تهدید رسمی ایران از سوی اسرائیل

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روی یکشنبه مدعی شد که ایران با حمله به کشتی مرسر استریت اشتباه بزرگی را مرتکب شد و پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

 شبکه خبری یورونیوز به نقل از رسانه های صهیونیستی گزارش داد: بنت روز یکشنبه اول اوت، با این ادعای واهی علیه کشورمان در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی افزود: «شواهد و اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد این حرکت بزدلانه از سوی ایران انجام شده است. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم به ایران بفهماند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.»

بنت در پی  اتهام زنی بی مدرک، در ادامه ایران را تهدید کرد و افزود: «البته ما که می‌دانیم در هر صورت چگونه پیام را به شیوه خود به ایران ارسال کنیم.» بنت در ادامه افزود: «رفتار قلدری ایران نه تنها برای اسرائیل که برای تمام دنیا خطرناک است و به منافع جهانی، آزادی دریایی و همچنین به تجارت بین‌الملل نیز آسیب می‌زند.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین مدعی شد که ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به کشتی مرسر استریت استفاده کرده است. کشتی که با پرچم لیبریا و متعلق به ژاپن که توسط شرکت اسرائیلی زودیاک اداره می‌شود مورد حمله قرار گرفت.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آنتونی بلینکن با وزیر خارجه اسرائیل در خصوص حمله به کشتی مرسر استریت در دریای عمان گفتگو کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه شنبه اعلام کرد، بلینکن در گفتگو با یائیر لاپید در این رابطه صحبت کرده و این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین دو طرف توافق کردند که بریتانیا، رومانی و سایر شرکای بین‌المللی برای بررسی حقایق ارائه پشتیبانی و همچنین پیگیری موضوع در مراحل بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

>>> بیشتر بخوانید:

لاپید با متهم کردن تهران در حمله به کشتی اسرائیلی: جامعه جهانی با ایران مقابله کند!

دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این گفتگو در خصوص حمله به کشتی در سواحل عمان و همچنین مبارزه مشترک با تروریسم ایران و تدوین یک پاسخ بین‌المللی اساسی و موثر با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

شرکت اسرائیلی زودیاک اعلام کرده است که در پی حمله به نفتکش مرسر استریت متعلق به این شرکت دو نفر از اعضای خدمه کشته شده‌اند. ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی مالک شرکت زودیاک است.

 

ایران اتهامات را تکذیب کرد

یورونیوز در ادامه گزارش داد: مقام‌های اسرائیلی پیشتر مدعی شده بودند که این حمله از سوی ایران انجام شده است. این در حالیست که تهران این اتهامات را بی‌اساس خوانده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات افزود: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.» او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل پیشتر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است ادامه داد: «اسرائیل باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هرکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.»

>>> بیشتر بخوانید:

خطیب‌زاده:اسرائیل فرافکنی می‌کند

این دیپلمات ایرانی همچنین تصریح کرد: «ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای این‌که از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.»

پیشتر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که این حمله از طرف هواپیماهای بدون سرنشین ایران صورت پذیرفته است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرگزاری آسوشیتدرپرس گفته است این پهپاد از بالای پل نفتکش و جایی که ناخدا و خدمه فرماندهی کشتی در آن حضور دارند منجر شده است. در پی این حمله دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی بدون اینکه سندی ارائه دهند ایران را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند. در همین راستا روز جمعه یائیر لاپید، در توییتی از گفتگوی خود با دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا خبر داد.

این شبکه خبری در پایان گزارش خود نوشت: بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که با پایان یافتن دولت حسن روحانی، مذاکرات برای احیای برجام هم به حالت تعلیق در آمده است و تردیدها در خصوص پیگیری برنامه‌ هسته‌ای ایران و همچنین گفتگوهای جهانی برای احیای برجام به شدت افزایش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.