تسط طالبان بر ششمین ولایت افغانستان

روسیا الیوم گزارش داد، گروه طالبان اعلام کرد که شهر «ایبک» مرکز ولایت«سمنگان» در شمال افغانستان را به اشغال خود در آورد.

شهر ایبک ششمین مرکز یک ولایت است که گروه طالبان از زمان آغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا کنون به اشغال خود در می آورد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توییتی نوشته است که این گروه دفتر استاندار سمنگان، فرماندهی پلیس و ساختمان امنیت ملی این استان را تصرف کرده‌اند.

در این راستا، «محمد هاشم سروری» عضو شورای استانداری سمنگان گفته است که نیروهای دولتی، بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۸ مردادماه ) از شهر ایبک عقب‌نشینی کردند.

او تایید کرده که اکنون تمامی تاسیسات دولتی در کنترل طالبان است.

سروری تصریح کرد که از یک‌ماه به این طرف مرکز سمنگان در محاصره طالبان بود و به دلیل بی‌توجهی حکومت مرکزی این ولایت سقوط کرده‌است.

وی «تسلیم شدن» آصف عظیمی؛ از فرماند‌هان جهادی و عضو پیشین مجلس سنا به طالبان را دلیل دیگر سقوط شهر ایبک دانست.

به گفته این عضو شورای استانداری سمنگان، عظیمی با ده‌ها تن از افرادش به طالبان تسلیم شده‌است.

از سوی دیگر، گزارش ها از افغانستان در روز دوشنبه ۱۸ مرداد/۱۸ اسد حاکی است که نیروهای دولتی افغانستان با عقب نشینی از شهر «تالقان» مرکز ولایت «تخار» به سوی ولسوالی‌های «فرخار» و «ورسج »رفتند و این مناطق را باز پس گرفتند.

گروه  طالبان تاکنون در خصوص این خبر واکنشی نشان نداده است.

تلاش طالبان برای تصرف ولایت تخار در حالی است که خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که ساکنان محلی این ولایت از «بی‌توجهی حکومت در رسیدگی به اوضاع بد امنیتی ولایت تخار» به عنوان دلیل سقوط شهر تالقان و برخی مناطق اطراف آن یاد می‌کنند.

یک مقام امنیتی افغانستان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از ورود نیروهای دولتی این کشور و همچنین رهبران محلی به ولسوالی مجاور تالقان خبر داد.

هم‌زمان برخی منابع محلی از ادامه نبرد «سنگین» میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خبر می‌دهند.

آخرین تحولات جنگ در افغانستان؛ دفتر سازمان ملل در هرات هدف حمله قرار گرفت

«سیدمصطفی سادات» ولسوال «دهدادی» به «طلوع نیوز» گفت که درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان از نیمه‌ شب گذشته در چهار سرکه نزدیک به کارخانۀ کود و برق مزارشریف و پل امام بکری، شروع شده است.

او گفت که جنگ ادامه دارد اما تاکنون از تلفات ناشی از آن، گزارشی منتشر نشده است.

اما وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷۹ جنگجوی طالبان کشته و ۱۶۱ نفر دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع افغانستان، عناصر طالبان در ولایت‌های «ننگرهار، خوست، لوگر، پکتیا، قندهار، هرات، فراه، جوزجان، سمنگان، هلمند، تخار، کندز و پنجشیر» کشته و زخمی شده‌اند.

منابعی محلی در افغانستان بر این نظرند که اگر نیروهای دولتی از سوی نیروهای هوایی پشتیبانی نشوند، ممکن است که خط دفاعی‌شان شکسته شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، شبه‌نظامیان طالبان روز یکشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد/اسد) کنترل سه شهر قندوز، سرپل و شهر تالقان را به دست گرفتند.

با این حال ارتش افغانستان اعلام کرد که جنگ در قندوز ادامه دارد و نیروهای ویژه ارتش مشغول پاکسازی این شهر از نیروهای طالبان هستند.

قندوز پیشتر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی دو بار میان نیروهای دولتی افغانستان و شبه نظامیان طالبان دست به دست شده بود.

صاحب نظران سیاسی از تصرف شهر قندوز به عنوان اصلی‌ترین موفقیت نظامی گروه طالبان از زمان شروع خروج نیروهای بین‌المللی نام می‌برند.

ناتوانی مقام‌های کابل در کنترل شهرهای شمالی افغانستان می‌تواند برای بقای دولت این کشور بسیار مهم باشد. از مناطق شمال افغانستان به عنوان پایگاهی که همواره علیه طالبان بوده‌اند، نام برده می‌شود.

بر اساس گزارش‌هایی که در همان زمان منتشر شد، این مناطق به هنگام به قدرت رسیدن طالبان در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان به شدت در مقابل آنان مقاومت کردند.

حال در پی سقوط مراکز ولایت‌های جوزجان، قندوز، سرپل و تخار در شمال و شمال‌شرق افغانستان، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و از فرماندهان نظامی افغانستان وعده داد: «وضعیت به‌زودی تغییر می‌کند و شاهد شکست ننگین دشمن سوگندخورده خواهید بود.»

عناصر طالبان روز شنبه ۷ اوت، شبرغان مرکز ولایت جوزجان و زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم را به تصرف خود در آورده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.