به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما همچنان به اضافه کردن نام اشخاص به لیست تحریم‌ها که سوءاستفاده‌های رژیم کوبا را اجرا می‌کنند، ادامه می‌دهیم.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تایید کرد واشنگتن نهادها و اشخاصی را تحریم خواهد داد که به پلیس کوبا کمک می‌کنند و از این طریق میخواهد "پاسخگویی به نقض حقوق بشر دولت کوبا" را افزایش دهند.

او در بیانیه خود گفت: ما به وضوح تاکید کرده‌ایم هر شخصی که به نیروی پلیس بی‌رحم کوبا، یگان ویژه ملی، وزارت کشور یا هر شخص یا نهاد دیگر کوبایی که طبق برنامه جهانی مگنیتسکی مشخص است کمک کند، با تحریم مواجه می‌شود.  

پیش از آن وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین دور از تحریم‌هایش علیه کوبا، تحریم‌هایی را علیه "پلیس انقلاب ملی کوبا" و رئیس آن اعمال کرد.  

در واکنش به آن، برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا گفت که موج جدید تحریم‌های واشنگتن علیه پلیس کوبا و رئیس آن، وسیله‌ای برای توجیه ادامه محاصره اقتصادی علیه این جزیره است.

وزیر خارجه کوبا در پیامی توییتری نوشت: من قاطعانه گنجاندن پلیس انقلاب ملی و دو رهبر آن در لیست‌های نامشروع در ایالات متحده را رد میکنم. این اقدامات خودسرانه، همراه با اطلاعات غلط و تخاصم، برای توجیه محاصره غیر انسانی کوبا استفاده می‌شوند.

برنامه بایدن برای تشدید تحریم‌های کوبا، به دنبال ملاقات او با فعالان کوبایی مطرح شد. وزیر خارجه کوبا در این رابطه گفت: دیدار رئیس جمهور بایدن با الحاق‌گرایان کوبایی یک نمایش خنده‌دار برای توجیه عملیات تغییررژیم علیه کوباست. دولت آمریکا تنها به رای‌دهندگان انتخاباتی فلوریدا علاقه دارد و درخواست مردم کوبا و دیگر رای‌دهندگان را نادیده میگیرد.  

هفته گذشته، آمریکا ارتش و وزارت کشور کوبا را به اتهام سرکوب اعتراضات اخیر در اوایل ژوئیه تحریم کرد. برخی کوبایی‌ها در اعتراض به وضعیت افول اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا به خیابان‌ها آمده و خواستار انتخابات آزاد و بهبود وضعیت اقتصادی شدند. دولت کوبا در سراسر این کشور نیروهای امنیتی مستقر کرد و ارتباطات به ویژه اینترنت قطع شد. حامیان دولت کوبا هم در واکنش به معترضان ضد دولتی به خیابان آمدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.