طالبان به مرز چین رسید

به گزارش وال استریت ژورنال، طالبان پس از کنترل بر بخش زیادی از خاک افغانستان در تابستان امسال، این هفته خود را به استان بدخشان در شمال شرقی این کشور در مرز کوهستانی با منطقه سین کیانگ چین رساند.

 این هفته، طالبان منطقه شمال شرقی واخان بدخشان که حدود ۹۵ کیلومتر مرز مشترک با چین دارد، به کنترل خود درآورد. این منطقه عمدتاً دارای ارتفاع زیاد و زمین صعب العبور است و از جاده خاکی به مرز متصل نیست. با این حال، مرز‌های این استان علاوه بر چین با تاجیکستان نیز مرز مشترک دارد. همچنین  از طریق تاجیکستان مسیر‌های ترانزیتی به سین کیانگ وجود دارد  و این یکی از دلایلی است که چین در سال‌های اخیر نیرو‌های نظامی خود را در تاجیکستان مستقر کرده است.

طالبان به مرز چین رسید

چین از حامیان  دولت رئیس جمهور اشرف غنی در کابل است. پکن مدت هاست که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان است و بار‌ها میزبان هیئت‌های طالبان بوده است. چین  اوایل سال جاری پیشنهاد میزبانی گفتگو‌های صلح درون افغانستان را داده بود.

تمام ولسوالی‌های بدخشان، به استثنای مرکز استان، هم اکنون تحت کنترل طالبان هستند، در روز‌های گذشته بیش از ۱۰۰۰ سرباز دولتی افغانستان از مرز‌های تاجیکستان فرار کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.