ظریف در سالگرد قربانیان سربرنیتسا:به حمایت از همه اقوام متعهدیم

ابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم که نمایندگانی از کشورهای مختلف نیز حضور داشتند با قرائت پیام دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: در بیست و ششمین سالگرد نسل‌کشی هزاران انسان بی‌گناه از کشور بوسنی و هرزگوین در جنایت دهشتناک سربرنیتسا فرصت را مغتنم شمرده، به روح بلند آن شهیدان درود می‌فرستم و با دولت و ملت بوسنی هرزگوین به ویژه خانواده‌های داغدار آنان اعلام همدردی و همبستگی مجدد می‌نمایم.

در پیام ظریف که توسط فرستاده ویژه کشورمان در جمع مقامات عالی رتبه خارجی حاضر در مراسم قرائت شده آمده است: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که از ابتدای استقلال کشور بوسنی و هرزگوین در کنار مردم مظلوم این کشور قرار داشته و در این راه از هیچ‌گونه کمکی دریغ نورزیده و همچنان نیز خود را نسبت به حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در کشور بوسنی و هرزگوین متعهد می‌داند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: حوادث جولای ۱۹۹۵ یکی از فصل‌های تاریک تاریخ معاصر بشریت است، اگرچه این حادثه نباید منشاء ایجاد تنفر بین اقوام شود ولی در عین حال هرگز نباید فراموش شود. یادبود این نسل کشی به جامعه بین المللی لزوم تعهد به عدالت، پرهیز از خشونت و احساس مسئولیت در دفاع از مظلومین را یادآوری می کند و جامعه جهانی به ویژه قدرت های مدعی حقوق بشر و دموکراسی را به پایبندی واقعی به ارزش‌های اصیل انسانی فرا می‌خواند.

 ظریف در این پیام اظهار داشته است: اگرچه احکام دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی سابق (ICTY) و مکانیسم پرونده‌های باقیمانده دادگاه‌های بین المللی جنایی- IRMC ، گام های مهمی در مسیر اجرای عدالت محسوب می شود، لکن سربرنیتسا همچنان زخمی بر وجدان بشریت است که بسیاری از بازماندگان قربانیان، مادران سربرنیتسا و آورگان، از آن رنج می برند.

ظریف با ابراز همدردی به قربانیان سربرنیتسا افزوده است: ما خود را در غم خانواده های قربانیان سربرنیتسا که بیست و شش سال به صورت خستگی ناپذیر در جستجوی عدالت رنج کشیده و شبانه روز تلاش کرده اند، شریک می دانیم و متعهد هستیم که یاد و خاطره قربانیان این واقعه دردناک را حفظ کنیم تا از فراموشی و انکار آن جلوگیری شود.

در پایان پیام آمده است: بار دیگر به روح بلند شهیدان مظلوم سربرنیتسا ادای احترام می‌کنم و برای آنان و رهبر فقیدشان مرحوم علی عزت بگوویچ رحمت و رضوان الهی و برای دولت و ملت شریف بوسنی و هرزگوین، امنیت، پیشرفت و سربلندی آرزو دارم و تاکید می کنم که اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشور بوسنی هرزگوین در همه عرصه ها قرار دارد.
در این مراسم ، اجساد ۱۹ مسلمان از قربانیان این حادثه در سال ۱۹۹۵ میلادی که هویت آنها با آزمایش‌های تخصصی مشخص شده بود، با حضور بازماندگان قربانیان و هزاران شهروند سربرنیتسا و دیگر مناطق بوسنی و هرزگوین و همچنین نمایندگان کشورهای خارجی در قبرستان پوتوچاری با اجرای آیین مذهبی به خاک سپرده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.