این فناوری نیروهای مسلح ایران قاتل شناورهای آمریکایی شد+ عکس

توان دفاعی و امنیت پایدار امروزه به عنوان مولفه قدرت موثر ایران اسلامی در غرب آسیا و جهان مطرح است. قدرتی که ایران در زمان رژیم پهلوی و آغاز دفاع مقدس ایران از آن محروم بود تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ توانست این قدرت را بومی کند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تا کنون توانسته اند دستاوردهای بسیار متنوعی در همه حوزه‌ها از جمله موشکی، پهپادی، زرهی، تسلیحاتی و بسیاری دیگر را بومی کرده و هر روز دستاوردهای جدیدی را در این حوزه‌ها رونمایی کنند.  

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

حوزه صنایع دریایی و تجهیزات وابسته به آن از مهم‌ترین این دستاوردها هستند، دستاوردهایی که هر کدام در موعد مناسب و مقرر به عنوان یکی از مولفه‌های بازدارندگی و اقتدار دفاعی کشورمان به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت دریانوردی به خصوص دریانوردی‌های بین المللی، نیروی دریایی ارتش این قدرت را به صورت اطمینان بخش در اختیار دارد که در نقاط مختلف دنیا عملیات‌های مختلف و دریانوردی‌های مختلفی را انجام دهد.  دفاع از مرزهای آبی کشورمان و همچنین مقابله با دزدان دریایی نیز از مهم‌ترین مسئولیت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و این نیرو توانسته با دستاوردهای ساخت داخل یک امنیت پایدار را در پیرامون کشورمان ایجاد کند.  

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

نیروی دریایی ارتش از مقابله با دزدان دریایی تا دریانوردی‌های بین المللی


امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یکی از گفت‌وگوهای خود گفت: اقدامات تروریستی نیابتی در دریای سرخ انجام می‌شود و کشورهایی که نمی‌توانند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند به واسطه دیگران تلاش می‌کنند به کشتی‌های نفتکش ایران در این منطقه آسیب برسانند. در دریای سرخ و شمال اقیانوس هند نفتکش‌های ایران به وسیله ناوگان نیروی دریایی کشورمان اسکورت دو سویه می‌شوند و در مسیر رفت و برگشت کشتی‌های تجاری ایران را اسکورت می‌کنیم تا به نقطه امن برسند

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

وی ادامه داد: جوانان مؤمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال تحریم‌های نظامی پای کار آمدند و همه دیدند هفت روز پس از آغاز جنگ تحمیلی نیروی دریایی عراق از بین رفت. این جوانان در جهادهای خودکفایی که به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شد، کار ساخت قطعات بسیار پیچیده را انجام دادند. اکنون ناوشکن‌های شهیدان «نقدی» و «بایندر» که ۶۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، سه چهار ماه در پنج هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرزها نفتکش‌های ایران را اسکورت می‌کنند که این نشان‌دهنده توانمندی و دانش جوانان مؤمن نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

نیروهای مسلح ایران خودکفا در ساخت تجهیزات و تسلیحات

همان طور که در ابتدای متن نیز گفته شد؛ نیروهای مسلح کشورمان که در صنایع دفاعی فعال هستند این دانش را در اختیار دارند تا تجهیزاتی همچون ناوچه‌های موشک انداز و ناوشکن‌ها و سایر تجهیزات دریایی را طراحی کرده و بسازند. یکی از این بخش‌های مهم این تجهیزات امنیت ساز سلاح‌های شناورها و ناوچه‌ها و انواع آن هستند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این حوزه به خوبی ورود کرد و توانست دو دستاورد مهم در این حوزه را طراحی، ساخته و عملیاتی کند، یکی از تجهیزات توپ های دفاعی در بخش جلویی ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها هستند.

توپ دریایی ۴۰ میلیمتری فتح  و توپ دریایی فجر ۲۷  از مهم‌ترین دستاوردهای بومی در این زمینه هستند.  

صبح روز سوم خردادماه سال ۱۳۸۸ بود به مناسبت سوم خرداد سالگرد آزادسازی خرمشهر، خط تولید توپ دریایی ۴۰ میلیمتری فتح با حضور سردار سرتیپ پاسدار مصطفی محمدنجار وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

سردار نجار در این باره گفت:  این سلاح جزو توپ‌های ضد هوایی ارتفاع پست می‌باشد و در ناوچه‌های دریایی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. سلاح مذکور بر اساس نیاز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به طور کاملا بومی توسط متخصصان سخت کوش وزارت دفاع ساخته شده است. بومی سازی این سلاح در راستای تقویت توان دفاعی و پدافندی نیروهای مسلح در دریاهاست.

وی ادامه داد: امروز صنایع دفاعی وزارت دفاع با تولید انواع امکانات و تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروی دریایی سپاه و ارتش. اقتدار دریایی را تثبیت کرده است.

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

توپ دریایی فتح ۴۰ چه ویژگی‌هایی دارد؟


اگر بخواهیم درباره این توپ صحبت کنیم باید بگوییم که توپ دریایی فتح ۴۰ نمونه مهندسی معکوس شده توپ بوفورس ۴۰ میلی‌متری است که در سطح دنیا برای انهدام هواپیماها، موشک‌های کروز و حتی برخی از اهداف زمینی عملیات انجام دهد؛ بنابراین مهندسان ایرانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با مطالعه و شناخت نیازهای مورد نیاز خود توانستند تا با بومی سازی توپ بوفورس ۴۰ میلی‌متری نقش مهمی در ارتقای توان بازدارندگی نیروهای مسلح کشور داشته باشند.

توپ دریایی فتح ۴۰ در رده توپ‌های ضدهوایی ارتفاع پست قرار می‌گیرد که برای استفاده در شناورهای دریایی استفاده می‌شود. برد نهایی این سلاح ۱۲ کیلومتر و نواخت تیر آن ۳۰۰ گلوله در دقیقه است و می‌تواند برای مقابله با موشک‌های کروز نیز نقش مهمی ایفا کند. البته این توپ نسبت به نمونه خارجی خود از قدرت و دقت بیشتری برخوردار است.   

این توپ‌های ضد هوایی نیروهای مسلح ایران، قاتل شناورهای آمریکایی است +عکس

یکی از معایب توپ بوفورس ۴۰ میلی‌متری این بود که درصد گیر کردن گلوله در آن بالا بود که این خطا در توپ فتح کاهش پیدا کرده و دقت شلیک آن نیز افزایش پیدا کرده است. این به دلیل تغییراتی در سیستم گردش توپ آن است که ممکن است ناشی از بهبود عملکرد سرووهای آن باشد.

این توپ هم اکنون بر روی ناوشکن‌های جماران و دماوند نصب و عملیاتی شده است.   مهندسی معکوس این توپ ضد اهداف هوایی و ضدیگان‌های شناوری در واقع برای نخستین بار در کل منطقه خاورمیانه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شد و هم اکنون و با گذشت سال‌ها در این منطقه هیچ کشوری حتی مانند ترکیه، پاکستان و مصر نتوانسته نمونه آن را تولید کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.