معرفی نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن

سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که «هانس گراندبرگ» دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن تعیین شده است.

گراندبرگ جایگزین «مارتین گریفیتس» خواهد شد که قرار است معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه شود.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از گریفیتس به دلیل تلاش‌هایش در زمینه یمن طی سال‌های گذشته قدردانی کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، گراندبرگ، دیپلماتی کهنه‌کار با تمرکز بر موضوعات خاورمیانه است.

وی پیش از این، رئیس بخش خلیج فارس در وزارت امور خارجه سوئد بوده است. وی پیشتر نیز در هیئت‌های دیپلماتیک سوئد و اتحادیه اروپا در قاهره، بیت‌المقدس و بروکسل حضور داشته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز از انتصاب گراندبرگ به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن استقبال کرد.

بلینکن گفت که گراندبرگ تخصص قابل توجهی در زمینه یمن و منطقه داشته و آمادگی خود برای همکاری با این دیپلمات سوئدی برای پیشبرد راه‌حل پایدار درباره جنگ یمن ابراز داشت.

در پی مطرح شدن نام گراندبرگ در رسانه‌ها به عنوان جایگزین احتمالی گریفیتس، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این موضوع در توییتر خود نوشت: شورای امنیت و سازمان ملل باید سیاست خود را از حمایت از ائتلاف آمریکایی-بریتانیایی-سعودی-اماراتی و متحدانش به حمایت از صلح حقیقی تغییر دهند، این یک اقدام جدی است.

وی ادامه داد، تا زمانی که سیاست حمایت از ائتلاف متجاوز و تداوم محاصره ادامه دارد، هیچ فرستاده جدیدی، چیز تازه‌ای به ارمغان نخواهد آورد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مناطق مرزی یمن نیز در شش سال گذشته همواره در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف سعودی و نیروهای مزربانی سعودی قرار گرفته است.

جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به جنایت سعودی‌ها در حمله به غیرنظامیان، با موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی، زیرساخت‌های سعودی‌های را مورد هدف قرار داده‌اند.


مارتین گریفیتس، نماینده سابق سازمان ملل در امور یمن

مارتین گریفیتس در فوریه ۲۰۱۸ جانشین «اسماعیل ولد شیخ احمد» به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن شده بود.

وی طی این مدت دستاورد قابل توجهی در توقف جنایت ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن نداشته است.

گریفیتس چندی پیش در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره موعد آغاز مذاکرات جدی درباره روند صلح در یمن گفت: هیچ کسی نمی‌تواند بیش از من ناامید باشد. ما یک سال و نیم وقت صرف کارهایی کردیم که توصیف آنها نسبتاً آسان است و شامل آتش‌بس،گشودن فرودگاه صنعا، گشودن بنادر حدیده و از سرگیری روند سیاسی است که تاخیر زیادی داشته است.

وی افزود: بگذارید با شما صادق باشم. گاهی پیشرفت خوبی داریم. انتظار موفقیت داریم که به توافق برسیم و سپس جنگ اتفاق می‌افتد و یک طرف یا طرف دیگر فکر می‌کند که در میدان جنگ سود بیشتری خواهد گرفت. ، بنابراین نمی‌خواهد جنگ را خاتمه دهد. خواست ما ساده است جنگ را متوقف کنید. درگیری‌ها را پایان دهید. برای یمن صلح ایجاد کنید و یمن را به مکانی برای مردم یمن تبدیل کنید.

مقامات دولت صنعاء گفته‌اند، ائتلاف سعودی با مرتبط کردن مسائل نظامی به مسائل انسانی، با رفع کامل محاصره و توقف تجاوز خود علیه یمن مخالفت می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.