گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته؛

صدرنشینی فولاد، فملی و شستا در بورس تهران

کدخبر: ۴۲۹۹۹۴
اقتصادنیوز: امروز شنبه 9 مرداد 1400 نمادهای فولاد، فملی و شستا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 34 هزار و 962 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 351 هزار واحد رسید.

بورس

بیشترین صعود سال 1400

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 22 هزار واحد رشد کرد. پس از آن نیز به روند صعودی خود ادامه داد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 34 هزار و 962 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 351 هزار و 467 واحد رسید. 

افزایش 34 هزار واحدی بیشترین رشد شاخص کل در سال 1400 است. آخرین بار که شاخص رشد بیشتری را ثبت کرده بود به 84 روز کاری قبل، 26 اسفند 1399، بر می‌گردد که شاخص رشد 36 هزار واحدی داشت.  

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 178 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 400 هزار و 925 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 398 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 794 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 297 نماد رشد قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. همچنین 166 نماد کاهش قیمت داشتند که 117 نماد بورسی و 49 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش ورود پول حقیقی

روز شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 311 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز چهارشنبه بیش از 3 هزار برابر بیشتر شده است. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 43 میلیارد تومان بود. پس از پارسان، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و فخوز (فولاد خورستان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات اولین روز هفته نمادهای «میدکو»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. فولاد، کگل، کچاد و تاپیکو دیگر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «پاکشو»، «خودرو» و «وسکرشا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و فولاد و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، فگستر و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد رشد کرد و در رقم 765 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 481 میلیارد تومان شد.

شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 210 میلیارد تومانی برای چهارمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای وهامون (شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا) و شاراک (پتروشیمی شازند اراک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 59 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، کترام (تولیدی کاشی تکسرام) و سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 203 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 13 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 691 میلیارد تومان رسید.

فولاد صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 253 میلیارد تومان بود.

پس از فولاد، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فارس و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 449 میلیون و 178 هزار و 311 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وسکرمان تعلق داشت. وتجارت و وسخوز نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید