خبرهای بد درباره ذخایر نفتی

آینده طلا در دست بانک‌های مرکزی و نفتی‌ها

کدخبر: ۴۲۵۹۴۳
اقتصادنیوز: بانک‌های مرکزی دنیا با سیاست‌های لفظی سعی در هدایت انتظارات دارند و نتیجه بخش بودن این سیاست‌ها در کنار آینده نفت قیمت فلز گرانبها را تعیین خواهد کرد.
آینده طلا در دست بانک‌های مرکزی و  نفتی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز طلای جهانی روز گذشته چند با از مرز 1800 دلار بالا و پایین رفت و در پایان معاملات روی 1806 دلار قرار گرفت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز در حوالی 1810 دلار قرار داشت و حول همین مرز نوسان می‌کرد.

متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت طلا

آینده قیمتی نفت، پیشرفت بازسازی اقتصادی و تورم احتمالا عوامل مهمی هستند که روند قیمتی فلز گرانبها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در مورد بازسازی اقتصادی مقامات فدرال رزرو خوش‌بین هستند. آن‌ها معتقدند با وجود اینکه هنوز 7 تا 10 میلیون بیکار در اقتصاد وجود دارد، احتمالا در پاییز شاهد بهبود چشمگیر وضعیت بازار کار خواهیم بود. بسیاری از مقامات فدرال رزرو همچنان بر موقتی بودن تورم تاکید دارند و عنوان می‌کنند که به محض اینکه اقتصاد آماده باشد، سیاست‌ها عادی‌سازی خواهد شد. وزیر دارایی فرانسه نیز مدعی است بهبود اقتصادی بهتر از پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاده است.

گذشته از اینکه وضعیت تورم تا چه حد جدی است یا خوش‌بینی مقامات بانک‌‌های مرکزی دنیا در مورد بازسازی اقتصادی تا چه حد با واقعیت انطباق دارد، به نظر می‌رسد سیاست‌های لفظی در این شرایط گذار از پاندمی اهمیت زیادی برای مقامات بانک‌های مرکزی دنیا پیدا کرده است. رئیس بانک مرکزی اروپا نیز بر لزوم هماهنگی سیاست‌های لفطی و استراتژی عملی این بانک تاکید کرده است. (بازسازی اقتصادی عاملی منفی و تورم عاملی مثبت برای طلا محسوب می‌شوند و بانک‌های مرکزی سعی دارند با بهره‌گیری از سیاست‌های لفظی در کنار اقدامات عملی انتظارات مردم را کنترل کنند)

عامل دیگری که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت نفت است. تحلیل‌گران معتقدند رشد قیمت نفت محرک مهمی برای طلا خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تا زمانی که اوپک پلاس استراتژی تولید نفت خود را شفاف نکند، قیمت نفت با آشفتگی همراه باشد.

انتظار می‌رود مصرف نفت در سال‌های آتی همراه با بازسازی اقتصادی افزایش یابد. اگر اوپک پلاس عرضه نفت را محدود کند انتظار افزایش قیمت نفت، افزایش تورم و اختلال در فرایند بهبودی اقتصادی می‌رود. برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که در فصل سوم سال 2021 شاهد بزرگترین کاهش ذخایر نفت در این دهه باشیم، در این صورت واکنش قیمت نفت، روند تورم، روند بازسازی اقتصادی و واکنش بازار دارایی‌هایی مانند طلا جالب توجه خواهد بود.

کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم

قیمت بیت کوین در حوالی ساعت 14 و 35 دقیقه به وقت ایران در حوالی 33 هزار  272 دلار بود. بازدهی 24 ساعته و 7 روزه این ارز دیجیتال منفی بود و سرمایه آن در حوالی 625 میلیارد دلار ثبت شده بود.

بیت کوین

قیمت اتریوم نسبت به 24 ساعت و 7 روز گذشته کاهش یافته و روی 2 هزار و 35 دلار قرار گرفته بود. سرمایه بازار اتریوم نیز 237 میلیارد دلار ثبت شده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید