سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

آمادگی ایران برای بازگشت سریع‌ به مذاکرات برجام /تصمیم تاریخی کوبا

کدخبر: ۴۳۱۸۶۸
خبرگزاری فرانسه گزارش داده یک مقام اتحادیه اروپا به این خبرگزاری گفته در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید در ایران، این کشور آماده از سر گیری مذاکرات احیای برجام از ماه سپتامبر است.
آمادگی ایران برای بازگشت سریع‌ به مذاکرات برجام /تصمیم تاریخی  کوبا

به گزارش اقتصادنیوز، «آمادگی ایران برای بازگشت سریع‌ به مذاکرات برجام»، «تصمیم اقتصادی تاریخی در کوبا»، «سقوط دومین مرکز ایالت در افغانستان»، «جلوگیری از مرگ دست‌کم 38 هزار نفر با واکسیناسیون در آلمان»، «اوج‌گیری دلتا در ایالات متحده»، «تظاهرات علیه گذرنامه سلامت در چهارمین هفته پیاپی» و «ضرر ۳۵۰۰ برابری آب بطری نسبت به آب لوله‌کشی برای محیط زیست» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

آمادگی ایران برای بازگشت سریع‌ به مذاکرات برجام

خبرگزاری فرانسه گزارش داده یک مقام اتحادیه اروپا به این خبرگزاری گفته در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید در ایران، این کشور آماده از سر گیری مذاکرات احیای برجام از ماه سپتامبر است. این مقام که نخواسته نامش فاش شود گفته که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، که پنجشنبه هفته پیش در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کرد، طی سفرش به تهران با حسین امیرعبداللهیان، کسی که احتمالا قرار است مسئولیت مذاکرات را در دولت تازه به عهده گیرد، صحبت کرد. این مقام اتحادیه اروپا گفت که امیرعبداللهیان ظاهرا قرار است وزیر خارجه جدید ایران باشد؛ موضوعی که هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

02

این مقام به خبرگزاری فرانسه گفته البته هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات هسته‌ای زیر نظر وزارت خارجه ایران باقی می‌ماند یا نهاد دیگری مانند شورای امنیت ملی ایران عهده‌دار آن خواهد شد. با این حال، به گفته این دیپلمات مطلع، ایرانی‌ها نه فقط خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر به مذاکرات وین هستند، بلکه مایلند مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بیانجامد. این مقام تاکید کرد اتحادیه اروپا مایل است که جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

او ادعا کرده که پیش‌بینی می‌کند اگر توافق حاصل نشود، اوضاع برای ایران به‌مراتب بدتر خواهد شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات آگاه اروپایی، دیدار انریکه مورا با حسین امیرعبداللهیان را «بسیار مفید» خوانده است، اگرچه هنوز اختلافات در بسیاری موارد پابرجاست. این دیپلمات اروپایی در عین حال، تاکید کرده است که ایرانی‌ها به تغییر موضع خود در مذاکرات اشاره‌ای نکرده‌اند و مورا مقامات آمریکایی را از چکیده گفت‌وگوی خود با امیرعبداللهیان مطلع کرده است. آخرین دور مذاکرات در وین در روز ۲۰ ژوئن انجام شد و پس از آن ایران اعلام کرد  بعد از روی کار آمدن دولت جدید در مورد از سرگیری مذاکرات تصمیم خواهد گرفت.

تصمیم اقتصادی تاریخی در کوبا

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت در کوبا قانونی را به تصویب رسانده که طبق آن تأسیس شرکت‌های کوچک و متوسط مجاز خواهد بود. این گام بی‌سابقه در تاریخ کوبا از زمان انقلاب بدین سو، در نشست شورای دولت به تصویب رسید که در آن میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا نیز از طریق ویدئو شرکت داشت.

براساس مقررات تازه اجازه تشکیل شرکت هایی با حداکثر ۱۰۰ کارمند داده خواهد شد. به گفته میگل دیاز کانل، این کشور گام‌هایی استوار به سوی نوسازی مدل اقتصادی خود برمی دارد. این تصمیم برای کوبا که شرکتهای آن کم و بیش دولتی هستند تغییر عمده ای در سیاست دولت به حساب می آید.  

1

تاکنون هنجارهای اقتصادی این کشور مبتنی بر شرکت‌های دولتی بود. این اقدام یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران کوبایی در اعتراض به سیاست‌های دولت سوسیالیستی به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات بی‌سابقه به ضرب خشونت سرکوب شد.

براساس ارزیابی‌ها، حدود ۶۰۰ هزار کوبایی در بخش خصوصی کار می‌کنند و این رقم برابر با ۱۳درصد کل شاغلان کشور است. معترضان خواستار یک مبنا و ساختار حقوقی هستند که با صراحت تمام فعالیت شرکت‌های خصوصی را مجاز اعلام کند. این قانون نقطه عطفی است که شهروندان کوبا سالیان دراز در انتظارش بودند. 

سقوط دومین مرکز ایالت در افغانستان؛ جنگنده‌های بی-۵۲ به پرواز درآمدند

به گزارش رویترز، در پی تصرف شهر شبرغان به دست نیروهای طالبان، هواپیماهای بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا شامگاه دیشب به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، مواضع و محل تجمع طالبان در این شهر شبرغان را هدف قرار دادند. شهر استراتژیک شبرغان، بعد از سقوط شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، دومین مرکز ولایتی است که در روزهای اخیر به دست طالبان سقوط کرده است. مقام‌های وزارت دفاع افغانستان گفتند که در حمله هواپیماهای بی-۵۲ تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد شده‌ است. از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، این سومین‌بار است که نیروهای ارتش آمریکا در منطقه به دستور مستقیم او، اقدام به بمباران گروه‌های شبه‌نظامی کرده‌اند.

6

مقام‌های دولت افغانستان پیشتر گفته بودند که عقب‌نشینی نیروهای نظامی دولتی از شهرهای برخی ولایات با هدف تمرکز بر دفاع از مراکز ولایات است که سبب شده تا این شهرها به تصرف طالبان درآید. با این همه طی روزهای جمعه و شنبه طالبان ابتدا شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در جوار مرزهای استان سیستان و بلوچستان، محدوده شهرستان‌های هیرمند و زابل، را تصرف کردند و سپس روز شنبه سخنگوی طالبان از تصرف شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در جوار مرز ترکمنستان خبر داد.  

سخنگوی پلیس نرسیدن نیروهای کمکی از دولت مرکزی در کابل را عامل این شکست دانسته بود. طالبان چندین مرکز از ۳۴ مرکز ولایت افغانستان را محاصره کرده‌اند. شبرغان در ۱۳۰ کیلومتری مزار شریف واقع شده است و اهمیت استراتژیک داشته و به عنوان پایگاه ژنرال عبدارشید دوستم به شمار می‌رود. شبه‌نظامیان دوستم در دهه ۱۹۹۰ با طالبان درگیری‌های شدید و خونینی داشته‌اند. دوستم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی را در شمال افغانستان دارد و در مقابل طالبان توانسته است ایستادگی کند.

جلوگیری از مرگ دست‌کم 38 هزار نفر با واکسیناسیون در آلمان

به گزارش دویچه‌وله، موسسه روبرت کخ نتایج یک پژوهش را منتشر کرد که نشان می‌دهد کارزار واکسیناسیون عمومی در آلمان به شکل محسوسی در کاهش ابتلا و موارد مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ موثر بوده است. به گزارش خبرگزاری آلمان پژوهشگران این موسسه با استفاده از یک مدل محاسباتی به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون جلوی مرگ ده‌ها هزار نفر را گرفته است.

4

برآوردها حاکی از این است که در موج سوم پاندمی در آلمان جلوی مرگ ۳۸ هزار و ۳۰۰ نفر گرفته شده است. افزون بر این واکسیناسیون مانع ابتلای ۷۰۶ هزار نفر، بستری شدن ۷۶ هزار نفر و انتقال ۲۰ هزار نفر به بخش مراقبت‌های ویژه شده است. آلمان در حال حاضر در آستانه موج چهارم پاندمی کرونا قرار دارد. موسسه روبرت کخ می‌گوید برای این که شدت این موج تا حد ممکن پائین نگه داشته شود لازم است تزریق واکسن به شهروندان در حد امکان افزایش یابد.

این موسسه بر این نظر است که برای رسیدن به ایمنی جمعی لازم است ۸۵ درصد شهروندان ۱۲ تا ۵۹ ساله و ۹۰ درصد افراد بالای ۶۰ ساله واکسینه شوند. بر پایه تازه‌ترین آمار منتشر شده، تا پنجم اگوست در مجموع حدود ۶۲ درصد کل جمعیت آلمان دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و نزدیک به ۴۵ میلیون نفر، اندکی بیش از ۵۴ درصد، به طور کامل واکسینه شده‌اند.

اوج‌گیری دلتا در ایالات متحده؛ 5 هزار پوند جایزه تزریق واکسن

به گزارش آسوشیتدپرس، آمار موارد ابتلا به گونه دلتای ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده به میانگین ۱۰۰ هزار نفر در روز رسیده است. این افزایش آمار از زمان اوج همه گیری کرونا از زمستان گذشته در آمریکا، نشان‌دهنده چگونگی گسترش سریع این ویروس در مقایسه با دو نوع قبلی آن است.

5

آمار دو ماه پیش مبتلایان به کرونا در آمریکا حدود ۱۱ هزار نفر در روز بود، در حالی که آمار کنونیز با وجود واکسینه بودن بیش از ۷۰ درصد از جمعیت بالغ در آمریکا، به بیش از ١٠٠ هزار نفر در روز رسیده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تنها در دو هفته گذشته آمار تلفات ناشی از ابتلا به بیماری از ۲۷۰ نفر در روز به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. مسئولان بهداشتی آمریکا از آن بیم دارند که روند گسترش سویه دلتا با توجه به خودداری بخش‌هایی از جمعیت آمریکا از دریافت واکسن، همچنان رو به افزایش بگذارد.

از سوی دیگر دانشگاه ساسکس در بریتانیا برای تشویق دانشجویان به زدن واکسن کرونا جایزه نقدی تعیین کرده است. این دانشگاه اعلام کرده ۵ جایزه ۵ هزار پوندی را به قید قرعه به دانشجویانی که دو دوز واکسن را زده باشند، اهدا می‌کند. افرادی هم که به دلایل پزشکی از زدن واکسن معاف هستند می‌توانند در این بخت آزمایی شرکت کنند. دولت بریتانیا از دانشگاه‌ها خواسته برای تشویق دانشجویان به زدن واکسن از روش‌های خلاقانه استفاده کنند.

تظاهرات علیه گذرنامه سلامت و عقب نشینی دولت فرانسه

به گزارش یورونیوز، هزاران نفر برای چهارمین هفته پیاپی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه علیه اجباری شدن ارائه گذرنامه بهداشتی برای ورود به اماکن عمومی تظاهرات کردند. شرکت کنندگان همچنین شعارهایی علیه «محدودیت آزادی های فردی» سر دادند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که شورای قانون اساسی فرانسه دو روز پیش اکثر مفاد مصوبه جدید پارلمان این کشور برای مقابله با شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ را تائید کرده بود.

003

تصمیم شورای قانون اساسی فرانسه به این معنا است که شهروندان این کشور از روز دوشنبه برای ورود به کافه ها، رستوران ها و در برخی موارد بیمارستان ها باید گواهی بهداشتی معتبر ارائه کنند. گواهی بهداشتی آن دسته از شهروندان که در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده اند، نتیجه تست کرونای آنها طی ۴۸ گذشته منفی بوده است و یا پس از ابتلا به این ویروس طی شش ماه گذشته بهبود یافته اند، معتبر خواهد بود. ارائه گواهی بهداشتی معتبر پیش از این برای ورود به سالن های سینما و کنسرت و دیگر رویدادهای فرهنگی با شرکت بیش از ۵۰ نفر اجباری شده بود. با این حال نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر شهروندان فرانسه از ارائه گواهی بهداشتی معتبر برای ورود به اماکن عمومی حمایت می‌کنند.

در پی اعتراضات روز گذشته، اولیور وران، وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد برخی محدودیت‌هایی که قرار است از روز دوشنبه اعمال شوند اندکی کاهش می‌یابند. یکی از این تغییرات افزایش زمان اعتبار تست منفی تشخیص کرونا از ۴۸ ساعت به ۷۲ است. به گفته وزیر بهداشت فرانسه قرار است علاوه بر آزمایش‌های تشخیص سریع و آزمایش "آنتی‌ژن"، تست‌هایی که افراد می‌گیرند در صورتی که زیر نظر کادر درمانی انجام شده باشد معتبر باشند.

ضرر ۳۵۰۰ برابری آب بطری نسبت به آب لوله‌کشی برای محیط زیست

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس نتایج پژوهشی که محققان در بارسلونا به آن دست یافته‌اند، مصرف آب بطری به‌مراتب زیان بیش‌‌تری بر محیط زیست وارد می‌آورد. آن‌ها در تحقیق خود این سئوال را مد نظر قرار داده‌اند که اگر همه ساکنان این منطقه فقط از آب بطری بنوشند زیان وارده بر محیط زیست تا چه حد خواهد بود. نتیجه این پژوهش نشلان داده که به طور کلی تأثیرات زیان‌بخش استفاده از آب معدنی تصفیه‌شده بطری‌ها برای محیط زیست ۳‌هزار و ۵۰۰ بار زیان‌آورتر از مصرف آب لوله‌کشی‌‌شده است.

7

پژوهشگران در این بررسی مطالعاتی از جمله میزان مصرف انرژی، پسماندهای تولیدشده و مواد شیمیایی مورد استفاده را محاسبه کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند، حتی اگر آب معدنی داخل بطری‌ها اندکی سالم‌تر از آب آشامیدنی لوله‌کشی‌‌شده باشد باز هم تا جایی که امکان دارد از استفاده از آب بطری اجتناب کنید. چرا  که مصرف آب لوله‌کشی زیان‌های وارده بر محیط زیست را کاهش می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید