خالکوبی و ممنوعیت بر صدور گواهینامه رانندگی

روزنامه «خراسان» نوشت: این فرایند بدون نیاز به بی هوشی انجام می شود. معمولا افراد در سنین جوانی به خالکوبی علاقه دارند و بعضا برای انجام آن به مراکز غیر بهداشتی مراجعه می‌کنند. به همین دلیل امروز و در این مطلب به پیامدهای خطرناک این شیوه اشاره می‌کنیم تا قبل از انجام آن کمی فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

پشیمانی بعد از خالکوبی

از آنجایی که خالکوبی در کشورمان به صورت غیر رسمی انجام می‌شود آمار دقیقی از آن موجود نیست اما در مجموع بخش زیادی از افراد بعد از خالکوبی حس خوبی نسبت به طرحی که انتخاب کردند یا اجرای آن ندارند و ناچار می‌شوند با طرحی دیگر که معمولاً بزرگ‌تر است طرح قبلی را از بین ببرند که مشکل وپیامدها هم بیشتر می‌شود.

حساسیت به جوهر

جوهری که به داخل پوست تزریق می‌شود می‌تواند حساسیت زیادی به همراه داشته باشد. این عوارض می‌تواند از ابتدا یا طی هفته‌ها و ماه‌ها بعد خودش را نشان دهد. عوارضی مانند قرمزی، خارش، تورم ، تاول، کهیر، لکه‌های پوستی و حتی مشکلات تنفسی و قلبی.

سابقه پسوریازیس

افرادی که در خانواده سابقه پسوریازیس دارند باید خیلی مراقب باشند و از انجام خالکوبی صرف‌نظر کنند. چه بسا ممکن است ژن‌های خاموش این بیماری فعال شود و بیماری خودش را نشان دهد.

عفونت‌های پوستی

علایم عفونت مانند قرمزی، ورم، درد و ترشح چرک پس از خالکوبی می‌تواند رخ دهد. تجهیزات خالکوبی و سوزن‌های استریلیزه‌نشده می‌تواند بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت B و هپاتیت c را انتقال دهد. به همین دلیل است که انجمن آمریکایی گفته است انتقال خون باید یک سال پس از انجام خالکوبی صورت گیرد.

بیماری‌های جدی

خالکوبی همچنین می‌تواند باعث بیماری‌های عفونی، ایدز، سرطان و هپاتیت شود. جدا از اینکه این عمل می‌تواند عوارض جسمی جبران‌ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد، می‌تواند از نظر روانی افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مخفی‌کردن سرطان پوست

خطر دیگر خالکوبی این است که می‌تواند علایم احتمالی سرطان پوست یا بیماری‌های پوستی دیگر را مخفی کند.

عوارض برای انجام صحیح روش MRI

خالکوبی ممکن است باعث تورم یا سوزش در مناطق آسیب‌دیده در هنگام تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) شود. در بعضی موارد رنگدانه‌های تاتو می‌تواند در کیفیت تصویر اختلال ایجاد کند.

خالکوبی روی چشم

خالکوبی روی زبان یا چشم هم رونق زیادی دارد اما خالکوبی روی چشم به مراتب سخت‌تر و دردناک‌تر از خالکوبی روی زبان است و هر نوع خالکوبی به خصوص خالکوبی روی این نقاط حساس بدن با خونریزی‌هایی هم همراه خواهد بود. قسمت‌‌هایی که از نظر حیاتی مهم هستند، مثل دور چشم، بینی، گوش، دهان یا به طور کلی اطراف سوراخ‌‌های طبیعی بدن مشکل‌ترین قسمت‌‌ها برای تتو و پاک‌کردن آن است و اگر عارضه‌‌ای در این نواحی ایجاد شود، بسیار خطرناک خواهد بود؛ مثلا اگر تتوی این نواحی باعث عفونت شود، می‌‌تواند بافت آن را تخریب کند و باعث کج‌شدن دهان، بینی و چشم‌‌ها شود و روی بینایی و علایم حیاتی فرد اثر بگذارد زیرا این قسمت‌‌ها دارای بافت‌‌های حساسی هستند و اگر دچار عارضه ثانویه شوند، گرفتاری‌‌های زیادی برای فرد ایجاد می‌‌کنند که عمدتا برگشت‌‌ناپذیر هستند.

خالکوبی و ممنوعیت بر صدور گواهینامه رانندگی

علاوه بر این موارد وجود خالکوبی و تتو و زخم‌های مشکوک روی بدن برای برخی افراد که می‌خواهند برای نخستین بار گواهینامه رانندگی دریافت کنند یا کسانی که متقاضی تمدید گواهینامه رانندگی هستند، مشکل‌ساز شده است. خالکوبی‌های نامتعارف مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود. تتو و خالکوبی‌ها بیشتر در بین پسران دیده می‌شود اما بعضی از دختران هم که خالکوبی‌ دارند برای گرفتن گواهینامه با مشکل روبه‌رو شده‌اند و به آنها اعلام می‌شود که باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند تا رفتارهای آنها و شرایط روحی و روانی‌شان سنجیده شود. خالکوبی به خودی خود بیماری محسوب نمی‌‌شود اما وجود آن به همراه رفتارهای پرخطر در رانندگی به عنوان یکی از شاخص‌‌های ابتلا به برخی اختلالات روانی و شخصیتی، نیازمند بررسی و ارزیابی‌های روان‌شناختی در کمیسیون‌‌های اعصاب و روان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.