در گزارش اقتصادنیوز مطرح شد

رونمایی از برنامه‌های 8 گزینه شهرداری پایتخت

کدخبر: ۴۳۰۰۶۴
اقتصادنیوز : برنامه های 8 گزینه شهرداری تهران برای اداره شهر در شهرداری تهران از سوی اقتصادنیوز منتشر شد .
رونمایی از برنامه‌های 8 گزینه شهرداری پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ، پایان این هفته شهردار آینده تهران معرفی می شود . از امروز تا سه شنبه همین هفته ، 8 گزینه باقی مانده از 41 گزینه معرفی شده از سوی راه‌یافتگان ششم ، برنامه های خود را برای اداره شهر تهران اعلام می کنند . امروز معصومه آباد برنامه های خود را با شعار شهر تمدن‌ساز و جامعه پرداز ارائه کرده است .  

مهدی اقراریان سخنگوی  راه یافتگان شورای ششم شهر تهران درباره برنامه ها اوبه رسانه ها گفته است که  اهم برنامه های خانم آباد که با شعار «شهر تمدن ساز و جامعه پرداز»است در حوزه های مختلف همچون محیط زیست و خدمات شهری به (بحران آلودگی های محیط زیست نظیر هوا، آب و خاک، بهینه سازی فرایندهای موجود در مدیریت پسماند)، در حوزه اجتماعی و فرهنگی (بهبود شاخص‌های پایداری اجتماعی و کنترل آسیب‌ها، ارتقا سرمایه اجتماعی در شهر تهران، توسعه ورزش‌های همگانی و ارتقا سلامت اجتماعی) است.

تهران شهری که دوست داریم ؛ برنامه سه ساله قاسمی برای تهران 

رستم قاسمی یکی از گزینه هایی که به نظر می آید حضور در دولت کم رنگ شده و زمانی جزو گزینه های اصلی برای شهرداری تهران بود نیز طی این سه روز به راه یافتگان ششم برنامه های خود را ارائه خواهد کرد . 

 کلیات برنامه رستم قاسمی در 12 صفحه که چهار صفحه‌ی آن مرور فعالیت‌های اجرایی رستم قاسمی از عضویت در سپاه پاسداران در سال 60 تا عضویت در شورای راهبردی سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری و روستایی در مهر 99 است. شعار رستم قاسمی «تهران، شهری که دوست داریم» است و فصل اول آن به 10 ابرچالش تهران پرداخته است.

ازدحام جمعیت، جریان مهاجرت و شهرنشینی، آلودگی هوا، بحران‌های زیست‌محیطی، ابربحران زباله،‌ توسعه نیافتگی حمل‌و‌نقل عمومی، بافت فرسوده و روند نوسازی و بازآفرینی شهری، بحران‌خیزی شهر تهران، تعدد نهادی و ازهم‌گسیختگی مدیریت شهری، درآمدهای ناپایدار و بدهی‌های مزمن، سکوت تعلق خاطر شهروندان به شهر، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و عقب افتادن از جنبش‌های سریع شهرهای هوشمند، چالش‌های مورداشاره در برنامه رستم قاسمی است.

کلیات بسته اقدام برای شهری که می‌خواهیم و دوستش داریم، بازگشت به مدیریت جهادی موفق برای ارتقاء حکمرانی شهری است. استفاده از راهبردهای نوین تامین مالی، مشارکت پذیری داخلی و خارجی برای تامین مالی پروژه‌های شهری در مقیاس‌های مختلف و آغاز برنامه سه ساله هوشمندسازی سراسری تهران به‌عنوان پایتخت دیجیتال خاورمیانه، بازگشت روح معماری و زیبایی به تهران و ایجاد نهضت زیباسازی شهری با تاکید بر ضوابط شهرسازی نوین متکی بر فرهنگ غنی اسلامی، کاهش فاصله نجومی شمال و جنوب تهران و تبدیل تهران به مقصد نخست گردشگری شهری در خاورمیانه طی سال و حل سه ساله حمل و نقل و ترافیک عمومی تهران و توسعه پارکینگ‌ها، صیانت قاطعانه از تهران قدیم و بافت تاریخی آن، کارسازی و تحول در سرمایه‌های انسانی با تمرکز بر کارکنان ارزشمند کنونی این مدیریت شهری و حفاظت بی‌تزلزل از باغات شهر تهران از دیگر اهداف برنامه وی است.

تهران شهری برای زندگی ؛ شعار پیرهادی برای تهران 

برنامه‌های محسن  پیرهادی با شعار «تهران، شهر زندگی» به شورای شهر ارائه شده است. او در صفحه‌ی نخست برنامه‌های خود به اهم مسائل شهر تهران ازجمله تاب‌آوری، افزایش حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، اختلال در هویت اسلامی ایرانی و ارزش‌های انقلاب، تهدید و تضعیف بنیاد خانواده و مسائل شهری پیرامون و... اشاره کرده است.

او در برنامه‌های تهران شهر زندگی تاکید کرده است شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی و امل‌القرای جهان اسلام باید متناسب با نظریه حکومت نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی، بازنمایی متناسبی از این رویکرد و ایدئولوژی داشته و بستر مناسبی برای رفتار دینی و آداب اسلامی شهروندان باشد.

او در کلیات برنامه خود به تعامل سازنده با قوای سه‌گانه به نفع شهر، تعامل سازنده با نهادهای حاکمیتی و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرده است. تقویت معیشت، رفاه و سلامت کارکنان و بازنشستگان، بازنگری در ساختار شهرداری و تمرکز بر توسعه‌ی تیمی از دیگر برنامه‌های وی است.

در برنامه‌های خرد، او به ساماندهی طرح تفصیلی و تعیین تکلیف طرح‌های موضوعی و موضعی اشاره کرده است. تدوین برنامه‌ی منسجم و درازمدت برای ساماندهی خط آسمان و نظام دید و منظر شهری و صیانت از انواع پهنه‌های G و آسیب‌شناسی در ضوابط باغات از دیگر برنامه‌های این کاندیدای شهرداری تهران است.

مازیار حسینی نیز شعار برنامه‌های خود را «طهران، شهر زندگی» عنوان کرده ، شعاری مشابه محسن پیرهادی با تفاوت  املای تهران .  او  10 رویکرد اساسی برای تدوین برنامه‌ی خود را تشریح کرده است. حسینی 7 هدف را برای برنامه خود انتخاب کرده که رسیدن به تهران شهر رستگاری، تهران شهر پاک، تهران شهر قانونمدار، تهران شهر امن، تهران شهر هوشمند، تهران شهر مهارت و نوآوری و تهران پایتخت کشور است.

از نگاه او، دخالت نهادها و سازمان‌های متعدد دولتی در امور مرتبط با مدیریت شهری و انجام موازی امور و گاهی متناقض با تصمیمات شهری، قطع ارتباط کارآمد بین ساکنان و مدیران شهر، توزیع ناعادلانه‌ی سرانه خدمات بین شمال و جنوب شهر، حاشیه نشینی و بدمسکنی، بی‌اعتمادی اجتماعی و پایین بودن حس تعلق در شهر، مهاجرت‌پذیری و رشد حاشیه‌نشینی برخی از چالش‌های فرابخشی در تهران است.

در حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی نیز او کمبود مسجد و سایر مراکز مذهبی و اجتماعی و نامناسب بودن پراکندگی آن را به‌عنوان اولین چالش این حوزه عنوان کرده است. نبود سرزندگی موردنیاز شهروندان در شهر، عدم توجه کافی به جنبه‌های تاریخی و میراثی و ناکافی بودن فضاهای موردنیاز اقشار خاص ازجمله کودکان، سالخوردگان و افراد با شرایط جسمی خاص از دیگر چالش‌های عنوان شده در برنامه های وی است.

او پیشنهادات خود را در حوزه های مختلف با جملاتی از مقام رهبری آغاز کرده است؛ به‌طور مثال در بخش پیشنهادهای حوزه اجتماعی و فرهنگی، او با اشاره به سخنان رهبری با موضوع مسجد آورده است، مسجدمحوری به عنوان مرکز دایره ی تمام اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

همچنین در بخش پیشنهادهای حوزه فنی عمران و حمل‌و‌نقل، وی پیشنهاداتش را با این جمله از مقام رهبری آغاز کرده است که «شهر تهران همچنین باید شهری دارای رفاه ازجهات مختلف به‌ویژه حمل و نقل برای مردم باشد و مسوولان شهری نیز باید مقاوم‌سازی به‌ویژه مقاوم‌سازی مناطق پرجمعیت و فرسوده را اولویت اصلی خود قرار دهند.» او پیشنهاد تهیه برنامه جامع شهر زیرزمینی، تدوین برنامه جامعه نوسازی و نگاهداشت ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسی و تاسیس صندوق محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران جهت مولدسازی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان و تشکیل زیرساخت‌های اولویت‌دار را مطرح کرده است.

او کارویژه‌های خاص در مدیریت شهرداری را پیگیری منویات مقام معظم رهبری درخصوص شهر تهران عنوان کرده است. همچنین او در برنامه‌هایش به مدیریت بحران کرونا نیز اشاره کرده و پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک با ستاد مقابله با کرونا و کمک به تسریع در امر مهم واکسیناسیون عمومی را مطرح کرده است.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرده او جزو گزینه های  نهایی ست  و با وجود انصراف ها نزدیک ترین فرد به صندلی شهرداری تهران است .

جزییات برنامه های 8 گزینه شهرداری تهران را در لینک های زیر بخوانید : 

برنامه هابیل درویشی

 برنامه معصومه آباد

برنامه مازیار حسینی 

برنامه علیرضازاکانی 

برنامه رستم قاسمی 

برنامه مهرداد بذرپاش

برنامه محسن پیرهادی

برنامه اسماعیل احمدی مقدم

 مهرداد بذرپاش هم برنامه‌ی پیشنهادی خود را با شعار تهران شهر آرامش، عدالت و تعالی و حکمرانی شهری در گام دوم انقلاب اسلامی تهیه کرده است.

این برنامه با آماری از وضعیت جمعیتی تهران آغاز شده و در چشم‌انداز بلندمدت آرمان‌هایی همچون تهران؛ شهری با اصالت و هویت ایرانی اسلامی، تهران شهری دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، تهران شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها، تهران شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت‌های مناسب، تهران کلانشهری با عملکردی ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر غرب آسیا تعریف شده است.

او شش مولفه‌ی اصلی در حکمرانی شهری را در گام دوم انقلاب، عدالت در تخصیص و توزیع منابع، ایمنی و آرامش در شهر، محیط زیست سالم، تقویت حمل‌و‌نقل عمومی، توجه به هویت ایرانی اسلامی و اصل بودن مردم در تصمیمات عنوان کرده. این برنامه‌ی بذرپاش در 9 بخش حوزه‌ی مالی اقتصادی، حوزه‌ی اجتماعی فرهنگی، حمل‌و‌نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، فنی عمران، شهرسازی، توسعه منابع انسانی، حقوقی و هوشمند و شهر هوشمند تهیه شده است.

در حوزه‌ی مالی و اقتصاد شهری در برنامه‌ی وی آمده است که شهرداری براساس قانون بودجه 1400 باید ماهیانه 4 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که شامل تسویه‌ی بدهی‌ها نمی‌شود. این در حالیست که سهم درآمدهای پایدار کمتر از 30 درصد است و بدهی‌های شهرداری نیز در حال افزایش. براساس پیشنهادات او برای افزایش سهم درآمدهای پایدار، احیای  سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری به‌عنوان مهم‌ترین رکن تامین مالی شهرداری تهران، ایجاد هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری شهری که شامل تجمیع صندوق بازنشستگی و گروه مالی شهر می‌شود، بهره‌گیری از ظرفیت بازار بورس و کمک به تشکیل تعاونی‌های صنفی برای ارائه‌ی خدمات موردنیاز شهری، مدیریت گردش مالی شهرداری در بانک‌ها و اعطای تسهیلات برای ارتقاء خدمات شهری، فروش خدمات شهرداری تهران به سایر شهرها و کشورهای اسلامی، قیمت‌گذاری دارایی‌های غیرمولد شهرداری و واگذاری آنها، اخذ عوارض پارک حاشیه‌ای، اصلاح قراردادهای جمع‌آوری پسماند خشک، ایجاد دیوان محاسبات شهری، اصلاح قراردادهای جاری شهرداری مانند غرفه‌های مترو، بوستان‌ها و فضاهای تبلیغاتی برخی از برنامه‌های وی برای کسب درآمد بیشتر است.

او در بخش اجتماعی نیز 18 راهکار و رویکرد دارد؛ ازجمله حرکت به سمت شهر خانواده‌محور، توجه ویژه به مناسبت‌های دینی، مذهبی و ملی، راه‌اندازی خانه‌های تسهیلگران اجتماعی و... است.

در حوزه‌ی حمل‌ونقل، بذرپاش 15 برنامه و راهکار برای بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی پیشنهاد داده؛ ازجمله بهره‌برداری از خطوط 6، 8 و 10 مترو در حالی‌ که هنوز خط 10 مترو فعالیت‌های حفاری آنه آغاز نشده است، خرید حداقل 1000 دستگاه واگن مترو جهت نوسازی درحالی‌که به‌تازگی بودجه‌ی تهیه‌ی 630 واگن از صندوق ملی حذف شده است، اخذ عوارض رانندگی و طرح LEZ، تامین درآمدهای پایدار از حوزه‌ی حمل و نقل عمومی و... است.

در حوزه‌ی خدمات شهری و محیط زیست نیز 12 راهکار ارائه‌شده ازسوی بذرپاش ارائه شده؛ ازجمله توجه ویژه به مفاهیمی مانند ولی‌نعمت، حق‌الناس و برکت در خدمات شهرداری و خدمت‌گذاری به مردم، تمرکز بر ارتقاء کیفیت خدمات شهری در مناطق کم‌برخوردار و تکمیل اجرای شبکه‌ آب‌های سطحی از دیگر برنامه‌های وی است.

در حوزه فنی عمران نیز تاکید بر طراحی شهری با رویکرد ارتقاء هویت ایرانی اسلامی و نقش انسان در شهر بوده است.

در حوزه برنامه‌ریزی توسعه انسانی 16 برنامه از سوی بذرپاش ارائه شده که یکی از آنها بازنگری در اختیارات و تکالیف مدیران شهرداری است. کارآمدی رویه‌های برخورد با متخلفین و رفع زمینه‌های ساختاری فساد و کمک به بازخرید و بازنشستگی انگیزشی از رویکردهای دیگر وی در این برنامه است.

 

attachedFile: دانلود
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید