تکرار ادعاهای بی اساس بورل علیه ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حمله به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان را تکرار کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حمله ادعایی به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان، در بیانیه‌ای به تکرار این اتهامات پرداخت. 

وی در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اعلام کرد: اتحادیه اروپا حمله غیرقانونی ۲۹ ژوئیه علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل جزیره «مصیره» عمان را به شدت محکوم می‌کند.

بورل افزود: این حمله که منجر به کشته شدن یک رومانیایی و یک شهروند انگلیسی شد، توجیهی ندارد. ما به خانواده‌ها و دوستان آنها تسلیت می‌گوییم و همبستگی کامل خود را با کشور عضو آسیب‌دیده اعلام می‌کنیم. 

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه اظهار داشت: این گونه اقدامات بی‌پروا و یکجانبه که برخلاف قوانین بین‌المللی و تهدیدکننده صلح بین‌المللی است، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی ناوبری باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود.

وی در ادامه به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در ادعایی بی‌اساس گفت همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می‌کند.

بورل در پایان اعلام کرد: ما از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم تا نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کنند. در این زمینه، اتحادیه اروپا به تلاش‌های شدید دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و موثر ادامه خواهد داد.

پیش از این، انگلیس خواستار نشست شورای امنیت در پشت درهای بسته در روز جمعه برای بحث درباره حمله ادعایی پهپادی علیه یک نفتکش صهیونیستی شده و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعا کرده بود که «بسیار محتمل» است ایران مسئول این حمله باشد. واشنگتن هم در واکنش به این حادثه با ابراز حمایت از متحد خود، قول داد که برای اطمینان از پاسخگویی و شناسایی و برخورد با ایران در شورای امنیت، کار می‌کند. 

با این حال یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آر.تی» گفت که برخی از اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند. 

این منبع گفت: بدیهی بود که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل حاضر نبودند از پیشنهادات اتهامی شرکای غربی حمایت کنند در حالی که نتایج تحقیقات مستقل و بی‌طرف بین‌المللی را نداشتند.

پیش از این معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به ایران درباره حادثه رخ داده برای کشتی مرسر استریت تصریح کرد که این اطلاعات متناقض و بر پایه حدس و گمان است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل اما در ادامه اتهام‌پراکنی‌های بی‌سند این کشور علیه ایران در نشست روز جمعه مدعی شد حمله به مرسر استریت با پهپاد ساخت ایران صورت گرفته است.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: سخنان تحریف شده‌ای درباره حادثه کشتی مرسر استریت شنیدیم. بلافاصله بعد از این حادثه، مقامات اسرائیلی، ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند. این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف ساختن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است.

ارشادی تصریح کرد: شورای امنیت باید از ماجراجویی لجام گسیخته اسرائیل در منطقه جلوگیری کند. شورای امنیت باید همچنین ثابت کند که در دام فریب‌ها و اخبار ساختگی اسرائیل گرفتار نمی‌شود. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: در عین حال، ما در دفاع از خود و تأمین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است. عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری مرسر استریت بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.