پنتاگون: دفاع از افغانستان دست مردم خود آن است

سخنگوی پنتاگون روز شنبه گفت که واشنگتن افغانستان را رها نکرده و با نگرانی شدید پیشروی‌های طالبان را پیگیری می‌کند.

وی که با فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، افزود: « دفاع از افغانستان با توانایی هایی که می دانیم آنها دارند در دستان خود افغانستانی‌ها قرار دارد».

این مقام وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: «آمریکا قدرت رسیدن به افغانستان با قدرت مورد نیاز را داشته و این کار را پیشتر انجام داده است».

وی تاکید کرد که نیازمند راه‌حلی هستیم که خود افغانستانی‌ها آن را ایجاد کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

از سوی دیگر، «شهاب الدین دیلاوار» سخنگوی هیأت طالبان اخیرا در یک کنفرانس خبری مدعی تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان شد و گفت که فقط کابل و مناطق اطراف آن در اختیار طالبان نیست.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که تمامی نهادها و ادارات در مناطق تحت کنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می‌دهند و هدف از سفر به روسیه ارائه اطلاعات مربوط به خود به مقامات مسکو است.

دیلاوار افزود: «مردم ما در سایه امارت اسلامی در شرایط بهتری خواهند بود و در مقابل هرگونه اشغالگری خارجی خواهند ایستاد. به مبارزه و مقاومت تا زمانی که ایالات متحده و دیگر کشورها حق ما برای تعیین سرنوشت خودمان را به رسمیت بشناسند، ادامه خواهد داشت. در طول ۲۰ سال در معرض اشغالگری وحشیانه بودیم و تمامی گروههای خارجی باید از افغانستان بیرون روند.»

او مدعی شد که در حکومت «امارت اسلامی» تمامی گروهها و نژادها و مذاهب مشارکت خواهند کرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین و ایران و ترکمنستان و تاجیکستان روابط و شراکت دارد و علاقه‌مند است تا با این کشورها همکاری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.