نگرانی بایدن درباره ایران و مذاکرات

 به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، مقامات امنیت ملی و اطلاعاتی آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین گفته اند که با آغاز به کار دولت جدید در ایران و ادامه توسعه برنامه هسته ای این کشور، دولت بایدن به طور روزافزون نسبت به حصول توافقی با ایران برای احیای برجام نا امیدتر می شود.

امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امیدوار بودند که دور هفتم مذاکرات هسته ای را تا کنون آغاز کرده باشند اما برخی مقامات ابراز نا امیدی کرده اند که برگزاری دور جدید رایزنی ها از آخرین باری که مذاکره کنندگان در ٢٠ ژوئن در وین گردهم جمع شدند بسیار به تاخیر افتاده است.

اکنون که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران کار خود را به طور رسمی آغاز کرده است، مقامات امیدوارند که دور جدید مذاکرات حداکثر طی چند هفته آینده آغاز شود اما هنوز مشخص نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد و اینکه چه زمانی خواهد بود.

شبکه سی‌ان‌ان با تاکید براینکه رئیسی تاکنون مخالفتی با برجام نکرده است به نقل از مقامات آمریکایی تصریح کرد: امید دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای در حال کمتر شدن است.مذاکرات خارج شود اما به طور خصوصی و علنی هشدار داده اند که برای همیشه بر سر میز مذاکره نخواهند بود و رایزنی ها نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد: تمام طرف های مذاکره کننده این حس را داشتند که زمان در حال تمام شدن است. وی افزود: همه ما می‌خواهیم به مذاکرات برگردیم و می‌خواهیم روی این مسئله کار کنیم اما واقعیت این است که مذاکرات نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: با توجه به اینکه ایران در حال غنی‌سازی است ممکن است زمانی برسد که برجامی برای بازگشت به آن وجود نداشته باشد. البته هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

به گزارش سی‌ان‌ان، عدم بازگشت به توافق هسته ای یک شکست در برنامه سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. در عین حال، مقامات دولت او در محافل خصوصی گفته اند که موانع بزرگی را برای پیوستن مجدد به توافق از دولت قبلی به ارث برده اند و اکنون در حال بررسی برنامه های احتمالی هستند.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات اظهار داشت: امیدها (برای بازگشت به توافق) به آرامی در حال از بین رفتن است، به ویژه اینکه مشخص شد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران توافقی به دست نخواهد آمد.

به گفته این مقام آمریکایی، هدف اصلی واشنگتن رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام قبل از انتخابات ایران بود اما چنین چیزی محقق نشد.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: از طرفی دیگر، اینکه دولت بایدن اعلام کرده قصد طولانی تر و قوی تر کردن  توافق را دارد، آن طور که مقامات آمریکایی می گویند نیز به مذاکرات کمکی نکرده است، چراکه ایرانی ها هیچ گونه تمایلی از خود برای گفت‌وگو درباره موضوعات غیر هسته ای، ازجمله برنامه موشکی بالستیک خود در رایزنی های بعدی نشان نداده‌اند.

بنابر این گزارش، گسترده‌تر کردن توافق یکی از اولویت‌های سناتورهای دموکرات همانند رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا است. وی به تازگی به همراه ۴۲ سناتور دیگر در نامه‌ای از بایدن خواسته است وارد توافقی با ایران شود که برای همیشه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده و به علاوه، فعالیت‌های منطقه ای و برنامه موشکی ایران را نیز در برگیرد.

با این حال، مقامات آمریکایی نزدیک به مذاکرات می گویند که واشنگتن از وقفه به وجود آمده و طولانی شدن آن بهت زده شده اند. آنها از این تاخیر به عنوان یک "غافلگیری بد" یاد می کنند، چراکه ایران اعلام کرده بود مذاکرات پس از برگزاری انتخابات از سر گرفته خواهد شد.

در میان طرف های مذاکره کننده در وین این گمانه زنی وجود دارد که وقفه ایجاد شده یک تاکتیک از سوی ایران است. آنها همچنین معتقدند که ایرانی‌ها در حال بحث و انجام بررسی هایی درباره نحوه پیشبرد مذاکرات هستند.

یک مقام آمریکایی دیگر گفت: فرضیه ای که ما داریم، این است که رئیسی به آنچه می‌گوید باور دارد و خواهان بازگشت به برجام است اما مسئله‌ ابهام برانگیز برای ما این است که آمریکا نمی‌داند رئیسی قصد دارد تیم مذاکره‌کننده را تغییر دهد و افراد خود را برای ادامه رایزنی ها تعیین کند یا خیر.

به گزارش سی ان ان، نگرانی دیگر آمریکایی ها این است که دولت جدید ایران خواسته هایی غیر واقع بینانه درخصوص آنچه می تواند در مذاکرات به دست آورد، داشته باشد.

یک مقام آمریکایی در این باره اظهار داشت: ما به عنوان یک گروه به ایرانی‌ها درباره اینکه چه چیزی می‌توانیم بدهیم و چه چیزی نه، بسیار شفاف صحبت کرده‌ایم. تیم روحانی این را درک می‌کرد... باید ببینیم آیا تیم رئیسی هم آن را درک می‌کند یا نه و اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده تغییر می کند یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از موضوعات مورد اختلاف در رایزنی ها درخواست ایران از آمریکا برای تضمین عدم خروج مجدد از توافق است تا آنها بار دیگر با شرایطی مشابه زمان خروج ترامپ از برجام مواجه نشوند. آمریکا نیز به طور قطع قادر به ارائه چنین تضمینی درباره رئیس جمهور بعدی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.