افزایش شهریه دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید ؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: امروز روز خبرنگار است و این روز برای دانشگاه آزاد که مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در دل خود دارد روز مهمی است. تحولات اجتماعی و فناورانه بسیار جدی در دنیا در حال انجام است. شاید آنچه که تحت عنوان جلوه پنجم تمدن انقلاب صنعتی غرب می‌توان به آن توجه داشت بحث فضای مجازی و همزمانی آن با پاندمی جهانی کرونا بوده است که تحولات گسترده‌ای نسبت به تحولات قبلی داشته است.

طهرانچی افزود: اکنون اتفاق جدی و جدیدی در حال رخ دادن است زیرا خبرنگاری دیگر، تک خبری نیست زیرا هر نفر از مردم خودشان یک تک خبرنگار هستند. با این حال حرفه خبرنگاری از بین نمی‌رود بلکه به عنوان یک حرفه ارتقاء سطح پیدا می‌کند. خبرگاری پیچیده بوده و با فناوری عجین شده است.

وی  در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا برای حضور در کابینه دولت سیزدهم با وی رایزنی شده است، اظهار داشت: ما امروز در نقطه تاثیرگذاری در دانشگاه آزاد هستیم. هم در شرایط  بودجه سال تحصیلی 1400 و 1401 و هم در مرحله تدوین برنامه 5 ساله دانشگاه قرار دادیم. کاری که ما امروز در حال انجام هستیم همین کار است و برای عزیزانی که در دولت سیزدهم هستند، آرزوی توفیق داریم.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: تاکنون 76 مرکز واکسیناسیون ایجاد شده؛ اما با یک مشکل جدی برخورد کردیم. در این دوره انتقالی کد به عنوان مراکز واکسیناسیون اختصاص نداده‌اند ولی ما هماهنگ با دانشگاه‌های علوم پزشکی امر واکسیناسیون را پیش می‌بریم.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسامی هیئت علمی و کارکنان منتقل این دانشگاه را به وزارت بهداشت ارسال کرده و امیدواریم تا 10 روز آینده واکسیناسیون آن‌ها انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: مراکزی در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و قم و شهرهای مختلف اعلام شده است و به طور کلی می‌توان ادعا کرد در هر استان 2 تا 3 مرکز واکسیناسیون تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنار سرعت واکسیناسیون، باید رسالت تحلیل و کمک به جو اجتماعی نیز مد نظر قرار داده شود. در حال حاضر، باید به پدیده فناورانه اجتماعی توجه کنیم، واکسن یک بحث فناوری است در بعضی از نقاط جریانات بیرونی می‌کوشند با القای برخی تفکرات، مردم را نسبت به واکسیناسیون بی‌رغبت کنند.

وی یادآور شد: کشور زمانی ایمن می‌شود که مردم واکسیناسیون انجام دهند. در کنار توسعه مراکز واکسیناسیون تشکیل کارگروه های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته که وظیفه دارند موانع کند شدن روند واکسیناسیون را بررسی کنند.

طهرانچی درباره میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد نیز گفت: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم اتفاقات عجیبی افتاد که هم اکنون آموزش عالی ما با چالش عدالت در آموزش عالی مواجه کرده است. بر اساس نظام انگیزشی و عدالت، همه مجموعه ها باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. در دانشگاه‌ها درصد وسیعی از اساتید یک حقوق می‌گیرند. کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نباید احساس تفاوت انچنانی با نظام آموزش دولتی داشته باشند.

وی افزود: تورم، افزایش هزینه‌ها و از طرفی سبد خانواده نیز بی‌تاثیر نیست، به طوری که بسیاری از افراد توان خیلی بالا بردن شهریه‌ها ندارند. برخی از رسانه‌ها شعار همسان‌سازی حقوق کارکنان و دولتی و غیر دولتی را پیگیری می‌کنند.در برخی موارد شاهد اعتراض‌هایی بین هیئت علمی دانشگاه‌ها هستیم، بی‌تدبیری منجر به ایجاد تبعیض  گسترده شده است.

وی با بیان اینکه سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تعیین می‎شود، گفت:  40 درصد شهریه ثابت و 60 درصد شهریه متغیر است. سرجمع شهریه بین 15 درصد و کمتر از 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. درباره افزایش شهریه دانشجویان جدید هنوز هیئت امنای مرکزی تشکیل نشده، اما بر اساس سقف 25 درصد تعیین شده از سوی وزارت علوم پیش می‌رویم و در این مسیر سبد هزینه کارکنان و سبد هزینه خانواده را در نظر می‌گیریم.

رئیس دانشگاه آزاد درباره درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نیز گفت: در کرونا درآمدهای غیرشهریه‌ای متحمل خسارت‌های بسیاری شد، اما متاسفانه حمایتی در این راستا به دانشگاه از سوی دولت صورت نگرفت. در حال حاضر برای واحدهای قوانین دانش بنیان و سرمایه گذاری را پایه‌ریزی کردیم. معمولا یک هفتم، یک ششم یا یک هشتم از بودجه دانشگاه‌ها از درآمدهای غیر شهریه‌ای تامین می‌شود.

طهرانچی درباره انتظارتش از وزیر علوم آینده نیز گفت: انتظاری که نه تنها از وزیر بلکه از نظام آموزش عالی کشور وجود دارد این است که دانشگاه‌ها بتوانند آینده ساز فرزندان کشور باشند. وقتی 700 هزار نفر به کنکور پزشکی می‌روند نشان می‌دهند که مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند.نظام آموزش عالی باید آینده ساز باشد و نسبت به اشتغال جوانان بسترسازی کند. همچنین باید از این قلعه منزوی که در آن قرار دارد بیرون بیاید.

وی با اشاره به اینکه ما هر حرکتی را شروع کردیم که بتوانیم نظام آموزش عالی را از این بن بست در بیاوریم، نشد، تاکید کرد: به عنوان مثال در رشته روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت دانشگاه آزاد ضمن حفظ دروس این دو رشته تعیین کرد 600 ساعت کارورزی و مهارت افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شود که در جلسه شورای گسترش به من گفتند چرا این کار را کرده‌اید؟ انتظار داریم وزارت علوم با نگاه تحولی به مطالبات مردم در راستای تاثیر وزارت علوم در آینده سازی فرزندانشان نگاه کند.

طهرانچی درباره احتمال حضوری شدن کلاس های دانشگاه آزاد گفت: بر اساس نظرخواهی از دانشجویان درباره آموزش مجازی، 75 درصد دانشجویان آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند. آموزش مجازی مزیت و معایب بسیاری دارد، در طراحی نظام آموزشی جدید باید ترکیبی از این دو نوع آموزش را لحاظ کنیم.

وی در زمینه اعتبارسنجی مشروط وزارت بهداشت از واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعتبارسنجی مشروط  اقدام جدیدی نیست، اکثر واحدها در گذشته در اعتبارسنجی‌ها مشروط می‌شدند؛ اما هم‌اکنون اوضاع بهتر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همان طور که می‌دانید ساخت هر تخت بیمارستان 10 میلیارد تومان هزینه دارد، ما 15 دانشکده پزشکی داریم که از مجموعه بیمارستان‌های خود ما به علاوه بیمارستان‌های علوم پزشکی، تامین اجتماعی و خصوصی هستند که به آن خدمات ارائه می‌کنیم. با توافقی که با وزارت بهداشت داشتیم که بر اساس آن بیمارستان‌هایی که بالای 90 درصد بوده را تکمیل کنیم؛ اما متاسفانه این امر محقق نشد.

وی بیان کرد: متاسفانه در آموزش پزشکی با نگاه دولتی و غیر دولتی روبرو هستیم و در وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. 40 درصد پرستاران در دانشگاه آزاد تربیت می‌شوند که در ایام کرونا کمک زیادی به نظام سلامت کشور کردند. متاسفانه نظام دولتی قدر این موارد را نمی‌داند. ما تنها می‌خواهیم هر آنچه در نظام دولتی پزشکی اتفاق می‌افتد در دانشگاه‌های علوم پزشکی ازاد نیز رخ دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.