خریداران خوش بین شدند

جدال حساس در بازار سهام

کدخبر: ۴۳۱۷۶۷
اقتصادنیوز: معاملات بورس در روز یکشنبه با خوش بینی بخش عمده ای از خریداران پیگیری میشود. جریان خروجی پول حقیقی ها از بازار در روز شنبه، پاشنه آشیل معاملات در روز یکشنبه خواهد بود.
جدال حساس در بازار سهام

 گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز نخست معاملات، رشد 0.12 درصدی را به ثبت رساند. در این روز گرچه شاخص سبز رنگ شد اما رشد 10 هزار واحدی به رشد 1700 واحدی تقلیل یافت. در این روز خریداران کم آوردند و خروجی جریان پول حقیقی ها که در طول معاملات هم شدت یافته بود به کمک فروشندگان آمد و پیشروی های شاخص را به عقب راند.

با این وصف در معاملات روز شنبه، مازاد تقاضای شکل گرفته در بازار توانست شاخص را همچنان سبز نگه دارد و این در حالی بود که جریان پول حقیقی ها نشان میدهد که بازار در سمت تقاضا عقب روی داشته است. خروجی پول حقیقی ها در روز شنبه بالای 200 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خُرد نیز با کاهش ارزش نسبت به روز چهارشنبه  هفته گذشته مواجه شده بود.

بورس بازان با بررسی شرایط فعلی موافقند که بازار همچنان شانس بالایی برای رشد داشته باشد. شاخص در معاملات امروز همچنان در همان محدوده 1.4 میلیون واحد قرار گرفت و به نظر میرسد مرز روانی همان سطح 1.4 میلیون باشد که در صورت عقب روی از نقطه مزبور، احتمال دارد دوباره در محدوده های پایین تر قرار گیرد.

معاملات یکشنبه 17 مرداد متاثر از نوسانات کاهشی در بازار ارز و احتمالا معرفی کابینه جدید ابراهیم رییسی قرار میگیرد. با صحبت های رییسی در مراسم تحلیف درباره استفاده از دیپلماسی برای رفع تحریم ها، نگرانی ها در خصوص توقف مذاکرات وین کم رنگ شده و بخشی از خریداران دوباره نسبت به آینده امیدوار شده اند. امروز وال استریت ژورنال خبر داده که از شهریور احتمالا دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) آغاز میشود. ناظران امیدوارند بعد از شش دور از مذاکرات، در دور هفتم دو طرف بر سر احیای برجام به نتیجه برسند.

حالا بخشی از بازیگران با خوش بینی بیشتری معاملات را دنبال میکنند و به نظر میرسد رخدادهای مربوط به معرفی وزرا و مذاکرات احیای برجام در روزهای آینده اهرم موثر و تعیین کننده باشد. خریداران فردا ممکن است دوباره در جبهه تقاضا تقویت شوند اما فروشندگان در جبهه عرضه با توجه به جریان خروجی نقدینگی حقیقی ها شانس بالایی برای فشار بیشتر به سمت تقاضا دارند.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد پاسخگویان امیدوارند بازار یکشنبه با پیشروی شاخص دنبال شود. هر چند که با وجود سناریوی احتمالی سبزرنگ بودن شاخص، معاملات ممکن است در وضعیت متعادلی دنبال شود. برخی از پاسخگویان هم بر مبنای جریان پول در بازار شانس تقویت سمت عرضه را برای معاملات یکشنبه بالاتر ارزیابی میکنند.

  • تابلوی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید