نگرانی از فراگیری موج تازه کرونا تا حدی است که مقامات ژاپن تصمیم گرفته‌اند بازی‌های المپیک توکیو را بدون تماشاگر برگزار کنند! در ایران هم هر روز بر تعداد شهرهای قرمز افزوده می‌شود، به طوری که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز کرونایی از عدد ۱۲۰ به ۱۴۳ شهر قرمز رسید.

موج جدید کرونا نه فقط در ایران بلکه بیش از ۹۸ کشور دنیا را در بر گرفته و تدابیر سختگیرانه بهداشتی را باز گردانده‌است. نگرانی از فراگیری موج تازه کرونا تا حدی است که مقامات ژاپن تصمیم گرفته‌اند بازی‌های المپیک توکیو را بدون تماشاگر برگزار کنند! در ایران هم هر روز بر تعداد شهرهای قرمز افزوده می‌شود، به طوری که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز کرونایی از عدد ۱۲۰ به ۱۴۳ شهر قرمز رسید. همچنین ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد هستند و هیچ نقطه‌ای از کشور آبی نیست. در چنین شرایطی بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تا کنون ۲ میلیون و ۹۰ هزار نفر دوز دوم واکسن کووید ۱۹ را تزریق کرده‌اند. حالا وزیر بهداشت ضمن گلایه از کم‌کاری‌ها در خرید واکسن تأکید کرد: «از امروز با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود.»

بازگشت آمارهای کرونایی به مدار افزایشی از قرار گرفتن کشور در موج جدیدی از هجمه ویروس تاجدار حکایت دارد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۸ تیرماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.

در همین زمان، ۱۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسید. تا کنون ۲ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آمار شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی هم به سرعت در حال افزایش است و این آمار به ۱۴۳ شهر افزایش یافته‌است و هم اکنون ۳۲۹ شهر کشور قرمز یا نارنجی‌اند. در برخی مناطق همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان اوضاع بحرانی‌تر است. زنگ خطر در پایتخت هم به صدا در آمده و تنها در یک شبانه‌روز هزار و ۳۴۲ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند. در چنین شرایطی، اما روند واکسیناسیون همچنان کند پیش می‌رود، اما وزیر بهداشت قول داده از امروز واکسیناسیون عمومی با قدرت دنبال شود و با تزریق روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن بتوانیم ایمنی مناسبی را در برابر ویروس جهش یافته دلتا ایجاد کنیم.

آنطور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران خبر داده‌است، در حال حاضر اکثر شهرستان‌های استان تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و خیز پنجم شیوع کرونا با شتاب بیشتری در حال شکل‌گیری است و شاهد مراجعه افراد به اورژانس بیمارستان‌ها با حجم و تراکم بسیار زیادی همراه است.

به گفته زالی در حال حاضر ۵هزارو۶۰۰ بیمار کرونایی در ۱۰۵ بیمارستان استان تهران بستری هستند و تعداد مراجعان سرپایی به صورت شتابان رو به افزایش است، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۴ هزار بیمار در بخش سرپایی بهداشت و درمان مراجعه کردند.

وی افزود: «تعداد بیماران جدید کرونایی مراجعه‌کننده در یک شبانه‌روز در استان تهران هزارو۳۴۲ نفر پذیرش بوده که از این تعداد، ۲۴۳ نفر به دلیل بدحالی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و عملاً می‌توان گفت، وارد پیک جدید ویروس کرونا شده‌ایم.»

به گفته زالی در حال حاضر حجم مراجعان به بیمارستان‌ها با میزان ترخیص همخوانی ندارد و تلاش می‌شود تا با افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها، خیز پنجم را پشت سر گذاشت.

این پزشک با اشاره به ویژگی سویه جدید ویروس دلتا کرونا به درگیری بیشتر گروه سنی جوانتر، بروز مشکلات همزمان گوارشی و تنفسی و سرعت بیشتر بروز علائم تا زمان مراجعه افراد به بیمارستان در این سویه اشاره کرد و گفت: «در بسیاری از موارد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، ممکن است تست PCR مثبت نداشته باشند.»

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ضمن تبیین تمهیدات صورت گرفته برای کنترل بیماری تأکید کرد: «برای مهار شیوع ویروس کرونا، تنها اعمال محدودیت‌ها کافی نیست و برای خاموش کردن امواج کرونا، باید چهار روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری پیدا کند.»

طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت تا روز گذشته ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دوز رسید. حالا سعید نمکی، وزیر بهداشت از آغاز پر قدرت واکسیناسیون عمومی کرونا از امروز خبر داده‌است.

وی با گلایه از اینکه در بحث خرید واکسن کرونا دوستان و دشمنان کم کاری کردند، گفت: «از امروز با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود.»

نمکی با تأکید بر اینکه با وجود تحریم‌ها و کمبودها به دلیل بیماریابی و درمان سرپایی موج چهارم را با کمترین مرگ و میر پشت سر گذاشتیم، خاطر نشان کرد: «از دو ماه پیش با نقطه‌یابی کانون‌های ویروس جهش‌یافته در استان‌های آذربایجان غربی، یزد، قم، هرمزگان توانستیم از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم.»

وزیر بهداشت افزود: «در فروردین ماه سال ۹۹با وجود دستور سریع رهبری برای تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری به نظام سلامت تاکنون قسمت قابل‌توجهی از این اعتبار هنوز به دست نظام سلامت نرسیده‌است.

اما امروز کشور به صادرکننده ماسک و لوازم بهداشتی و دستگاه اکسیژن ساز تبدیل‌شده و در یک سال گذشته ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن، ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص مولکولی و ۴۹۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در سطح کشور نصب شده‌است.»

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۶۰۰ تخت بیمارستانی خالی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهار کرد: «در چند روز گذشته سه دستگاه اکسیژن‌ساز نیز در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان نصب شده‌است.»

تسریع در واکسیناسیون عمومی یک ضرورت و مطالبه مردم و کادر درمان از دولت است. از امروز رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی در جامعه پیگیر خواهند بود تا ببینند آیا وعده واکسیناسیون روزانه ۴۰۰ هزار نفر محقق می‌شود؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.