روند پراکندگی قیمت دلار در ابتدای 1400

نشانه های تثبیت قیمت دلار در بازار ارز

کدخبر: ۴۲۸۵۳۶
بررسی روند ماهانه قیمت دلار حاکی از آن است که متوسط قیمت‌ ماهانه سیر صعودی را دنبال کرد، اما پراکندگی داده‌ها یا به تعبیری دامنه نوسان قیمت دلار کاهش یافت.
نشانه های تثبیت قیمت دلار در بازار ارز

به گزارش اقتصاد نیوز- مقایسه قیمت‌های انتهای روز نرخ دلار در بازار آزاد برای ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه نشان می‌دهد، با وجود اینکه روند قیمت‌ها طی این سه ماه صعودی بوده است، اما پراکندگی داده‌ها کاهش یافته است.

متوسط قیمت دلار از 22 هزار و 755 تومان در اردیبهشت ماه به 23 هزار و 775 تومان در مرداد ماه افزایش یافت. قیمت متوسط دلار در حرکت از خرداد به سمت تیر نیز روند صعودی را دنبال کرد و به 24 هزار و 757 تومان رسید.

Untitled-16

بر اساس داده‌هایی که طی این سه ماه از بازار آزاد جمع‌آوری شده‌اند، نرخ دلار در اردیبهشت ماه بین 20 هزار و 800 تومان و 24 هزار و 40 تومان نوسان داشت، این دامنه قیمتی نشان می دهد، اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت دلار در این ماه نزدیک به 3 هزار و 240 تومان بود.  انحراف معیار بالا به معنای این است که فرصت زیادی برای نوسان‌گیری و حرکت‌های سوداگرانه در بازار وجود دارد، ونشان‌دهنده ریسک بالای سرمایه‌گذاری است، وقتی انحراف معیار قیمت دلار بالا است یعنی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بالا است در مقابل انحراف معیار پایین نشان از کاهش ریسک در بازار ارز دارد. در بررسی روند انحراف معیار داده‌های اردیبهشت ماه که معیار مناسب‌تری برای توضیح نوسان نرخ دلار در این بازه زمانی است، رقم انحراف معیار در دومین ماه سال حدود 955 تومان است.

با حرکت از اردیبهشت به سمت خرداد ماه اختلاف بین کمترین و بیشترین قیمت به 1550 تومان و انحراف معیار داده‌ها به 439 تومان کاهش یافت. در ماه بعد یعنی تیر ماه نیز روند افزایشی قیمت و محدود شدند دامنه نوسان ادامه یافت. اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت به 1170 تومان رسید و انحراف معیار داده‌ها به 361 تومان کاهش یافت.

این روند نشان می دهد در ابتدای تابستان میزان انحراف معیار قیمت دلار در بازار کمتر از ماه های قبل بوده است. بنابراین این مسیر اگر ادامه یابد می تواند نشانه از کاهش دامنه نوسان دلار و تثبیت قیمت در بازه ای مشخص باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید