مذاکره شاه اردن با سناتورهای آمریکایی در خصوص آتش‌بس غزه

شاه اردن در ادامه حضورش در آمریکا، با برخی از اعضای کمیته‌های اصلی در مجلس سنای آمریکادرباره موضوع فلسطین و شیوه‌های تثبیت آتش‌بس در غزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

«عبدالله دوم» شاه اردن که به همراه ولی‌عهدش در رأس یک هیأت بلندپایه به آمریکا سفر کرده، چهارشنبه (دیروز - ۲۱ ژوئیه) با برخی از کمیته‌های اصلی در مجلس سنای آمریکا دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، عبدالله دوم به همراه ولی‌عهد، به طور جداگانه‌ با کمیته‌های خدمات نظامی، روابط خارجه و اعتبارات در مجلس سنا دیدار کرد. این دیدارها بر روی روابط تاریخی اردن و ایالات متحده آمریکا، شیوه‌های تکیه به آن برای تقویت مشارکت راهبردی میان دو طرف و گشودن افق‌های جدید همکاری در عرصه‌های مختلف متمرکز بود.

در این دیدارها، همچنین برنامه‌های اجرا شده از سوی اردن برای پیشبرد پروسه اقتصادی، تحریک برای رشد و ایجاد فرصت‌های شغلی بررسی شد و شاه اردن از تلاش‌هاس مستمر ایالات متحده برای اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه در کشورش به ویژه در سایه بحران کرونا، تقدیر کرد.

بنا بر این گزارش، در زمینه تحولات منطقه‌ای، شاه اردن بر ضرورت فعالسازی روند صلح و آغاز مذاکران میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس راهکار دو دولتی تاکید کرد و خواشتار تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف شد.

 شیوه‌های تثبیت آتش‌بس در غزه، توقف اقدامات یک‌جانبه اسرائیل در قدس شرقی، بحران‌های کنونی در منطقه ، تلاش‌ها برای دستیابی به راهکاریهای سیاسی که امنیت و ثبات را به ملت‌ها بازگرداند و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم بر اساس یک شیوه جامع از دیگر موضوعات مطرح و مورد بررسی در این دیدارها بود.

اعضای کمیته‌های مجلس سنا نیز از اردن در حمایت از ثبات منطقه تقدیر و اعلام کردند که به میزان زیادی به شاه این کشور و نقشی که در این زمینه ایفا می‌کند، اعتماد دارند.

 «عبدالله دوم» که از جمعه هفته پیش به آمریکا سفر کرده تاکنون با «جو بایدن» رئیس‌جمهور، «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و تعدادی از فرماندهان ارشد آمریکا از جمله ژنرال کنت مک‌کنزی فرمانده سنتکام و «ریچارد کلارک» فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.