سردار نمکی، می بینید چه کردید؟

فریبرز ناطقی الهی در خبرآنلاین نوشت: در خبرها بود که "معاون فرمانده کل ارتش اعلام کرد تمام یگان های این نیرو دستور واضحی برای مقابله با کرونا دریافت کرده اند.

وزیر کشور از آغاز قرنطینه و تعطیلی سراسری و کامل در استان های تهران و البرز برای چند روز خبر داد. هفته پیش در خبرها در ارومیه، در مدرسه پزشکی و چند روز قبل در بازدید از سیستان و بلوچستان دیدم نمکی یک بار دیگر طی سه خبر، خود را سردار کرونا نامیده و مردم، جو مسموم رسانه ها، مرزداران کشور و گروهی دیگر را مقصر و عامل اصلی گسترش کرونا در کشور معرفی کرده است.

در خبر چهارم، بیمارستانی به خوبی بیمارستان سراوان تا به حال در تهران ندیده است و الفاظ و توهین هایی به کار برده که تکرار آن را اصلا مناسب نوشتن و آلوده کردن نمی بینم!

عین خبرها :

ا- دکتر نمکی، وزیر بهداشت:  رستوران‌ها عامل اصلی گسترش کروناست

٢-  وزیر بهداشت: جو رسانه‌ای مسموم عامل مهم آزردگی مدافعان سلامت در این دوران بوده و باید نهادهای مسوول جلوی آن را بگیرند.  سرداران این عرصه را، با جو تبلیغاتی مسموم مورد هجمه قرار می‌دهند. این وزارتخانه، مسئول عدم ورود بیمار آلوده از مرز نیست. اگر در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس فرماندهان را می‌زدند، کسی از آنان دفاع نمی‌کرد که امروز از مدافعان سلامت، دفاع نمی‌کنند. تاب آوری مردم کم می‌شود ولی تاب آوری خدمتگزار سلامت را چگونه باید نگه داشت.

٣-  سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار برخورد مسئولان امنیتی با کسانی شد که گفته‌اند قطع برق موجب فوت بیماران در بیمارستان‌ها شده است. نمکی گفت این سخنانش را به این دلیل می‌گوید که «همکارانم مرتب به من می‌گویند تو سردار این عرصه [کرونا] هستی»

٤ - انتقاد وزیر بهداشت از مسئولان سیستان و بلوچستان: به محض بازگشت به تهران مقصرین توبیخ خواهند شد. اینکه یک بیمارستان در این منطقه که حتی در تهران هم مشابه آن را ندیده ام، بدون استفاده بماند، ظلم به مردم این منطقه است و با این موضوع برخورد خواهم کرد./ صدا و سیما

زمانی که ارزیابی کمّی (عددی) و ارزیابی اجتماعی از مسائلی مانند: کرونا یا عملکرد واکسن این شرکت و آن شرکت به صورت دقیق نباشد، هر کس دلش خواست هر چیزی می گوید!  یکی می گوید این جهش ٢٣/٥ برابر قبلی است. یا برخی می گویند ١٨٠ ٪؜  بیشتر شده (بالای ١٠٠٪؜  یعنی چی ! ) دیگری می گوید سرایتش ٣/٩٨٥ بیشتر شده است و سرعتش همانند F۱۶ است! این یکی می گوید رستوران ها مقصرند. دیگری می گویند فلانی پفیوز است و ... چرا که نه؟

وزیر می گوید جو مسموم رسانه هاست که ناتوانی مدیریت کرونا را انعکاس می دهند و نمی گذارند هر کاری دلمان می خواهد بکنیم و مردم تاب آوری خود را از دست می دهند و نق می زنند. مرزدارن هم بد عمل می کنند و ما پاسخگوی آنها نیستیم . ولی دوستانم من را سردار کرونا می دانند و می نامند!  هر چه مطالب دروغتر، باورش راحتر و ابهت پزشک گوینده بالاتر! ( یاد مرحوم گوبلز افتادم)

کسی هم اعتراضی ندارد. چون مردم در یک جنگ نابرابر با کرونا و مسئولان بی کفایت آن یک سال و نیمی هستند که فقط کشته، زخمی و درد و اذیت و هزینه های هنگفت پرداخت می کنند. تا ٢٥ تیرماه  ٣/٥ ملیون نفر در ایران مبتلا و ثبت رسمی شده اند. اگر هریک ١٠٠،٠٠٠،٠٠٠ نه ٥٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان هزینه برداشته باشد، ببینید چه مقدار سرمایه تلف شده است و در نیز راه دارو، درمان و بیمارستانها از بین رفته است !؟ قابل محاسبه نیست. سعی کنید ضرب و سپس قرائت کنید. مردم ورشکست می شوند و حتی سر مزار فوتی های عزیز تر از جان خودشان هم نمی توانند بروند . دردا و مصیبتا!

در لابلای نوشته ها، انتقادها، مقالات در قالب های ملایم، تند، نصیحت، معرفی روانپزشک، و خلاصه هر چه ادب و عرف و اخلاق اجازه می داد، یادداشت های من و دیگران تقدیم شد ولیکن گویا مشکل فراتر از این حرف‌هاست و یا داروهایتان را درست مصرف نمی کنید و یا بحثی فراتر را دنبال می کنید! چند نفر بمیرند و چه مقدار دیگر هزینه شود؟ تا شما رضایت به ترک مدیریت کرونا دهید؟

آقای نمکی! شما از روز اول هر کس و ناکسی را مقصر و عامل بی کفایتی قرار دادید. حتی پزشکان خودتان را در سخنرانی دانشگاه پزشکی اصفهان، بی لیاقت و نادان و بدون ارایه یک راه حل در کرونا، به باد بدگویی گرفتید. خودتان را در نهایت کم نمکی و بی مزگی، مدیر مرده شورخانه (عزیزان مردم) معرفی کردید و حالا هم رستوران های مردم را قاتل نامیدید. خلاصه چه کسی در ایران مانده که شما و چند نفر دیگر از نوع خودتان، آنها را به اسامی مختلف نخوانده باشید تا بی درایتی خود را پوشش دهید؟ بی درایتی یعنی همین! به کتاب فرهنگ لغات مراجعه کنید !

اجازه بدهید این را هم حداقل یک نفر در این کشور به شما بگوید که از ابتدا خود را با عنوان نماینده تام الاختیار مقام رهبری به مردم معرفی کردید و از این عنوان نیز سواستفاده کردید. در حالی که در اکثر تشکر و قدردانی های ایشان، تشکر از کادر پزشکی و درمانی بود، نه شخص شما.  هر از گاهی حرف هایی زدید که موجبات مزاح را برای خود که خیلی هم خوب و به حق بود فراهم کردید! ولیکن دیگران را هم بدون دلیل به سادگی شریک و مخاطب این تمسخرها  قرار دادید! 

به نظر نمی رسد با این مقدار انتقادها که آهن را ذوب می کرد، درکی از توهم تان داشته باشید و حاضر باشید در این چند روز باقی مانده، از مردم عذر بخواهید و بعد رفع زحمت بفرمایید. لذا اجازه بدهید خیلی صریح به عنوان یک استاد دانشگاه عرض کنم، خسارت بی تدبیری های وزارت شما که فقط به آموزش و پرورش و وزارت علوم زده، هیچ زمانی در تاریخ آینده کشور جبران نخواهد شد. بقیه مردم و ارگانها و واحد های کشور بماند به جای خود! 

کرونا بد بود و هست، تمام دنیا هم درگیر آن هستند، ولیکن عرض می کنم که تنها مقصر اصلی «وضعیت موجود» با بیماری کوید- ١٩ در کشور، شما و تیم شما بوده و هستید. چند نفر باید بمیرند تا این مدیریت را رها کنید؟ به قول خودتان بیشترین پروتکل ها را در دنیا نوشتید! شاید فکر کردید شق القمر و کار مهمی با هزینه های گزاف و بی مورد انجام دادید! نخیر آقای سردار کرونا! نتیجهعملکرد شما این بود که برای پوشش ناکارامدی خود وقت مردم را گرفتید و کشور و مردم را با بازی واکسن داخلی و خارجی معطل گذاشتید و موجبات مرگ ایرانیان را فراهم ساختید.

اگر کشورهای دیگر کمتر پروتکل نوشتند، نیاز نداشتند. برنامه واکسیناسیون داشتند و مشغول انجام وظیفه خودشان بودند. مثل شما مشغول شمردن افتخارت رویایی و جواب دادن به تلفن های تخیلی اروپایی ها برای رفع سوالات و مشکلات واکسن، نبودند!

امیدوارم یک کار خوب هم که فکر کردید انجام دادید حالا برایتان روشن شده باشد که مثل بقیه اقداماتتان کاملا ضایع بود، تا حالا دلم نمی آمد بنویسم ولی از زمانی که خودتان را روی مین برای شهادت و سردار نامیدید، دیگر تاب نیاوردم !

با این پیک پنجم که البته درستش همان امتداد پیک اول (هیچ وقت مرگ و میر ثابت نشد) تازه می فهمید چرا در یک سال و نیم گذشته غصه خوردم و چرا بیش از ۵۰ مقاله درباره مدیریت غلط و مردود شما یعنی مدیریت فاجعه بار کرونا در کشور نوشتم!

کار آسانی برای بنده مهندس نبود و دنبال کسب افتخاری در زمینه پزشکی نبودم؛ عجیب است والله بند بند مطالب و شرایط امروز را من می دیدم و شما که کارتان این است با یک وزارتخانه و صدها دانشگاه زیر نظرتان نمی دیدید! عجیب نیست؟

خیلی خوب برای اینجانب مسلم بود که راهی که می رفتید از ابتدا به کجا ختم می شود. همین جا که امروز ارتش و سپاه باید وارد عمل شوند! و گرنه از کشور دیگر چیزی باقی نمی ماند و شاید هم برای شما با غروری که منجر به مرگ و میر هموطن ‌هایتان شد، اصلا موضوع مهم نباشد. همین که بیمارستان ها و داروخانه ها فعال بودند برای شما کفایت کرده است!؟

حال مرور تک تک یادداشت هایم را از روز نخست واگیر دوم اسفند ٩٩ مجدادا و سه باره حتی ده باره توصیه می کنم تا ببینید اگر حرف گوش می دادید ، چقدر موضوع فرق می کرد.

به خدا قسم در مقابل ایران و ایرانی و امانتی که به شما سپرده شده بود، خیلی بد عمل کردید. والسلام.

* استاد نمونه کشوردر مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

در اکوایران ببینید : قاره بدون نمکی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.