درخواست روسیه درباره ایران

هیات روسی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه خواستار پذیرش عضویت ایران در این سازمان منطقه ای شد.

 یک مقام هیات روسی در اجلاس وزیران سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس گفت: هیات روسی در اجلاس امروز وزیران خارجه در دوشنبه اعلام کرد که توسعه سازمان شانگهای به دورنمای گسترش آن بطور مستقیم ارتباط دارد و به همین دلیل مسکو خواهان ارزیابی مثبت درخواست ایران برای عضویت در این سازمان است.

به گفته این مقام، طرف روسی اعلام کرد که روند عضویت باید گام به گام باشد و تامین منافع بین کشورها شامل کشورهای عضو و اعضای ناظر و کشورهای شریک در گفت و گو را دربرگیرد.

وی افزود: ما بر این باوریم که از مدتها پیش زمان برای ارزیابی مثبت (پذیرفتن) درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که از سال ۲۰۰۸ بر روی میز قرار دارد،  فرا رسیده است.  

اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای  روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه برابر با ۲۲ و ۲۳ تیر در شهر دوشنبه برگزار می شود، که در آن بطور سنتی مسائل مربوط به مقدمات اجلاس سران این سازمان را بررسی می‌کنند، اما این بار مساله امنیت افغانستان و طرح کمک به این کشور در شرایطی که آمریکا نیروهای خود را پس از ۲۰ سال از این کشور خارج می‌کند یکی از اصلی ترین محورهای این مذاکرات است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از طرف این کشور در اجلاس سازمان شانگهای در دوشنبه شرکت دارد.  

مقام روس در ادامه گفت و گو با تاس خاطرنشان کرد که در زمان حاضر نامزدی افغانستان برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطرح نیست.  

به گفته وی، به عقیده طرف روسی، معیار کلیدی در این مساله، آمادگی واقعی کشور درخواست کننده برای عضویت برای ایفای سهم موثر و معین در تحکیم و تقویت سازمان همکاری شانگهای و توانایی برای افزایش وجهه بین المللی این سازمان است.  

 مقام روس گفت: طرف روسی در اجلاس شانگهای اعلام کرد که درخواست برای عضویت ناظر هفت کشور در سازمان شانگهای نیاز به بررسی بیشتر دارد. در مورد مساله اعطای موقعیت شریک سازمان شانگهای به برخی کشورهای نامزد ازجمله قطر، عربستان سعودی، بحرین و مصر طرف روسی برای بحث درباره این پیشنهاد امادگی دارد.

اگرچه جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است اما عضویت رسمی آن که مورد حمایت اعضا از جمله چین و روسیه است، می تواند اقتدار این سازمان را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، از زمان تاسیس این سازمان در سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر شانگهای چین، ایران همکاری هایش را با این گروه منطقه ای که امروزه وظایف بین المللی نیز بردوش دارد، در یک روند هم افزایی ادامه داده است و بسیاری از کشورهای عضو رسمی سازمان بر این باورند که عضویت ایران و افزودن بر شمار اعضای سازمان می تواند قدرت منطقه ای و جهانی سازمان را بیش از قبل کند.  

افزون بر این نباید از یاد برد که حسن روحانی رییس جمهوری ایران همواره بر روابط راهبردی ایران با چین و دیگر اعضای این سازمان و همکاری های تهران با کلیه سازمان های بین المللی تاکید کرده است.  

جایگاه مهم ایران در منطقه

اعضای سازمان همکاری شانگهای اجلاس سران دور بیستم را این بار به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۹ به شکل مجازی و با میزبانی مسکو و ریاست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آن کشور و در شرایطی برگزار می کنند که درخواست ها برای وسعت بخشیدن به این سازمان بیشتر شده است.

ایران دارای یک جایگاه مهم در منطقه است. برای همین انتظار می رود که اعضای رسمی سازمان از جمله چین و روسیه نیز این مساله را به طور جدی تری مد نظر قرار دهند و لازم است جایگاه مطلوب منطقه ای ایران باز هم تقویت شود و باید به این موضوع بهای بیشتری داده شود.  

برای همه کشورهای منطقه ای مرتبط با سازمان همکاری شانگهای، عضویت رسمی یک مساله مهم است اما از آن مهمتر اینکه افزودن بر تعداد اعضا قدرت و اقتدار این سازمان را افزایش می دهدو این در راستای منافع کشورهای منطقه است که خواستار نفوذ فزاینده غرب بخصوص آمریکا نیستند.  

اعضای سازمان با وسعت گرفتن سازمان از مزایای مکمل یکدیگر بهره مند خواهند شد. برای مثال ایران به دلیل داشتن منابع غنی انرژی و نفت و گاز طبیعتا یک مهره و وزنه مهم در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و همکاری بیشتر سازمان با ایران و تهران با سازمان همکاری شانگهای و تقویت نقش ایران در راه ابریشم برای همه طرف ها سودمند خواهد بود.  

افزون بر این طرفین می توانند همکاری های تجاری و اقتصادی و امنیتی خود را نیز گسترش دهند. الان ایران و چین دارای روابط مشارکتی راهبردی هستند و برد اساس توافقات طرفین قول داده شده است که مفاد مربوط نیز اجرا شود و همکاری های آنها در بخش های اقتصادی و انرژی نه برای ایران بلکه برای چین هم اهمیت دارد.

سازمان شانگهای قدرت برتر منطقه ای

از دیدگاه کشورهای عضو سازمان از جمله ایران به عضو ناظر، سازمان همکاری شانگهای به تدریج به یک قدرت برتر منطقه ای بخصوص در آسیای مرکزی و حتی خاورمیانه و کل آسیا تبدیل خواهد شد و یک نیروی قوی مانند ناتو خواهد بود.

این سازمان در واقع وقتی مانند ناتو شود یکی از وظایفش جلوگیری از نفوذ آمریکا در منطقه خواهد بود و برای همین یکی از خواست های تهران این است که ایران هم عضو رسمی سازمان شانگهای شود که در آینده قدرتی در برابر آمریکا خواهد بود.

گستردگی سازمان همکاری شانگهای می تواند باعث تقویت همکاری های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی و حتی فرهنگی طرفین شود و به همین سبب ایران با کشورهای دیگر در چارچوب همین سازمان همکاری و رایزنی می کند.

اگر ایران عضو سازمان شود قدرت سازمان در خاورمیانه بیشتر خواهد شد و سپس شمار بیشتری از کشورها خواستار عضویت رسمی خواهند شد و ایران از هم اکنون آماده است در زمینه های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجارت و همچنین انرژی با کشورهای این سازمان همکاری نزدیک داشته باشد.  امتیازاتی در این زمینه ها به آنها بدهد تا بتواند عضو رسمی سازمان شود.

ایران بیش از ۱۵ سال است که عضو ناظر سازمان است و لازم است عضویت رسمی آن از سوی همه جوانب ذی ربط به طور جدی پیگیری شود. گفته می شود که  «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین از پیوستن ایران به سازمان حمایت کرده است و حالا دو کشور دارای روابط راهبردی هستند و لازم است این موضوع به طور جدی دنبال شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.