار حساسی است که کمتر باید در آن ریسک کرد اما کشور ۶هزار مدیر دولتی دارد که این کرسی‌ها می‌توانند بهترین راه برای انتقال تجربیات و همچنین روند تدریجی انتقال قدرت و مدیریت باشند.   

مدیران دهه اول، در دهه پنجم نیز حاضر به انتقال قدرت نیستند

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا، پیرشدن کابینه را یک عیب قطعی دانست و گفت: این عیب را نمی شود یک شبه برطرف کرد. کسانی که در ۱۰ سال اول انقلاب در دوران جوانی کشور را با همه معایب و مزایایشان اداره کردند، در دهه‌های دوم و سوم و چهارم نیز تکرار شدند و اکنون در دهه پنجم نیز هنوز انتظار حضور در مدیریت و قدرت دارند. شکستن این سد، بصورت یک شبه کار غلطی است. بنظرم آقای رئیسی در کابینه اول خود حتما با چند وزیر جوان می‌تواند میانگین سن کابینه را ۴، ۵ سال کم کند و این روند را در صورت تشکیل دولت دوم خود نیز ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.