به نقل از خبرگزاری فرانسه، فلورانس پارلی وزیردفاع فرانسه این پیمان را در پنتاگون با همتای آمریکایی خود لوید آستین آن هم در پی سفرش به آمریکا که به دنبال خروج نظامیان این کشور از افغانستان و کاهش عملیاتهای ضد تروریستی فرانسه در منطقه "ساحل" آفریقا انجام شد، امضا کرد.

پارلی در توئیتی بعد از نشست آنها نوشت: در مواجهه با تروریسم، نیروهای ویژه ما یک همرزمی واقعی را ایجاد کرده اند. این پیمان روابط استثنایی که آنها برقرار کرده اند را تعمیق خواهد کرد.

سرهنگ آنتون سملروت، سخنگوی پنتاگون این نقشه راه را "یک ابراز انگیزه برای تعمیق همکاری در همه حوزه های عملیات های ویژه" خواند.

او عنوان کرد، در این بیانیه تمرکز منطقه ای خاصی وجود نداشت اما گفته شده هر دو کشور به دنبال راه هایی هستند برای آنکه کشورهای همپیمان به همکاری در مبارزه با گروه های افراطگر حتی با وجود آنکه آنها حضور سربازانشان در آفریقا، عراق و افغانستان را کاهش می دهند، ادامه دهند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز جمعه اعلام کرد کشورش روند تعطیل کردن پایگاه های نظامی در شمال کشور مالی تا پایان سال جاری میلادی را شروع می کند در حالی که تهدید افراطگران در منطقه ساحل شروع به جابجا شدن به سمت جنوب کرده  و تعداد کشورهای بیشتری را در منطقه در معرض حملات افراطگران قرار داده است.

هر دو کشور شدیدا نگران شبه نظامیان افراطگر غیردولتی در آفریقا هستند، و بایدن گفته که تلاشهای ضد تروریستی آمریکا باید از افغانستان به سمت این قاره و دیگر کانونها منتقل شود.

پارلی در یک جلسه بحث در شورای آتلانتیک که بعد از بازدیدش از پنتاگون برگزار شد گفت، نیروی ضربت تاکوبا شامل نیروهای ویژه ۹ کشور اروپایی و آفریقایی که با یکدیگر در منطقه "ساحل" آفریقا همکاری می کنند، الگویی برای همکاری های آینده است.

او اظهار کرد: تاکوبا "یک الگوی قابل توجه و ملموس از این است که اروپایی با همراهی کردن نیروهای مسلح مالی در جنگ، مسئولیتهایشان را می پذیرند.

او گفت: این نیروی ضربت تا کنون موفقیتهای عمده ای علیه تروریسم کسب کرده است. حمایت آمریکا از عملیاتهای ما در منطقه ساحل ضروری است.

او با اشاره به دیگر ماموریتهای مشترک در سالهای اخیر عنوان کرد: همکاری عملیاتی ما نتایجی ملموس را ارائه می دهد و به ارائه این نتایج ادامه خواهد داد.

لوید آستین نیز قبل از مذاکرات آنها فرانسه را یک "شریک ایده آل" در حوزه هند-اقیانوسیه، جایی که واشنگتن در آن به دنبال ساختن شراکتهای قدرتمند تر برای مقابله با چین است، خواند. پارلی در واشنگتن همچنین از مقر فرماندهی سایبری آمریکا که نهاد جنگ سایبری پنتاگون است نیز بازدید کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.