چشم همیشه بیدار نیروهای مسلح  ایران در آسمان و زمین+ تصاویر

رادار کاوش یکی از چشمان بیدار پدافندی کشورمان است که با قدرت آسمان و زمین ایران را پایش می‌کند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

همه این دستاورد‌ها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیرو‌های مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزار‌های این رصد و پایش رادار‌ها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت

رادار جست‌وجو و مراقبت ۳ بعدی کاوش یکی از انواع رادار‌های بومی ساخت کشورمان است که یکی از اهداف اصلی ساخت آن کشف و رهگیری موشک‌های کروز مهاجم به سوی ایران اسلامی محسوب می‌شود. این رادار همچنین یکی از مهم‌ترین اجزای ایجاد کننده قابلیت کشف اهداف پنهانکار و رادارگریز در سامانه‌های پدافند هوایی کشورمان همچون S ۳۰۰ است.

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

این رادار برای کشف و شناسایی اهداف در ارتفاع پایین طراحی و توسعه داده شده و می‌تواند با کنترل آسمان و تشخیص خودکار برد، زاویه سمتی، ارتفاع و مشخص کردن مسیر پرواز اهداف طراحی شده در باند UHF امنیت آسمان کشورمان را تامین کند.  

 
طول موج رادار کاوش در محدوده دسی‌متر است و با کمینه برد ۵ و بیشینه برد ۱۵۰ کیلومتری می‌تواند اجسامموجود در آسمان کشور را تا زاویه ارتفاعی ۲۵ درجه، پوشش ۳۶۰ درجه و ارتفاع پروازی اهداف تا ۶ هزار متر پوشش دهد.  

مجموعه این رادار بر روی یک کامیون حمل و نگهداری می‌شود و همین مزیت باعث شده تا به سرعت و در زمان کوتاه خود را به نقطه مورد در شرایط عملیاتی برساند. مجموعه این رادار در داخل این کامیون می‌تواند اطلاعات دریافتی را به سرعت به مراکز پدافندی منتقل کرده و اطلاعات اجسام پروازی را در این مرکز ثبت کند.  

کاوش؛ کاوشگر آسمان و زمین ایران اسلامی با تمام قدرت + تصاویر

رادار کاوش نسبت به سایر رادار‌های همرده خود نیز مزیت‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تقویت نسبی برد، توانایی کشف تعداد هدف بیشتر، مداومت کاری بیشتر و توان مصرفی کمتر اشاره کرد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.