دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، گزارشی را که می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فرمانی عملیاتی صادر کرده که به پیروزی او در انتخابات انجامیده بود، «چندش آور» و « ساختگی» توصیف کرد.

به گزارش ایندیپندنت، این سخنان ترامپ در پی انتشار گزارشی در نشریه گاردین اظهار شده است. گاردین با استناد به مدارک درز کرده از کرملین، نوشته بود پوتین در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ با روسای نهادهای اطلاعاتی و وزرای ارشد دولت اشتراک‌ نظر داشته‌ است که دستگاه رهبری ترامپ با منافع راهبردی روسیه از جمله ایجاد «ناآرامی‌های اجتماعی» و تضعیف موضع ریاست‌جمهوری آمریکا در مذاکره، هم جهت است. 

در این گزارش آمده که پوتین فرمانی را امضا کرده و به سه نهاد اطلاعاتی روسیه دستور داده است برای حمایت از ترامپ که آن هنگام از سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان جلوتر بود، راه‌هایی عملی بیابند.

ترامپ در واکنش به این مقاله در بیانیه‌ای که لیز هرینگتون، سخنگوی دونالد ترامپ، آن را خواند، گفت: «چندش‌آور است. این نیز همانند روسیه، روسیه، روسیه اخبار جعلی است.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا افزود، این اتهام‌های «دیوانه‌های چپ افراطی» برای تحقیر جریان‌های راست‌گرا است.

ترامپ، که حساب کاربری توییترش حذف شده است، گفت: «ساختگی است. هیچ‌کس سرسختانه‌تر از من با روسیه برخورد نکرده است؛ از جمله در مورد خط لوله [نورد استریم ۲] و تحریم‌ها. در عین حال، ما با یکدیگر همزیستی داشتیم. روسیه به ما احترام می‌گذاشت، چین به ما احترام می‌گذاشت، ایران به ما احترام می‌گذاشت، کره شمالی به ما احترام می‌گذاشت.»

اما به‌رغم مخالفت‌های ترامپ، نشریه گاردین اسنادی را به کارشناسان مستقل نشان داده است. به گفته آن‌ها، این اسناد واقعی به نظر می‌رسند.

گزارش محرمانه کرملین به «شماره ۳۲-۰۴/ وی‌دی» ترامپ را از دید روسیه «امیدوارکننده‌ترین نامزد» دانسته و او را فردی «عجول، از نظر ذهنی متزلزل و نامتعادل» خوانده که به «عقده حقارت» دچار است.

فعالیت سه آژانس اطلاعاتی

گاردین می‌نویسد که در ژانویه ۲۰۱۶ پوتین، وزیران عالی‌رتبه و مدیران ارشد سرویس‌های جاسوسی روسیه در جلسه یاد شده توافق کردند که روی کار آمدن ترامپ به تامین اهداف استراتژیک مسکو کمک خواهد کرد. پوتین با اتکاء به نظرات کارشناسان توصیه می‌کند که مسکو از همه روش‌های ممکن برای اطمینان از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کند. پس از آن به سه آژانس اطلاعاتی روسیه دستور داده می‌شود تا راه‌های عملی برای ورود ترامپ به کاخ سفید را پیدا کنند. گفته می‌شود که دستورالعمل مربوطه امضای دست‌نویس پوتین را ذیل خود دارد.

گفته می‌شود که سرویس‌های اطلاعاتی غربی مدت‌هاست به این اسناد دسترسی دارند و به دقت در حال بررسی آنها هستند. کارشناسان مستقل نیز که گاردین این مدارک را به آنها نشان داده، اصالت اسناد را تصدیق کرده‌ و گفته‌اند که لحن و نحوه نگارش و فرمولبندی اسناد با تفکر امنیتی کرملین مطابقت دارد.

در این سند آمده که پیروزی دونالد ترامپ به تحقق "سناریوهای تئوریک سیاسی" کرملین کمک خواهد کرد؛ به این معنا که موفقیت جمهوریخواهان در آمریکا می‌تواند باعث "ناآرامی‌های اجتماعی" و در نهایت تضعیف رئیس جمهور شود. بر این اساس، پوتین خواهد توانست در گفت‌وگوهای دوجانبه، از موضع قدرت حرف بزند، جایگاه  کاخ سفید را تقلیل دهد و رویکردها و ابتکارهای مسکو در سیاست خارجی را به کرسی بنشاند.

گاردین می‌نویسد، راهکارهای مورد نظر کارشناسان روسی بلافاصله پس از امضای سند مربوطه به جریان عمل و اقدام افتاده‌اند.

وقایع پرسش برانگیز

سندی که به دست گاردین افتاده، اعضای شورای امنیت ملی روسیه را به "برخی وقایع" ارجاع داده که گویا در سفرهای پیشین ترامپ به این کشور روی داده‌اند. از این اعضا خواسته شده که برای آگاهی از جزییات، به بند پنج ضمیمه پنج گزارش مراجعه کنند. البته سند افشا شده فاقد این ضمیمه است و مضمون مورد نظر مشخص نیست.

موضوع دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و تلاش مسکو برای پیروزی ترامپ، بحثی قدیمی است و روسیه همواره چنین چیزی را انکار کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به سند افشا شده، دستورالعمل پوتین و نشست مربوطه را یک "داستان‌سرایی معرکه" خوانده است. البته هیچ شکی نیست که جلسه شورای امنیت ملی روسیه در ژانویه ۲۰۱۶ برگزار شده و عکس رسمی آن هم موجود است که پوتین را بالای میز در کنار نخست وزیر وقت و وزیر خارجه نشان می‌دهد.

در طول زمام‌داری ترامپ و در حالی که مسکو هرگونه مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ را رد می‌کرد، تحقیقاتی قضایی برای پیگیری امر به سرپرستی قاضی رابرت مولر در جریان بود. در این پرونده برای چند تن از اعضای تیم تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ کیفرخواست صادر شد و تعدادی نیز از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ مقصر شناخته شدند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.