آخرین گشایش دولت برای صادرکنندگان

هر چند دولت اول روحانی برای صادرکنندگان امیدی جدید برای بهبود روابط اقتصادی با جهان و افزایش فعالیت‌هایشان به وجود آورده بود اما در دولت دوم او و همزمان با بازگشت تحریم‌های اقتصادی ترامپ و آمریکا علیه ایران، شرایط تغییر کرد.

در سه سال گذشته با توجه به محدودیت‌های جدی دولت در تامین منابع ارزی لازم، صادرکنندگان غیرنفتی موظف شدند در قالب تعهدات ارزی، بخش قابل توجهی از پول حاصل از فروش محصولات خود در خارج از کشور را بازگردانند.

هر چند در رابطه با نحوه بازگشت این ارز به کشور، همواره میان دو طرف اختلاف نظرهایی بوده اما آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و بخشی از صادرکنندگانی که هنوز ارز خود را به ایران نیاورده‌اند نیز دلایل موجهی دارند.

با این حال بنا بود در ماه نخست تابستان امسال تکلیف ارزهای بازنگشته به کشور روشن شود و مهلت صادرکنندگان که در سال‌های قبل صادرات داشته اما تعهد خود را ایفا نکرده‌اند روشن شود، موضوعی که طبق اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت فعلا اجرایی نیست و زمان آن تمدید شده تا شاید یکی از آخرین تصمیمات صادراتی دولت روحانی به صادرکنندگان ابلاغ شود.

بر اساس اعلام حمید زادبوم، بر اساس تصمیمات کمیته اقدام ارزی و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸  تا پایان مردادماه تمدید شد.

به این ترتیب صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ تا پایان مردادماه فرصت دارند بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷و روش‌های مندرج در این بسته، نسبت به رفع تعهدات ارزی صادراتی خود اقدام کنند.  

وی افزود: بر اساس بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰موظف هستند ۹۰درصد ارزش کوتاژهای صادراتی (صد درصد تعهدات ارزی)   خود را ایفا کرده تا مشمول محدودیت‌ها نشوند.  

رئیس کمیته اقدام ارزی ادامه داد: با توجه به لزوم  مساعدت به صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ جهت رفع تعهدات ارزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات خود و یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر، این تمدید مهلت در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود صادرکنندگان از فرصت مقتضی جهت ایفای تعهدات ارزی خود استفاده کنند.  

زادبوم در پایان تاکید کرد: حداقل نسبت ایفای تعهدات ارزی جهت عدم اعمال محدودیتها برای صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ قبل از پایان مرداد ماه ۶۰درصد بوده و این دسته از صادرکنندگان تا پایان مردادماه سال‌جاری فرصت دارند تا کلیه تعهدات ارزی صادراتی خود را ایفا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.