اتهام هاوانا به واشنگتن درباره تلاش برای توجیه یک مداخله نظامی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت کوبا به ایالات متحده و جو بایدن بابت یک سری از بیانیه‌های مقامات ارشد پس از اعتراضات بی‌سابقه در این جزیره انتقاد و دولت آمریکا را به تلاش برای توجیه یک مداخله نظامی متهم کرده است.

جوآنا تابلادا، معاون حوزه روابط آمریکا در وزارت خارجه کوبا گفت، مقامهای آمریکایی تلاش دارند تا تصویری مخدوش از آنچه در کوبا میگذرد، ترسیم کنند. کوبا اکنون در بحبوحه مقابله با چالشهای اقتصادی همزمان با افزایش مبتلایان به کروناست.

جوآنا تابلادا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: یک روایت والت دیزنی از یک دولت بد و افرادی که برای آزادی خود میجنگند وجود دارد؛ کلیشه‌هایی که هر کسی را که هرگز پا به کوبا نگذاشته است، میترساند، به دلیل استکبار و بی‌اعتنایی آنها به حقیقت.

او تاکید کرد: آنها بسیار علاقمند به ساختن یک واقعیت جایگزین هستند، زیرا شورش‌های ۱۱ ژوئیه برای توجیه جنگی که علیه ما انجام میشود، کافی نبود.

هزاران کوبایی در یازده ژوئیه در اعتراض به قطعی برق، طولانی شدن صف فروشگاه ها، کمبود کالا و افزایش قیمتها به خیابانها آمدند و برخی هم شعارهایی برای تغییر دولت سر دادند. این اعتراضات در نهایت به خرابکاری، تخریب خودروهای گشت، پرتاب سنگ به سمت بیمارستان‌ها و غارتگری رسید. همچنین معترضان خشونت‌طلب بازداشت شدند.

معاون حوزه روابط آمریکا در وزارت خارجه کوبا با بیان اینکه فعلا هیچ تحرک نظامی آمریکایی علیه کشورش وجود ندارد، گفت نشانه‌هایی از تخاصم افراطی نظیر آنچه به مداخله‌گرایی در لیبی و عراق ختم شد، مشاهده میشود.

او گفت: ما اکنون در وضعیتی هستیم که گفتگو به حد بی‌سابقه‌ای وخیم شده است. از دولت بایدن در خصوص کوبا، از یازده ژوئیه بارها شنیده‌ایم که مقامهای ارشد آمریکایی حرفهایی درباره کوبا زده‌اند که صحت ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.