موتور شاخص سهام روشن شد؟

چالش جدید در بورس

کدخبر: ۴۳۰۰۸۹
اقتصادنیوز: معاملات روز یکشنبه پتانسیل تداوم رشد کنونی را دارد، هر چند که معامله گران تداوم همین وضعیت رشد را در روز یکشنبه با وضعیت چالشی هم مواجه می بینند.
چالش جدید در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز شنبه بازار سهام با بازدهی 2.26 درصدی شاخص در طول 5 ماه اخیر بی سابقه بود. رشد شاخص با تقویت سمت تقاضا و تثبیت و تقویت موقعیت خریداران همراه بود و شاخص سازان به همراه کوچکترهای بازار هم آهنگ به رشد قابل توجه 35 هزار واحدی پیوستند.

ورودی جریان پول حقیقی ها به بازار ادر طی روند معاملات با رشد تدریجی همراه بود و این در حالی بود که الگوی بازار برخلاف سه شنبه و چهارشنبه با کندی ورودی جریان پول همراه نشد. افزایش قیمت دلار و ورود به کانال 26 هزار تومانو رشد قیمت کامودیتی ها اصلی ترین دلایل رشد شاخص برآورد میشود. البته بازار نزدیک یک ماه و 7 روز است که وارد یک وضعیت جدیدی شده که بیشتر به دلیل تخلیه فشارها و جذاب بودن قیمت های کنونی سهام، بسیاری از سرمایه گذاران را در ورود به بازار دوباره وسوسه کرده است.

به نظر میرسد این روند روبه رشد در بازار درمعاملات فردا هم تاثیرگذار باشد و فشار سمت عرضه را شاید نه خنثی، بلکه بتواند کُند کند. معاملات سهام در شرایط کنونی تنیده در مولفه های رشد همچون قیمت کامودیتی ها، قیمت دلار، قیمت های جذاب سهام، سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رییسی، مذاکرات وین (احیای برجام) میتواند همان مسیر کنونی را دنبال کند و استمرار بخشد.

شاخص اکنون از نیمه کانال 1.350 هم عبور کرده  خود را آماده میکند تا با فاصله گیری آماده ورود به کانال های بعدی باشد، هر چند رفتار معامله گران نشان میدهد که ممکن است این وضعیت نوسانی در هفته پیش رو دوباره در همان کانال 1.3 میلیون واحد دنبال میشود. جدال عرضه و تقاضا ممکن است دوباره شاخص را با عقب روی مواجه کند، هر چند که پتانسل پیشروی شاخص بسای محتمل تر است.

البته امروز یک روز معمولی در بازار سرمایه ایران نـــبود. در تاریخ بازار سرمایه ایران، فقط دو روز وجود دارد که توانسته است خروج پول بیش از امروز را از صندوقها و اوراق درآمدثابت ثبت کند!(منبع سایت تحلیلی خلاصه بازار که در نمودار این وضعیت به وضوح روشن است).

نگاه کارشناس | آبستن اتفاقات جدید در بازار

  • محمدحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

آغاز معاملات بورس در آخرین هفته کاری دولت دوازدهم، با رشد قابل توجه و حدود 35 هزار واحدی شاخص‌کل همراه بود. در ابعاد کلان اقتصادی اتفاق خاصی در روزهای اخیر رخ نداده است. رخدادهای داخلی ارتباط کمی با اقتصاد داشت و جنبه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را هدف قرار داده بود.

در ابعاد بین‌المللی نیز اتفاقاتی همانند  تاخت و تاز سویه دلتای کرونا و هدف قرار گرفتن یک کشتی در دریای عمان مورد توجه بود. در نتیجه رسیدن نماگر بازار به میانه کانال 1.3 میلیون واحد، جایی که آخرین بار در میانه های دی ماه سال گذشته در آن محدوده نوسان میکرد یا ناشی از هیجان زودگذر است یا ارتباط به اتفاقاتی دارد که در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

مراسم تحلیف پنج‌شنبه برگزار می‌شود و معاملات هفته آینده در شرایطی آغاز خواهد شد که هم دولت جدید روی کار آمده است و هم اعضای پیشنهادی کابینه مشخص شده‌اند.  اگر قرار بود رشد شاخص‌کل را استقبال از دولت سیزدهم بدانیم، نرخ ارز نیز باید کاهش می‌یافت. اما اوج گیری دلار و نزدیک شدن به کانال 26 هزار تومان، بیش از آن که نشان دهنده روند مشخص باشد، بیانگر هیجان و استرس سرمایه‌گذاران است.

از نظر تکنیکالی شاخص تا ورود به کانال 1.4 میلیون واحد مقاومت خاصی در پیش ندارد، اما در حالت کلی، شرایط کشور آبستن خبرها و اتفاقات تاثیرگذار است.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید