ثبت ۱۷ پس‌لرزه در منطقه خشت

براساس اطلاعات موجود مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور، کمربند لرزه‌خیزی زاگرس در جنوب و غرب استان فارس قرار گرفته است که یک نمونه از این موضوع عصر امروز در منطقه خشت شهرستان کازرون رخ داد.

این زلزله که به بزرگی 5.7 ریشتر بود، در ساعت 19:04 رخ داد و بزرگی زلزله به‌گونه‌ای بود که در شهرستان‌های اطراف از جمله شیراز نیز احساس شد. از زمان وقوع زلزله تاکنون 17 پس لرزه در این منطقه رخ داده که بیشترین آن 3.9 در عمق 7 کیلومتری زمین بوده است.

علاوه بر آن در همین بازه زمانی شبانکاره بوشهر با 2.9 ریشتر در عمق 7 کیلومتری؛ قائمیه کازرون با 2.5 ریشتر در عمق 8 کیلومتری، بابامنیر ممسنی با 2.8 ریشتر در عمق 9 کیلومتری لرزیده است که همگی به لحاظ جغرافیایی در یک منطقه محسوب می‌شوند.

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده که حدود 95 درصد از زمین لرزه‌ها در مناطق غرب و جنوب غرب استان رخ می‌دهد و فراوانی وقوع زمین لرزه‌ها در ابتدای فصل گرم یا در ابتدای فصل سرد است که این موضوع به لحاظ زمین‌شناسی است.

به دنبال زلزله 5.7 ریشتری در خشت نیروهای امدادرسان همچون هلال احمر و اورژانس در آماده‌باش کامل به‌‌سر می‌برند. در همین راستا مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دستورات لازم را برای آماده‌باش واحدها و خدمات‌رسانی فوری به مردم این منطقه صادر کرد.

 وی از تشکیل کمیته مدیریت بحران از همان لحظات اولیه این حادثه پس از گزارش اتاق مدیریت بحران دانشگاه خبر داد و در همین راستا کمیته‌های مرتبط نیز در حال پایش منطقه بوده و با اعلام مرکز EOC، بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده باش هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیمارستان‌های کازرون، کوهچنار، ممسنی و شیراز اعلام آماده‌باش شده و 3 دستگاه آمبولانس نیز از پایگاه‌های نزدیک محل حادثه برای ارزیابی به محل اعزام شده‌اند.

لطفی همچنین از آمادگی 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای اعزام در صورت خسارت احتمالی خبر داد و گفت: تیم‌های واکنش سریع نیز آماده خدمت‌رسانی به مصدومان و آسیب‌دیدگان احتمالی این زلزله هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارزیابی از طریق حوزه بهداشت شامل بهورزان و مراکز بهداشتی در شهرستان‌های کازرون، ممسنی کوهچنار انجام شده و تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.