محسن رهامی: خانم‌هایی که به پوشش اعتراض دارند را برای ارشاد به روحانیون ارجاع دهیم، نه زندان

یک حقوقدان گفت: امروزه مساله عدالت تحت عنوان دخالت سیاسی در مسائل قضایی آسیب دیده است و مردم دیده اند که بین گروه های مختلف فرق گذاشته می شود و افرادی مرتکب فساد های درشتی شده اند و توانسته اند از کشور، خارج شوند و یا آنچنان و به طور جدی و علنی و رسمی تعقیب نشده اند و یا تعقیب آنها به گوش مردم نرسیده است.

«محسن رهامی»، حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با تماس رییس جدید قوه قضا با برخی فعالان سیاسی برای نظرخواهی و راه اندازی سامانه برای پیشنهادات گفت: به نظر من رییس دستگاه قوه قضا و در کل این دستگاه باید با نهادهایی که در این حوزه کار می کنند و تخصص دارند از جمله کانون وکلا ارتباط مستمر داشته باشند؛ کانون وکلا مجموعه ای از حقوقدانان با سابقه کشور هستند و همچنین باید از اساتید با سابقه حقوق نظرخواهی کنند این اشخاص می توانند راهگشا باشند.

او افزود: ماموریت اصلی قوه قضاییه در قانون اساسی اجرای عدالت است مردم از زمان مشروطه تاکنون به دنبال عدالت بودند آنها قبل از اینکه به دنبال مجلس و شورا باشند به دنبال عدالت خانه بودند و از بی عدالتی صدای خود را با ناله بلند کرده بودند. امروزه مساله عدالت تحت عنوان دخالت سیاسی در مسائل قضایی آسیب دیده است و مردم دیده اند که بین گروه های مختلف فرق گذاشته می شود و افرادی مرتکب فساد های درشتی شده اند و توانسته اند از کشور، خارج شوند و یا آنچنان و به طور جدی و علنی و رسمی تعقیب نشده اند و یا تعقیب آنها به گوش مردم نرسیده است.

رهامی خاطرنشان کرد: بعضا در برخورد با متهمین پرونده های سیاسی مثل دانشجویان، وکلا و برخی سیاسیون برخوردهای سختی با آنها شد و برخوردها خارج از عرف بود و برخی تحقیرها بیش از حد بود و نشان می دهد، معیار عدالت آنطور که مردم انتظار دارند نیست. این نیست که بگویم عادلانه حکم صادر نمی شود بلکه مردم باید این را احساس کنند که احکام عادلانه است شاید از نظر قاضی و مسئول پرونده قوانین رعایت شده باشد اما مردم باید لمس کنند و عدالت را همه، می فهمند.

او ادامه داد: مساله دیگر برخورد با خانم ها است به عقیده من جمهوری اسلامی در برخورد با خانم های دانشجو و مادرانی که بچه دارند و مرتکب قتل و جنایتی نشده اند و اتهام سیاسی دارند و اتهاماتی غیر از حق الناس دارند، باید با رأفت برخورد کند و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست که خانمی بخاطر سخنرانی و مواضع سیاسی ۵ سال و ۱۰ سال در زندان باشد. برخی از خانم هایی که به پوشش خود اعتراض داشتند حکم های سنگین گرفته اند درحالی که به جای زندان باید این افراد را به اساتید دانشگاه و روحانیون ارجاع داد این مشکل با سخنرانی و رفع ابهامات برطرف می شود نه با زندان. قوه قضاییه باید حداقل ورود را در زندگی مردم داشته باشد و مجازات آخرین راه حل است.

این حقوقدان تاکید کرد: به نظر من پیگیری مجرمانه خانم ها کمی خارج از عرف است و مناسب شان جمهوری اسلامی نیست. ما باید در مورد خانم ها بخصوص مادران با رأفت برخورد کنیم. حکومت باید با رافت بیشتری با شهروندانش برخورد کند. قوه قضا باید راه اعمال مجرمانه و کلاهبرداری را سد کند و نه اینکه شهروندی که به هنگام رانندگی روسری اش افتاد هراس داشته باشد. درحالیکه آن کسی که اختلاس می کند، باید دست و دلش بلرزد.

او ادامه داد: دستگاه قضا با تحصن معلمان و کارگران و دبیران سندیکای معلمین و کارگران برخورد و آنها را زندانی می کند درحالیکه آنها شهروندان عادی هستند و دزدی و اختلاس نکرده اند و فقط به حقوق تضعیف شده خود اعتراض دارند. پلیس و قوه قضاییه در این موارد ورود و معلم و کارگر را بازداشت می کند این شان قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیست درحالیکه این اعتراض نباید با برخورد قضایی روبرو شود.

رهامی در پایان گفت: استفاده مستمر و دوره ای از مشاوران که به طور ماهانه و ادواری صورت می گیرد باید به طور مستمر با وکلا و دانشجویان باشد، باید در تقویت بدنه نهادها کوشید بخشی از اجرای عدالت بر عهده کانون وکلا است ولی متاسفانه رسم نابجای از ریاست قبلی به جا ماند که همه وکلای کشور به آن اعتراض دارند و آن ایجاد محدودیت برای کانون وکلا به جای تقویت آن است. این آیین نامه از دوره قبلی مانده و استقلال کانون وکلا را زیر سوال برده است. مشاوران رییس قوه نباید فقط از اصولگرایان باشند بلکه باید از هر جناح و گروهی در بین مشاوران ایشان حضور داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.