اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به او

هادی طحان نظیف در نخستین نشست خبری خود ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: از زحمات، خدمات و تلاش‌های دکتر کدخدایی تشکر می‌کنم. معتقدم که ایشان تراز سخنگویی را در کشور ارتقا دادند. امیدوارم بنده نیز بتوانم در خدمت شما باشم و بتوانم وظایفم را به خوبی انجام دهم.

وی افزود: ما در شورای نگهبان رسانه مستقلی نداریم بر همین اساس من از شما می‌خواهم که در این راستا زبان شورای نگهبان باشید و به ما کمک کنید.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در خصوص‌ برنامه هفتم توسعه و ارائه آن توسط دولت سیزدهم به مجلس یا تمدید برنامه ششم توسعه، گفت: من نشنیدم که قصد تمدید برنامه ششم توسعه را داشته باشند. اینکه شورای نگهبان در تدوین برنامه هفتم توسعه نقشی دارد یا خیر باید بگویم که در تدوین این برنامه شورای نگهبان هیچ نقشی ندارد. اصلاح و انتخاب راهکار با مجلس است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا بخوانید؛

*{ درباره طرح جوانی جمعیت}: ما در شورای نگهبان جلسات مختلفی برگزار کردیم. مناظرات برگزار شد و جلسات علمی و کارشناسی برگزار شد. اخیراً ایرادات ما به مجلس منعکس شد؛ امیدواریم با رفع ایرادات، اصلاحیه‌، قانونی مفید و جامع باشد. 

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رئیسی از سوی آملی لاریجانی، خدشه‌ای ایجاد می‌کند؟}: براساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. امضای اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ برگزار شد؛ طبیعتاً اشخاصی که حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداهای رئیس جمهوری}: از نظر قانونی و شرعی نمی توانیم انتشار عمومی انجام بدهیم ولی بحث های مطرح شده در جلسات و نتیجه استعلام ها در اختیار خود افراد قرار می گیرد. 

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار کرده اند که در رابطه با اصل ۸۵ شدن این طرح با شورای نگهبان هماهنگی هایی صورت گرفته است}: واقعاً هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که تا لحظه آخر ما نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس تصویب خواهد شد.

* ما مکرر دیدیم که متن اول حاوی احکامی بوده در نهایت آنچه تصویب شده، چیز دیگری بوده است. تا زمانی که متن کامل و نهایی و مصوب به شورای نگهبان ارسال نشود، ما در مورد متن نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

* شورای نگهبان یک نظر رسمی بیشتر ندارد و آن هم بعد از دریافت مصوبه و بررسی در جلسه شورای نگهبان، اعلام می‌شود.

* بنده  می‌بینم که حساسیت هایی در مورد این طرح در رسانه‌ها ایجاد شده است. باید بگویم که هنوز چیزی تصویب نشده است و نسبت به ضرورت بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز  اعلام می‌کنم پیش از این شورای نگهبان در برخی موارد حتی به ضرورت بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز ایراد گرفته است.

* نسبت به این طرح هنوز ذهنیتی ندارم، طبیعتاً باید تصویب و ارسال شود و در شورای نگهبان هم کلیات و جزئیات بررسی خواهد شد.

* چون حساسیت ها درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی زیاد است، باید بگویم که اطمینان می‌دهم اگر این طرح یا هر طرح و لایحه دیگری با قانون اساسی و یا شرع مقدس اسلام مغایرت داشته باشد، ما به صراحت آن را اعلام خواهیم کرد. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.

*{ درباره علت ردصلاحیت برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا علت رد صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام شده است یا خیر}: ️آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار  آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست.

*{درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی}: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.

دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شد /طرح صیانت با شورا هماهنگ نشده است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.