پالیتیکو: اروپا به دیپلماسی هسته‌ای خوشبین است

اختلاف دیدگاه اروپا و آمریکا درباره احیای برجام

کدخبر: ۴۳۲۰۱۴
اقتصادنیوز؛ پلیتیکو گزارش داد که اتحادیه اروپا علی‌رغم وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات وین و تغییر دولت در ایران، همچنان نسبت به حصول توافق برای بازگشت به برجام خوشبین است و نوشت: یک مقام ارشد می گوید هنوز هم توافق، «محتمل‌ترین سناریو» است.
اختلاف دیدگاه اروپا و آمریکا درباره احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز؛ یک روز پس از آنکه شبکه خبری سی‌ان‌ان از بدبینی فزاینده مقامات دولت بایدن نسبت به احیای برجام خبر داد، سرویس اروپایی پایگاه رسانه‌ای پلیتیکو گزارش داد که اتحادیه اروپا علی‌رغم وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات وین و تغییر دولت در ایران، همچنان نسبت به حصول توافق برای بازگشت به برجام خوشبین است و نوشت: یک مقام ارشد می گوید هنوز هم توافق، «محتمل‌ترین سناریو» است.

جاکوپو باریگاتزی، خبرنگار پلیتیکو در این گزارش نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت مذاکره کنندگان اتحادیه با وجود انتخاب ابراهیم رئیسی محافظه‌کار به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور به احیای توافق هسته ای با ایران خوش بین هستند. این مقام ارشد گفت: «ما هنوز فکر می کنیم که محتمل ترین سناریو توافق است. اما چیزی که نمی توانم به شما بگویم این است که چه زمانی و تحت چه شرایطی [توافق حاصل خواهد شد]».

بر اساس این گزارش، این مقام اتحادیه اروپا که به دلیل حساسیت مذاکرات خواست نامش فاش نشود گفت: در تماس های این هفته با مقامات ایرانی در حاشیه مراسم تحلیف رئیسی، مشخص نشده است که مذاکرات درباره توافق هسته ای چه زمانی از سر گرفته می‌شود یا چه کسانی در تیم مذاکره کننده تهران حضور خواهند داشت».

مذاکرات برجامی وین

اما در عین حال این مقام افزود: «آنها به محض اینکه مراحل مختلف را در تشکیل دولت جدید به پایان رساندند ، از جمله رأی اعتماد به وزیران توسط پارلمان ایران،به مذاکرات باز خواهند گشت. بنابراین درک من این است [که] ما در اوایل ماه سپتامبر در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم، اگرچه این همچنان گمانه زنی است».

مقام اروپایی ادامه داد: «هنوز تصمیمی گرفته نشده است که آیا وزارت خارجه ایران مذاکرت را ادامه می‌دهد یا این وظیفه به شورای عالی امنیت ملی ایران، که سیاست های هسته‌ای را تدوین می کند، تفویض می‌شود».

رئیسی

به نوشته پلیتیکو در گفت‌وگوهای این هفته (در حاشیه مراسم تحلیف)، ایران اعلام نکرد که قصد دارد مذاکرات را از جایی که در پایان راند ششم در ماه ژوئن متوقف شد، از سر بگیرد یا خیر. اما این مقام گفت «هیچ گونه تغییر خاصی در مورد تصمیم گیری یا عدم تصمیم گیری» ذکر نشده است.

پلیتیکو در ادامه با اشاره به ماجرای حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان و اتهامات ادعایی اسرائیل و غرب علیه تهران، و هچنین تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و تل‌آویو در روزهای اخیر، نوشت: این مقام اتحادیه اروپا گفت «هنوز زود است بگوییم این بدان معناست که دولت جدید ایران خط تقابلی بیشتری را نشان داده است که می تواند تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای را پیچیده کند».

این مقام مسئول انتقادات مربوط به مشارکت معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی را رد کرد و گفت از نظر سیاست خارجی ، اتحادیه اروپا خط مشارکت انتقادی دیپلماتیک را حفظ می کند و ما این سیاست را برای چندین سال است که داشته ایم.

مذاکرات برجامی وین

مذاکرات هسته ای ایران ممکن است در ماه سپتامبر از سر گرفته شود

 از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه در گزارشی به دیدار انریکه مورا با حسین امیرعبداللهیان -کسی که به ادعای این خبرگزاری احتمالا قرار است مسئولیت مذاکرات را در دولت تازه به عهده گیرد-، پرداخته و به نقل از یک دیپلمات مطلع اروپایی نوشته است: امیرعبداللهیان ظاهرا قرار است وزیر خارجه جدید ایران باشد؛ موضوعی که هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

photo_2021-08-06_18-47-56

این مقام گفت که هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات هسته‌ای زیر نظر وزارت خارجه ایران باقی می‌ماند یا نهاد دیگری مانند شورای امنیت ملی ایران عهده‌دار آن خواهد شد. اما به گفته وی «ایرانی‌ها نه فقط خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر به مذاکرات وین هستند، بلکه می خواهند مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بیانجامد».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه او ادعا کرده است که پیش‌بینی می‌کند اگر توافق حاصل نشود، اوضاع برای ایران به‌مراتب بدتر خواهد شد.

این دیپلمات اروپایی، دیدار انریکه مورا با حسین امیرعبداللهیان را «بسیار مفید» خوانده است، اما می گوید «هنوز در بسیاری موارد اختلاف‌ها پابرجاست».

تیم سیاست‌خارجی ابراهیم رئیسی مشخص شد +جزئیات

این دیپلمات اروپایی در عین حال، تاکید کرده است که ایران هیچ اشاره‌ای به تغییر موضع خود در مذاکرات نکرده‌ و همچنین آقای مورا، مقامات آمریکایی را از محتوای گفت‌وگوی خود با امیرعبداللهیان مطلع کرده است.

ترکیب تیم جدید سیاست‌خارجی ایران

همچنین پایگاه رسانه‌ای امواج میدیا، مستقر در لندن که سردبیر آن محمدعلی شعبانی، از چهره‌های سابقاً نزدیک به وزارت خارجه ایران است، در گزارشی اختصاصی ضمن بررسی روند شکل‌گیری تیم سیاست‌خارجی ابراهیم رئیسی، نوشت: بنا به گفته‌ی یک منبع سیاسی آگاه در تهران، به درخواست رهبری عالی ایران، دریابان علی شمخانی، دست کم چندماهی در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی باقی خواهد ماند.

تیم سیاست‌خارجی ابراهیم رئیسی مشخص شد +جزئیات

به ادعای این رسانه «علی باقری کنی، دست راست جلیلی، از گزینه‌های تصدی مقام وزارت خارجه بود. با این حال، تصمیم نهایی آن شد که سمت وزارت امور خارجه، به حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق وزیر امور خارجه (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) برسد».

تیم سیاست‌خارجی ابراهیم رئیسی مشخص شد +جزئیات

یک منبع در وزارت خارجه‌ی ایران به امواج.میدیا گفت که باقری کنی به عنوان معاون سیاسی امیرعبداللهیان منصوب خواهد شد و بدین ترتیب جانشین عباس عراقچی در این سمت می‌شود.

با این حال، یکی دیگر از منابع ارشد وزارت خارجه، در مورد انتصاب باقری کنی به عنوان معاون وزیر امور خارجه محتاط‌تر بود و به امواج میدیا گفت که این «شایعه است، اما احتمالش وجود دارد».

در مورد ترکیب آینده‌ی تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای ایران، یکی از منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به امواج.میدیا گفت که عراقچی به احتمال زیاد به عنوان مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای کشور باقی خواهد ماند».

Iran nuclear talks in Vienna Abbas Araqchi & Enrique Mora

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید